معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۳

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفتۀ اول اردیبهشت 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سهم بدهی عمومی‌کرواسی در تولید ناخالص داخلی، کمتر از میانگین اروپا

داده‌های ادارۀ اداره آمار اتحادیه اروپا (Eurostat) نشان می‌دهد نسبت بدهی عمومی‌کرواسی به تولید ناخالص داخلی این کشور هنوز به طور قابل توجهی کمتر از میانگین منطقه یورو و اتحادیه اروپا در پایان دسامبر 2023 است. همچنین داده‌های یورواستات نشان داد که در سال 2023، کسری بودجه کرواسی به عنوان سهمی از تولید ناخالص داخلی به طور قابل توجهی کمتر از میانگین منطقه یورو و اتحادیه اروپا بود. (هینا)

برگزاری بزرگترین مجمع سرمایه‌گذاری کرواسی در زاگرب

چگونگی بهبود بیشتر فضای سرمایه‌گذاری در انجمن سرمایه‌گذاری در زاگرب مورد بحث قرار گرفت. بر اساس موضوعات مطرح شده، عضویت در اتحادیه اروپا، ورود به شینگن، معرفی یورو، افزایش رتبه اعتباری و ثبات اقتصاد کلان در مجموع به بهبود فضای سرمایه‌گذاری در کرواسی کمک کرده است و در اثر سرمایه‌گذاری‌های جدید، مشاغل جدید ایجاد شده و به رشد تولید ناخالص داخلی کمک کرده است. برای سرمایه‌گذاران خارجی، از میان کشورهای جدید اروپایی، لهستان بیشترین جذابیت را برای سرمایه‌گذاری دارد. کرواسی نیز در سال‌های اخیر عملکرد بهتری داشته است، اما، هنوز جای پیشرفت وجود دارد. البته اقتصاددان‌ها هشدار می‌دهند که نرخ‌های رشد کنونی توسط پول‌های صندوق‌های اروپایی تقویت می‌شود، اما این جریان ورودی شروع به کاهش خواهد کرد. (HRT)

نقش برجستۀ کریدوری کرواسی در اروپا

به جز آلمان، کرواسی تنها کشوری است که در هر چهار کریدور اصلی حمل‌ونقل اروپا قرار دارد. ابتکار آدریاتیک-یونی که باید تا سال 2030 عملیاتی شود و در اتصال اروپای مرکزی به مدیترانه شرقی از طریق غرب بالکان کلیدی باشد، موقعیت بهتری برای کرواسی در شبکه حمل‌ونقل بین‌المللی فراهم می‌کند و به عنوان یک حلقه کلیدی برای اتصال اروپای مرکزی، از طریق غرب بالکان، با مدیترانه شرقی عمل می‌کند. در ژوئن سال گذشته، کرواسی ریاست استراتژی منطقه آدریاتیک-یونی را بر عهده گرفت که بر چهار ستون استوار است و یکی از ارکان آن، اتصال حمل‌ونقلی است. کرواسی از این طریق قصد دارد رشد اقتصادی و اجتماعی پایدار در این منطقه را ارتقا دهد.

از سوی دیگر، پارلمان اروپا به اصلاح مقررات مربوط به شبکه حمل‌ونقل ترانس اروپایی (TEN-T) رای داد که بر اساس آن، علاوه بر این دو کریدور موجود (دریای مدیترانه و راین-دانوب)، کرواسی در دو کریدور دیگر (دریای بالتیک - دریای آدریاتیک و غرب بالکان - مدیترانه شرقی) قرار دارد. کرواسی با این تغییرات، این فرصت را پیدا می‌کند که به شدت در سیستم حمل‌ونقل و اقتصادی اتحادیه اروپا مشارکت کند و فرصت‌های جدیدی برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های راه آهن، جاده، هوایی، دریایی و رودخانه‌ای باز می‌شود. همچنین، امکان تامین مالی اتحادیه اروپا برای بخش‌هایی از کرواسی که تاکنون در مقررات به رسمیت شناخته نشده بودند، مانند زیرساخت‌های راه آهن و جاده به اسپلیت و زیرساخت‌های جاده‌ای و راه‌آهن در اسلاونیا و ایستریا نیز باز می‌شود.

 کرواسی در میان کشورهای اتحادیه اروپا با پایین‌ترین قیمت گاز و برق

داده‌های ادارۀ اداره آمار اتحادیه اروپا (Eurostat) نشان داد که کرواسی جایگاه خود را در گروه کشورهای دارای پایین‌ترین قیمت‌های گاز و برق حفظ کرده است و قیمت این کالاها در کرواسی، به طور قابل توجهی کمتر از میانگین اروپا است. این داده‌ها همچنین نشان می‌دهد در نیمه دوم سال 2023، خانوارهای اتحادیه اروپا و منطقه یورو قیمت‌های گاز و برق کمی‌کمتر از شش ماه اول پرداخت کردند. (هینا)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما