معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۶

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفتۀ دوم اردیبهشت 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش دارایی‌های مالی خانوارها در سال 2023 (هینا)

بر اساس اعلام بانک مرکزی کرواسی، در پایان سه ماهه چهارم سال 2023، کل دارایی‌های مالی خانوارها به 89 میلیارد یورو رسیده است که نشان دهنده افزایش 6.2 میلیارد یورویی یا 7.4 درصدی در دوره یک ساله گذشته است.

طرح جدید شبکه حمل‌ونقل اتحادیه اروپا (هینا)

والتر فلگو نماینده IDS در پارلمان اروپا تاکید کرد که پارلمان اروپا دستورالعمل‌های جدیدی را برای توسعه شبکه حمل‌ونقل میان کشورهای اروپایی به تصویب رسانده که به کرواسی فرصت می‌دهد تا اتصال قوی‌تری را با شبکه حمل‌ونقل اروپایی داشته باشد و در مسیر نوسازی و ساخت بیشتر مسیرهای ترافیکی قدم بردارد.

پیشی گرفتن صادرات برق کرواسی از واردات آن (وچرنی لیست)

کرواسی با رونق تولید از منابع انرژی تجدیدپذیر مواجه شده و برای اولین بار در 23 سال گذشته در طول سال 2023، به مدت هشت ماه صادرات برق‌اش بیش از واردات آن بود. کرواسی از ژانویه تا اکتبر سال قبل از خارج از کشور برق وارد می‌کرد. با توجه به افزایش سهم منابع تجدیدپذیر کشورها از نظر درجه کربن‌زدایی، کرواسی درمیان 5 کشور اول اتحادیه اروپا قرار دارد. در سال گذشته، منابع انرژی تجدیدپذیر 69.9 درصد از تولید سالانه برق ملی را به خود اختصاص دادند که همچنین یک رکورد تاریخی تولید از منابع تجدیدپذیر و 34.7 درصد بیشتر از سال 2022 است.

کاهش نرخ تورم کرواسی در آوریل (هینا)

اداره آمار کرواسی اعلام کرد که نرخ تورم در کرواسی، که با شاخص قیمت مصرف کننده اندازه گیری می‌شود، در ماه آوریل 3.7 درصد بوده است، در حالی که این نرخ در ماه مارس، 4.1 درصد بود. همچنین در گزارش دیگری، اداره آمار کرواسی اعلام کرد در ماه مارس، تولید صنعتی در این کشور برای چهارمین ماه متوالی به صورت سالانه به شدت کاهش یافت، اما شیب این حرکت کمی‌کندتر از یک ماه قبل است.

رشد درآمد در شرکت پودراوکا (وچرنی لیست)

شرکت پودراوکا اعلام کرد: میانگین درآمد از فروش مواد غذایی این شرکت در سه ماه اول سال 2024، نسبت به مدت مشابه سال قبل 11.3 درصد افزایش داشته است. در این سه ماهه فروش مواد غذایی این شرکت در بازارهای بین‌المللی 22.1 درصد، اروپای جنوب شرقی 10.4 درصد و در داخل کرواسی و اسلوونی 5.5 درصد رشد داشته است. سود خالص گروه شرکت پودراوکا در سه ماهه اول سال 2024، 23.5 میلیون یورو بوده که 7.8 میلیون یورو یا 49.7 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

گروه کونچار در حال شکستن رکوردها

گروه کونچار یک شرکت کرواسی مستقر در زاگرب که تجهیزات و کارخانه‌های تولید، انتقال و توزیع برق را تولید می‌کند، رکوردهایی را در سه ماهه اول سال 2024 ثبت کرد که در آن سود خالص 28.4 میلیون یورو بود که تقریبا سه برابر بیشتر نسبت به سه ماهه مشابه سال گذشته است. بهترین شاخص تجارت، قراردادهای جدید است که بالغ بر 387.2 میلیون یورو است و ارزش سفارشات به 1.6 میلیارد یورو افزایش یافته است. گوردان کولاک، رئیس هیئت مدیره کونچار، تاکید کرد که کونچار به کار بر روی سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در گسترش و نوسازی ظرفیت‌های تولید و تحول سبز و دیجیتال ادامه می‌دهد. علیرغم کاهش سه درصدی درآمدهای حاصل از بازار داخلی، سهم صادرات این شرکت به رکورد 71.2 درصد رسید. بزرگترین مشتریان داخلی کونچار سازمان برق کرواسی و شرکت راه‌آهن هستند و در بین مشتریان کشورهای خارجی، آلمان، سوئد و اتریش بیشترین سهم را دارند. از آنجایی که تقاضا برای تجهیزات برق در بازار اتحادیه اروپا در حال رشد است تا هرچه بیشتر انتقال سبز و دیجیتال انجام شود و تا حد امکان از کربن و سایر منابع مضر انرژی استفاده شود، کونچار به سرمایه‌گذاری در توسعه پایدار ادامه می‌دهد.

https://hr.bloombergadria.com/biznis/kompanije/57595/koncar-herojski-zapoceo-godinu-prihodi-skocili-21-posto/news/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما