معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۵- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفتۀ دوم خرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد 3.9 درصدی اقتصاد کرواسی

طبق گزارش اداره آمار کرواسی، اقتصاد کرواسی در سه ماهه اول سال جاری، به لطف رشد مصرف و سرمایه‌گذاری، 3.9 درصد رشد داشته است. بر اساس این داده‌ها، مخارج خانوارها که بزرگترین جزء تولید ناخالص داخلی کرواسی است، در سه ماهه گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6 درصد افزایش داشته است. تشکیل سرمایه ثابت ناخالص نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل 10.8 درصد رشد داشته است. از سوی دیگر، صادرات کالا و خدمات در سه ماهه پایانی، 2 درصد ازسطح سالانه کاهش یافت که نسبت به افت 4.4 درصدی سه ماهه قبل کمتر بود. به علاوه صادرات کالاها 2.9 درصد افزایش و صادرات خدمات 8.2 درصد کاهش داشته است. واردات کالا 0.5 درصد و خدمات 13.8 درصد افزایش داشته است. نقطه ضعف اقتصاد کرواسی، همچنان بخش تولید است. ارزش افزوده ناخالص صنعت تولیدی پس از سال 2023 به میزان 1.5 درصد کاهش یافت. در مقایسه با میانگین اتحادیه اروپا، رشد اقتصاد داخلی بسیار سریعتر است. در حالی که اقتصاد اتحادیه اروپا در سه ماهه اول سال تنها 0.3 درصد رشد کرد، کرواسی با رشد 3.9 درصدی خود جلوتر است. اشتغال در کرواسی با 1.7 میلیون نفر بالاترین میزان در تاریخ این کشور است که تأیید می‌کند که کارفرمایان کرواسی مشاغل جدید ایجاد می‌کنند، دستمزدها را افزایش می‌دهند، استخدام می‌کنند و بنابراین بیشترین تأثیر را بر رشد تولید ناخالص داخلی دارند.

BDP: Hrvatsko gospodarstvo u prvom tromjesečju poraslo 3,9 posto (lidermedia.hr)

Household spending and investment pump GDP | Bloomberg Adria

طرح جدید ملی انرژی و اقلیم کرواسی

طرح جدید ملی انرژی و اقلیم کرواسی که به زودی برای تصویب به کمیسیون اروپا ارائه می‌شود، مقرر می‌دارد که ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی در این کشور چهار برابر شده و به 4 هزار مگاوات برسد و ظرفیت نیروگاه‌های بادی به 2 هزار مگاوات افزایش یابد. گوردان کولاک، مدیر عامل شرکت Končar، در این خصوص می‌گوید: در رویکرد تدوین برنامه‌ها، ظرفیت صنعت و زمان لازم برای اجرای همه تحولات و تغییرات جدید لحاظ نشده است. بحث تامین مالی نیز مطرح است. پول طرح ملی بازیابی و تاب آوری در سال 2026 به بیرون درز می‌کند. همچنین تا زمانی که قیمت برق به جای بازار به صورت دستوری تعیین شود، هیچ کس علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در شبکه نخواهد داشت.

By 2028, we will not build a kilometer of new power lines. (lidermedia.hr)

افزایش تقاضای گاز در کرواسی

بر اساس گزارش یورواستات، تقاضای گاز در اتحادیه اروپا پس از کاهش 12.3 درصدی در سال 2022، برای دومین سال متوالی نیز کاهش داشته و در سال گذشته 7.4 درصد کمتر از سال 2022 بوده است. در روند گذار سبز، بزرگترین مصرف کنندگان گاز طبیعی اتحادیه اروپا در سال گذشته تقاضای خود را کاهش دادند و آلمان 3.8 درصد، ایتالیا 10 درصد و فرانسه 11.7 درصد نسبت به سال قبل کاهش تقاضا داشتند. با این وجود کرواسی از معدود کشورهایی است که تقاضای گاز در آن افزایش یافته است. بیشترین رشد در فنلاند (25.6 درصد) و پس از آن سوئد (11.1 درصد)، لهستان (5.3 درصد)، مالت (4.5 درصد)، دانمارک (1.1 درصد) و کرواسی رخ داده است.

EU continues to decline gas demand in 2023 | Bloomberg Adria

آمار صادرات و واردات کرواسی

ارزش صادرات کالاهای کرواسی در سال 2023 به 22.9 میلیارد یورو رسید که حدود 1 میلیارد یورو یا پنج درصد کمتر از سال قبل است. واردات نیز به میزان 5.4 درصد یا حدود دو میلیارد یورو کاهش یافت و به 39.6 میلیارد یورو رسید. بر اساس گزارش اداره مرکزی آمار کرواسی، کسری تجارت خارجی در سال 2023 16.7 میلیارد یورو بود و در مقایسه با سال 2022 حدود 6 درصد یا 1 میلیارد یورو کاهش داشت. این دفتر خاطرنشان می‌کند که فعالیت‌های کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری، معادن و تامین برق، گاز، بخار و تهویه مطبوع بیشترین تاثیر را در کاهش صادرات کرواسی داشته‌اند. کاهش واردات کرواسی در سال 2023 نسبت به سال 2022 نیز تا حد زیادی به دلیل کاهش واردات در حوزه معدن و صنایع تامین برق، گاز، بخار و تهویه مطبوع است. بر اساس طبقه‌بندی استاندارد تجارت بین‌الملل، بیشترین ارزش صادرات و واردات در بخش ماشین‌آلات و وسایل حمل‌ونقل محقق شد. مهمترین شرکای تجاری خارجی کرواسی کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند و در سال 2023 تجارت کالا با کشورهای عضو اتحادیه، حدود 68 درصد از کل صادرات را تشکیل می‌داد که در مقایسه با سال قبل از آن با حدود شش درصد کاهش به 15.6 میلیارد یورو رسید. در عین حال، واردات سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال 2023 که حدود 77 درصد از کل واردات را تشکیل می‌دهند، با حدود سه درصد افزایش نسبت به سال 2022 به 30.4 میلیارد یورو رسید. داده‌های دفتر همچنین نشان می‌دهد که در سال 2023، تجارت کالا با کشورهای ثالث حدود 32 درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داده است که در مقایسه با سال 2022 حدود دو درصد کاهش داشته است.

Exports in 2023 fell by 5 percent, imports by 5.4 percent (lidermedia.hr)

 Izvoz u 2023. pao za pet posto, uvoz za 5,4 posto | SEEbiz.eu

رکوردشکنی گردشگری کرواسی

افزایش 11 درصدی نسبت به سال گذشته حاصل ورود 3.4 میلیون گردشگر به کرواسی از ابتدای سال تا کنون (تا پایان ماه می) و 10.4 میلیون اقامت شبانه است که به گفته وزارتخانه گردشگری کرواسی به معنای رکورد جدید است. بر اساس گزارش هیئت گردشگران، بیشترین تعداد گردشگران گردشگران داخلی با تعداد 831 هزار نفر معادل 4.1 درصد بیشتر از زمان مشابه در سال گذشته بوده و در اقامت شبانه نیز با 1.9 میلیون نفر رشد 2.5 درصدی داشته است. در رتبه دوم گردشگران آلمانی و پس از آن اتریشی‌ها، ایتالیایی‌ها و لهستانی‌ها قرار دارند. سایر گردشگران عمده از چین، کانادا، کره، استرالیا، هند، برزیل، ژاپن، آرژانتین و مکزیک بوده‌اند. در میان تمام مقاصد کرواسی، زاگرب امسال با بیشترین ورود گردشگر و اقامت شبانه در رتبه اول قرار دارد و پس از آن دوبرونیک و اسپلیت قرار دارند.

HTZ: 10 posto više noćenja, najviše u Zagrebu | Telegram.hr

تحویل گاز ال ان جی الجزایر به کرواسی

کشتی‌ای که برای اولین بار گاز LNG را از الجزایر تحویل کرواسی داد، در ترمینال گازی اومیشالی در جزیره کرک پهلو گرفت. بدین ترتیب، الجزایر به 12 کشوری پیوست که قبلا گاز مایع را به کرواسی تحویل داده‌اند. کرواسی ظرفیت خود را برای تحویل گاز طبیعی افزایش داده است و اکنون می‌تواند گاز طبیعی را از تمام نقاط جهان دریافت کند.

Energetika - Na Krk stigao i alžirski plin (energetika-net.com)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما