معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۴

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفتۀ اول اسفند 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد تولید ناخالص داخلی کرواسی همچنان در میان بالاترین نرخ‌ها در اتحادیه اروپا

کمیسیون اروپا در پیش‌‌بینی‌های زمستانی خود، تخمین رشد تولید ناخالص داخلی کرواسی را برای سال جاری را نسبت به پیش‌بینی‌‌های پاییز قبلی افزایش داد و به 2.6 درصد رساند و برآورد رشد سال آینده را همان 2.8 حفظ کرد که در میان بالاترین نرخ‌ها در اتحادیه اروپا قرار دارد.

منبع: هینا

نرخ تورم در کرواسی

قیمت مصرف کننده در کرواسی در ژانویه 2024، طبق اداره آمار دولتی 4.1 درصد بیشتر از ژانویه 2023 بوده است. بیشترین افزایش قیمت در بخش‌های رستوران و هتل که 10 درصد بوده است، مشاهده می‌شود. در بخش غذا، نوشیدنی و دخانیات، افزایش قیمت سالانه 6.1 درصد، قیمت خدمات 5.9 درصد، محصولات غیر خوراکی صنعتی بدون انرژی 2.9 درصد بوده است. البته در طول این مدت قیمت انرژی 0.4 درصد کاهش داشته است.

منبع: index.hr

افزایش دستمزد در خدمات عمومی

دستمزدها به طور متوسط حدود 13.5 درصد افزایش می‌یابد. نخست‌وزیر آندری پلنکوویچ بر اهمیت این اصلاحات تأکید کرد که هدف اصلی آن این است که کارمندان این خدمات در ازای کار برابر، بدون توجه به بخش یا خدماتی که در آن استخدام شده‌اند، دستمزد برابر دریافت کنند. در خدمات کشوری، متوسط حقوق 47 درصد افزایش می‌یابد، یعنی از 791 یورو به 1161 می‌رسد و کمترین رشد 553 یورو به 795 یورو خواهد رسید. در آموزش عالی حرفه ای، میانگین رشد حقوق 48 درصد و در خدمات عمومی، 13.5 درصد افزایش خواهد بود.

منبع: وچرنی لیست

 تضمین تأمین مالی تحول دیجیتال

آندری پلنکوویچ، نخست‌وزیر کرواسی می‌گوید: کرواسی حدود دو میلیارد یورو تحت عنوان تسهیلات بازیابی و تاب‌آوری اتحادیه اروپا برای تأمین مالی پروژه‌های تحول دیجیتال تضمین کرده است. دیجیتالی شدن یکی از چهار اولویت برنامه‌های کشور برای توسعه ملی در کنار کربن زدایی، رشد جمعیتی و آموزش می‌باشد. نخست‌وزیر همچنین گفت که حدود 63 درصد از شهروندان کرواسی دارای مهارت‌های دیجیتال پایه هستند که این رقم بالاتر از میانگین فعلی در اتحادیه اروپا است. هدف این است که کل اتحادیه اروپا تا سال 2030 به رقم 80 درصد برسد.

منبع: سی نیوز

گزارش مالی شرکت نفت اینا در سال 2023

شرکت نفت اینا سود خود در سال 2023 را بیش از 250 میلیون یورو اعلام کرد که 2.1 میلیون یورو یا 0.8 درصد کمتر از سال قبل است. مجموع درآمدهای تلفیقی 4.06 میلیارد یورویی این شرکت نیز 15.5 درصد کمتر از سال 2022 است. کل مخارج با 14.5 درصد کاهش به 3.75 میلیارد یورو رسیده که عمدتا ناشی از عدم وجود مالیات بر سود اضافی در سال 2023 می‌باشد. همچنین آمار اکتشاف و تولید نفت و گاز برای سال 2023 شش درصد کمتر بوده و به 413 میلیون یورو می‌رسد. به گزارش اینا، به دلیل تعمیرات اساسی در تاسیسات فرآوری گاز در سه ماهه سوم، تولید مطابق با انتظارات کاهش یافته است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که حجم خرده‌‌فروشی 19 درصد افزایش داشته و حاشیه غیرسوختی 33 درصد افزایش یافته است. فعالیت‌های سرمایه‌گذاری تقریبا 400 میلیون یورو بوده و با هدف سرمایه‌گذاری داخلی و کسب 25 درصد سهام اضافی در OMV اسلوونی انجام شده است. بر اساس گزارش اینا سرمایه‌گذاری در اکتشاف و تولید نفت و گاز همچنان به میزان 100 میلیون یورو باقی مانده است و پروژه ارتقای پالایشگاه نفت رییکا به 84 درصد از کل تکمیل آن رسیده است.

منبع: هینا

احداث تونل و جاده توسط چینی‌ها در کرواسی

اولیگ بوتکوویچ وزیر راه و ترابری و دریاها گفت: سازمان جاده‌های کرواسی در حال اجرای تعدادی پروژه استراتژیک هست که یکی از آنها ورودی جدید شهر اسپلیت می‌باشد. کار بر روی تونل «کوزیاک» و جاده اتصال «وچویتسا» نیز آغاز شده است. پیمانکار، شرکت چینی CRBC است و ارزش قرارداد، 74.6 میلیون یورو بدون مالیات بر ارزش افزوده است. این اولین مرحله از پروژه ورودی جدید شهر اسپلیت است که شامل پل کاشتیلا به اسپلیت می‌شود.

منبع: وچرنی لیست

مشکلات در صنعت هتلداری و اقامت در کرواسی

 از زمانی که نرخ مالیات بر ارزش افزوده در مدیریت هتلداری به 25 درصد افزایش یافت، مدیران هتلداری خواستار کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده (که یکی از بالاترین‌‌ها در اتحادیه اروپا است)، تغییر در نرخ مالیات بر حقوق، قانونی کردن انعام، تنظیم کار موقت و معرفی کوپن‌های کار می‌باشند. مدیران هتلداری همچنان منتظر یک مدل جدید تثبیت انعام هستند که از ابتدای سال جاری به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت و این مدل امکان پرداخت کارتی انعام از طریق دستگاه‌های POS را فراهم می‌کند. با این وجود، این مدل جدید پرداخت انعام هنوز قابل اجرا نیست، زیرا نیاز به برخورداری از مالیات است.

منبع: ناسیونال

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما