معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۰

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفتۀ چهارم خرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

جذب نیروی کار خارجی در کرواسی (وچرنی لیست)

بر اساس اطلاعات رسمی وزارت کشور، در سال 2023، نزدیک به 173 هزار کارگر خارجی در کرواسی به کار گرفته شده‌اند. لازم به ذکر است که این تعداد روز به روز در حال افزایش است و نیازها بیشتر می‌شود. وقتی صحبت از استخدام افراد از کشورهای دیگر می‌شود، علاوه بر کارفرمایان که آنها را استخدام می‌کنند، آژانس‌های پیدا کننده کارگران خارجی نیز اهمیت پیدا می‌کنند. این کار به یک شغل بزرگ و گسترده تبدیل شده است که اکنون توسط صدها آژانس در سراسر کرواسی انجام می‌شود.

میانگین حقوق در زاگرب (وچرنی لیست)

میانگین حقوق در زاگرب 1544 یورو است، در حالی که این رقم در ماه مارس در سطح کشور 1326 یورو بود. بر اساس داده‌های اداره اقتصاد، پایداری محیط‌زیست و برنامه‌ریزی راهبردی شهر، بیشترین میانگین خالص حقوق ماهانه اشخاص حقوقی در ماه مارس در صنعت تولید نوشیدنی به مبلغ ۲۵۳۸ یورو بوده است. کمترین حقوق نیز در صنعت تولید پوشاک به میزان 863 یورو پرداخت شده است. میانۀ حقوق خالص در ماه مارس 1252 یورو بوده است و به این معنی است که نیمی از کارکنان کمتر و نیمی‌بیشتر از این مقدار دریافتی داشته‌اند. در مقایسه با میانگین حقوق ماهانه ماه مارس در کرواسی که 1326 یورو بود، متوسط حقوق خالص زاگرب در آن ماه 218 یورو بیشتر بود. متوسط حقوق ناخالص ماهانه هر کارمند نزد اشخاص حقوقی در شهر زاگرب در ماه مارس امسال 2210 یورو بوده که نسبت به فوریه 8.3 درصد و نسبت به مارس 2023 نیز 17.2 درصد افزایش داشته است.

عملکرد فرودگاه‌های کرواسی در چهار ماهه اول سال جاری (هینا)

بر اساس داده‌های اداره آمار کرواسی، فرودگاه‌های کرواسی در چهار ماه نخست به 1.9 میلیون مسافر یا 17.4 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته خدمات‌رسانی کرده‌اند و تقریبا نیمی از کل مسافران یعنی 907 هزار نفر تنها در ماه آوریل از طریق فرودگاه‌ها وارد کرواسی شده‌اند که این رقم 27.1 درصد بیشتر از ماه مشابه سال گذشته بوده است.

ثبت کمترین تعداد بیکار در تاریخ جمهوری کرواسی (هینا)

در پایان ماه می سال جاری، 88327 بیکار در اداره کاریابی کرواسی ثبت شده‌اند، 9431 نفر یعنی 9.6 درصد کمتر از ماه می 2023 که براساس آن کمترین تعداد بیکاران از زمان تأسیس کشور کرواسی ثبت شده است.

ارزیابی مثبت از درخواست کرواسی برای پرداخت از مکانیسم بازیابی و تاب‌آوری (هینا)

کمیسیون اروپا ارزیابی اولیه مثبت از پنجمین درخواست پرداخت کرواسی به مبلغ 821.7 میلیون یورو از مکانیسم بازیابی و تاب‌آوری را تأیید کرد. پس از ارزیابی درخواست پرداخت ارائه شده در 15 آوریل 2024، کمیسیون ابتدا به این نتیجه رسید که کرواسی به طور رضایت بخشی به 25 مرحله کلیدی و 12 ارزش هدف تعیین شده در تصمیم اجرایی شورا برای قسط پنجم کمک‌های بلاعوض و اولین قسط وام دست یافته است. 15 اصلاحات و 16 سرمایه‌گذاری تغییرات مثبتی را برای شهروندان و مشاغل در کرواسی در زمینه‌های دیجیتالی‌سازی، مدیریت عمومی، حمل‌ونقل پایدار، تامین آب و مدیریت زهکشی عمومی، گردشگری، عدالت، آموزش و سلامت ایجاد خواهد کرد. کمیسیون اروپا، ارزیابی اولیه خود را مبنی بر اینکه کرواسی به مراحل کلیدی و مقادیر هدف لازم برای این پرداخت دست یافته است به کمیته اقتصادی و مالی ارسال کرد که چهار هفته فرصت دارد تا نظر خود را اعلام کند. پرداخت به کرواسی می‌تواند بر اساس نظر آن کمیته، پس از تصمیم کمیسیون در مورد پرداخت انجام شود. طرح کرواسی برای بهبود و انعطاف‌پذیری شامل طیف گسترده‌ای از سرمایه‌گذاری و اقدامات اصلاحی است. این طرح از طریق کمک‌های بلاعوض به مبلغ 5.8 میلیارد یورو و وام به مبلغ 4.2 میلیارد یورو تامین می‌شود.

وضعیت مناسب شاخص‌های اقتصادی کرواسی

نخست‌وزیر کرواسی در جلسه دولت گفت تورم در ماه می‌به 3.3 درصد رسید که پایین‌ترین نرخ از سپتامبر 2021 است. وی با بیان اینکه تعداد شاغلان کرواسی در بالاترین سطح تاریخ و بالغ بر یک میلیون و 736 هزار نفر است، گفت: این در حالی است که کمترین تعداد بیکار را با 83 هزار و 300 نفر ثبت می‌کنیم. وی افزود: «ما باید به تمرکز خود بر احیای جمعیت، انتقال سبز، تحول دیجیتال و سرمایه‌گذاری بیشتر در آموزش ادامه دهیم». برآوردها از رشد اقتصاد کرواسی برای سال جاری حدود 3.5 درصد است و بنابراین کرواسی تا پایان سال به 77.5 درصد از میانگین توسعه اتحادیه اروپا خواهد رسید. پلنکوویچ افزود، اگر با این نرخ ادامه دهیم، به هدف برنامه دولت که میانگین توسعه 80 تا 82 درصدی تا پایان دوره فعالیت دولت است، دست خواهیم یافت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما