معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۱- ۱۴:۴۳

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفتۀ سوم خرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

استراتژی هیدروژن کرواسی

آژانس هیدروکربن کرواسی که مسئول توسعه امکانات تکنولوژیکی مدرن برای استفاده از هیدروژن سبز است، مطالعه‌ای در مورد استفاده از هیدروژن سبز و تأثیر آن بر بخش اقتصادی و زیست محیطی کرده است. نتایج مطالعه باید امکانات تولید، حمل‌و نقل و توزیع، استفاده و ذخیره‌سازی هیدروژن و همچنین فناوری‌های مرتبط با هیدروژن را نشان دهد. یکی از اهداف اصلی ایجاد بازار هیدروژن و ایجاد محیطی مناسب برای سرمایه‌گذاری، توسعه و تبدیل زیرساخت‌ها در این رابطه می‌باشد.

استراتژی کرواسی برای هیدروژن، ساخت 70 مگاوات الکترولیز برای تولید هیدروژن را تا سال 2030 در نظر گرفته است. البته دستیابی به این هدف به عوامل متعددی همچون منابع مالی موجود، توسعه فناوری، برنامه‌ها و استراتژی‌های ملی و اروپایی بستگی دارد. در حال حاضر تنها Ina در کرواسی تصمیم به سرمایه‌گذاری در این خصوص گرفته و در حال اجرای پروژه تولید هیدروژن تجدیدپذیر در پالایشگاه Rijeka است. طرح‌های دیگری که بخشی از این استراتژی هستند شامل توسعه پروژه دره هیدروژن آدریاتیک شمالی است که اسلوونی، کرواسی و ایتالیا را در تلاش‌های مشترک آنها برای مشارکت در قرارداد سبز اروپا و اهداف استراتژی هیدروژن اروپا به یکدیگر متصل می‌کند. علاوه بر این، ایجاد یک کشتی مسافری کوچک با نیروی هیدروژن سبز با یک ایستگاه پرکننده هیدروژن سیار از نوع کانتینری در خط ساحلی یا جزایر، توسعه پارک انرژی سبز در جزیره کرک برای تحویل آمونیاک به اروپا نیز از جمله این طرح‌هاست.

https://hr.bloombergadria.com/trzista/robe/59952/azu-studija-o-vodiku-pri-kraju/news

https://hr.bloombergadria.com/trzista/robe/59128/barbir-puno-je-potencijala-za-zeleni-vodik/news/

تولید ناخالص داخلی سرانه بالاتر به دلیل دسترسی به بازار واحد اروپا

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط بانک مرکزی کرواسی در ماه می، سرانه تولید ناخالص داخلی کرواسی در یک سال گذشته به 19847 یورو رسید، در حالی که در سال الحاق به اتحادیه اروپا، این رقم در سطح 10543 یورو بود. بدین ترتیب، کرواسی به 76 درصد از تولید ناخالص داخلی سرانه اروپا رسید. تولید ناخالص داخلی کرواسی به دلیل دسترسی به بازار، 1120 واحد بالاتر است. به گفته پروفسور گابریل فلبرمایر از موسسه WIFO وین، اگر اتحادیه اروپا تجزیه شود، تولید ناخالص داخلی کرواسی حدود 6.5 درصد کمتر می‌شود. بیشترین بخش کاهش، ناشی از از دست دادن صادرات معاف از گمرک به 26 عضو باقیمانده اتحادیه و ظهور یک سری موانع غیرتعرفه‌ای است که جریان تجارت و سرمایه‌گذاری را کند می‌کند. یک ضربه اضافی حذف شنگن است که جریان نیروی کار را محدود می‌کند. از زمان پیوستن کرواسی به شنگن، بر اساس تفاوت در پرداخت‌ها و پرداخت بودجه اتحادیه اروپا، سود خالص 12 میلیارد یورو برای کرواسی به دست آمده است.

https://forbes.n1info.hr/aktualno/imamo-izracun-koliko-je-veci-hrvatski-bdp-po-glavi-zbog-pristupa-jedinstvenom-europskom-trzistu/

سرمایه‌گذاری کرواسی در گذار اقلیمی

به گفته ساندرا شوالیک، معاون بانک ملی کرواسی، کرواسی باید به میزان قابل توجهی بیش از سایر اعضای منطقه یورو، سرمایه‌گذاری در گذار اقلیمی را تسریع بخشد. اگرچه اتحادیه اروپا در تلاش است تا سال 2050 به کربن خنثی دست یابد، ولی حرکت این روند کاهشی، سال به سال بسیار کند‌تر می‌شود. در کرواسی، انتشار دی‌اکسیدکربن بیشترین رشد را در حمل‌ونقل و مدیریت زباله دارد، اما پتانسیل زیادی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در بخش‌های ساختو‌ساز، کشاورزی و تولید وجود دارد. سرمایه‌گذاری در گذار سبز و کربن خنثی باید به هفت تا هشت درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یابد، که عمدتا در تولید انرژی از باد، خورشید و سوخت‌های زیستی و در انتقال سبز در بخش ترافیک است. در کرواسی تنها 2.4 درصد خودروها یش از سوخت‌های فسیلی استفاده نمی‌کنند. سرمایه‌گذاری‌ها را نمی‌توان صرفا از منابع مالی عمومی تامین کرد و در آینده وقتی در مورد گذار سبز صحبت می‌کنیم، باید انتظار بیشتری از بخش خصوصی داشت.

https://lidermedia.hr/konferencije-i-edukacije/svaljek-hrvatska-ce-morati-uloziti-u-klimatsku-tranziciju-i-do-osam-posto-bdp-a-157417

سال توریستی موفق کرواسی

هیات گردشگری کرواسی به این نتیجه رسیده است که کرواسی در انتظار یک فصل گردشگری بسیار موفق است. به گفته مدیر هیات گردشگری کرواسی، طی پنج ماه اول سال 2024، بیش از چهار میلیون ورودی و تقریبا 14 میلیون اقامت شبانه به دست آمده است که نشان دهنده افزایش 12 درصدی ورودی و اقامتی در مقایسه با سال گذشته است. بر اساس داده‌های سیستم eVisitor، بیشترین اقامت‌های شبانه در حال حاضر در منطقه ایستریا، شهرستان اسپلیت-دالماسی و کوارنر و از نظر مقاصد دوبرونیک، زاگرب، رووینج، اسپلیت، پورچ و زادار ثبت شده است.

https://www.nacional.hr/najvazniji-sektor-svi-ocekuju-uspjesnu-sezonu-uspijevamo-postati-cjelogodisnja-turisticka-destinacija/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما