معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفتۀ چهارم اردیبهشت 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

دستورالعمل اروپا: ساختمان‌های جدید باید دارای استانداردهای خورشیدی باشند

دستورالعمل اروپا در مورد عملکرد انرژی ساختمان‌ها، که از 8 می لازم الاجرا شده است، با هدف کربن زدایی کامل ساختمان‌ها تا سال 2050 است. پتانسیل خورشیدی سقف ها در اتحادیه اروپا بسیار زیاد است، به اندازه 560 گیگاوات، و این دستورالعمل مستلزم آن است که تمام ساختمان‌های جدید در چند سال آینده برای نصب پنل های خورشیدی آماده شوند. از سال 2027، این استاندارد برای تمام ساختمان‌های جدید غیر مسکونی و عمومی، سپس برای ساختمان‌های غیر مسکونی موجود که در حال بازسازی هستند، و از سال 2030 برای تمام ساختمان‌های مسکونی جدید و از سال 2031 برای ساختمان‌های عمومی موجود اعمال می‌شود. پیش‌بینی می‌شود ساختمان‌های جدید متعلق به مقامات دولتی از سال 2028 و تمام ساختمان‌های جدید از سال 2030 انتشار صفر داشته باشند. تا آنجا که به برنامه‌های کرواسی مربوط می‌شود، سرمایه‌گذاری به مبلغ 1.24 میلیارد یورو برای انرژی و نوسازی جامع ساختمان‌ها تا سال 2030 پیشنهاد شده است.

Europska direktiva: Nove zgrade morat će imati solarni standard, evo što to znači  - Forbes Hrvatska (n1info.hr)

رشد تولید ناخالص داخلی کرواسی به 3.3 درصد

کمیسیون اروپا تخمین می زند که اقتصاد کرواسی امسال با نرخ 3.3 درصد رشد کند، در حالی که در پیش بینی‌های قبلی از فوریه رشد 2.6 درصدی را پیش بینی کرده بود. برای سال آینده یعنی 2025، کمیسیون رشد 2.9 درصدی را پیش بینی کرده است که کمی‌بیشتر از ماه فوریه با رشد 2.8 درصدی بود. بنابراین کرواسی دومین رشد تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا را پس از مالت خواهد داشت که تولید ناخالص داخلی آن باید با نرخ 4.6 درصد رشد کند. انتظار می رود نرخ تورم در سال 2024 به 3.5 درصد و در سال 2025 به 2.2 درصد کاهش یابد که عمدتاً به دلیل کاهش قیمت مواد غذایی فرآوری شده و محصولات صنعتی غیر انرژی است.

درآمدهای بودجه به دلیل تورم بالا، فصل گردشگری خوب و رشد شدید دستمزدها در بخش های دولتی و خصوصی به شدت افزایش یافت. در عین حال، هزینه‌های بودجه نیز به دلیل افزایش دستمزدها، کمک های اجتماعی، بهره و رشد سرمایه گذاری به میزان قابل توجهی افزایش داشته است.

کمیسیون پیش بینی می‌کند که سرمایه گذاری‌ها به دلیل کندی جذب سرمایه‌های اروپایی کاهش می یابد. علاوه بر این، کمیسیون انتظار دارد کاهش جزئی در صادرات خدمات به دلیل از دست دادن رقابت قیمتی، را شاهد باشیم.

New forecasts The European Commission expects faster growth of the Croatian economy, but something worries it | NACIONAL.HR | News portal of the most influential political weekly

تولید انرژی از سوخت های فسیلی کاهش می یابد

تولید برق از سوخت های فسیلی در اتحادیه اروپا به پایین ترین سطح خود یعنی به 23 درصد کاهش رسید. همچنین تولید انرژی خورشیدی و بادی در فروردین ماه با سهمی‌بیش از 34 درصد به بالاترین سطح تولید انرژی رسید. اگر سایر اشکال منابع تجدیدپذیر به ویژه انرژی آبی را نیز لحاظ کنیم، سهم منابع تجدیدپذیر به 54 درصد می رسد. بیشترین کاهش سالانه تولید سوخت فسیلی در ماه گذشته در آلمان، ایتالیا و اسپانیا رخ داده است. در کرواسی در سال 2023، برق آبی سهمی معادل 46.49 درصد از تولید  را داشته است (افزایش 8.15 درصدی نسبت به سال گذشته)، انرژی گاز از 24.65 به 22.03 درصد کاهش یافته و تولید زغال سنگ  از 10.96 به 7.97 درصد کاهش یافته است.

Sunce i vjetar sve važniji u proizvodnji energije u EU | Bloomberg Adria

MOL یک کارخانه پلیول به ارزش 1.3 میلیارد یورو را افتتاح کرد

پلی ال یکی از پرطرفدارترین مواد خام پلاستیکی است که از آن در طیف وسیعی از صنایع، از خودروسازی گرفته تا پوشاک و عایق استفاده می‌شود. پلی یورتان ساخته شده از پلی ال ماده اساسی برای بسیاری از محصولات مصرفی بادوام مانند تشک های فوم، عایق در ساخت و ساز، درزگیرها و چسب ها است. MOL کارخانه پلی ال خود به ارزش 1.3 میلیارد یورو با ظرفیت حدود 200000 تن پلی ال در سال را در منطقه Tiszaújváros، مجارستان افتتاح کرد. با این سرمایه‌گذاری، گروه MOL اکنون تنها نهادی در مجارستان و اروپای مرکزی و شرقی است که کل زنجیره ارزش، از پالایش نفت تا تولید پلی‌ال را پوشش می‌دهد. گروه MOL تقریباً ده سال است که تجارت شیمیایی خود را با کارخانه‌های جدیدی که برای استخراج و تولید مواد شیمیایی ساخته شده است، تقویت کرده است.

Energetika - MOL otvorio tvornicu poliola vrijednu 1,3 mlrd. eura (energetika-net.com)

آمریکا بانک رایفیزن اتریش را تهدید کرد

وزارت خزانه داری ایالات متحده به بانک Raiffeisen International (RBI) هشدار داد که دسترسی این بانک به سیستم مالی ایالات متحده ممکن است به دلیل تجارت این بانک با روسیه محدود شود. معاون وزیر خزانه داری ایالات متحده، ولی آدیمو، نگران گسترش این بانک در روسیه و همچنین قرارداد احتمالی با اولگ دریپاسکا، سرمایه دار روس تحریم شده است که از آن زمان توسط بانک رد شده است. آمریکایی‌ها به RBI هشدار می دهند که دسترسی این بانک به سیستم مالی ایالات متحده را محدود خواهند کرد. یک سخنگوی RBI به رویترز گفت که این بانک به طور قابل توجهی فعالیت های خود در روسیه را کاهش داده و اقدامات گسترده ای را برای کاهش خطرات تحریم ها آغاز کرده است. با توجه به سرایت این موضوع به شعبه کرواسی، اطمینان داده شد که هیچ مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

Raiffeisen - U.S. Sanctions (lidermedia.hr)

بحران جهانی داروسازی

سال گذشته در سطح جهانی برای صنعت داروسازی بسیار سخت بود، به همین دلیل است که بسیاری از شرکت های داروسازی کارکنان خود را اخراج کرده اند. شایعاتی مبنی بر اخراج کارمندان Pfizer و Bayer در کرواسی و تغییر ساختار در Pliva، یک شرکت داروسازی کرواسی وجود دارد. سایر شرکت‌های دارویی که در کرواسی فعالیت دارند، مانند شرکت داروسازی اسلوونیایی Krka، گروه JGL در Rijeka، و PharmaS قصد اخراج افراد را ندارند، بلکه بر روی استخدام آنها در همه زمینه‌های کاری تمرکز می‌کنند. هنوز برخی از بزرگترین تهدیدها برای تجارت در کرواسی نرخ تورم بالا و بار مالیاتی قابل توجه است. کرواسی در تجارت داروسازی در سال های اخیر شاهد کمبود بیشتر آنتی بیوتیک ها بوده است. صنعت داروسازی در کرواسی بخش بسیار مهمی از اقتصاد با سنت چند صد ساله است و به طور مستقیم 6000 نفر، که به طور غیرمستقیم بالغ بر 18000 نفر است، با سهمی معادل 1.5 میلیارد یورو در تولید ناخالص داخلی در آن اشتغال دارند.

Global pharma crisis results in layoffs: We asked leading Croatian companies how they are doing - Forbes Uk (n1info.hr)

برنامه اقتصادی و توسعه ای دولت جدید کرواسی برای دوره جدید

پنج اولویت مشخص شده توسط دولت جدید کرواسی در چهار سال آینده، ساختن کرواسی موفق، حیاتی، عادلانه، پایدار و مستقل است.

در فصل کرواسی موفق، ثبات اقتصاد کلان، اقتصاد رقابتی و بازار کار مطمئن برجسته شده است. هدف این است که متوسط حقوق خالص به 1600 یورو برسد، 125000 شغل ایجاد شود و نرخ اشتغال به 75 درصد برسد. سیستم آموزشی مدرن خواهد شد و تا سال 2030 هر کودک باید جایی در مهدکودک داشته باشد. شش میلیارد یورو نیز در زیرساخت های راه آهن سرمایه گذاری خواهد شد.

در فصل حیات کرواسی، تاکید بر تقویت خانواده‌ها و حمایت از جوانان شده است. همچنین تمرکز ویژه ای روی مراقبت از بازنشستگان شده است، بنابراین گفته شده که تا پایان دوره، میانگین دریافتی مستمری بگیران باید حداقل به 750 یورو برسد.

به عنوان بخشی از کرواسی عادل، قوه قضائیه مستقل و مبارز با فساد به عنوان اهداف مشخص شده است. همچنین آزادی رسانه‌ها، حمایت از حقوق بشر و حقوق اقلیت ها، مبارزه با خشونت علیه زنان و کودکان و نیز سیستم مراقبت بهداشتی قابل دسترس و پایدار، برجسته شده است.

در چارچوب کرواسی پایدار، اولویت کربن زدایی اقتصاد، انرژی و حمل و نقل، مدیریت زباله و حفظ تنوع زیستی مطرح شده و در اولویت پنجم، یک کرواسی مستقل که اهداف امنیت مرزی و امنیت داخلی خود را دنبال می‌کند، هدف اصلی بیان شده است. ارتش مدرن، مراقبت از جانبازان و فرهنگ یادآوری از جمله اولویتهای این فصل است.

 https://dnevnik.hr/vijesti/hrvatska/u-sabor-dostavljen-popis-novih-ministara-i-program-nove-vlade---848950.html

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما