معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۱- ۱۱:۳۹ - مشاهده: ۶۴

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفتۀ سوم اردیبهشت 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تایید حمایت مالی دولت کرواسی از توسعه پایانه LNG

کمیسیون اروپا حمایت مالی کرواسی برای توسعه پایانه LNG را به مبلغ 25 میلیون یورو تصویب کرد. این حمایت تا حدی از طریق مکانیسم بازیابی و تاب‌آوری اتحادیه اروپا تامین می‌شود. این اقدام هزینه نصب یک ماژول گازسازی اضافی با ظرفیت 250 هزار مترمکعب در ترمینال LNG موجود در جزیره کرک را تامین می‌کند. تا دو سال آینده، کرواسی قصد دارد کارهای توسعه ظرفیت پایانه LNG از 2.9 میلیارد فعلی به 6.1 میلیارد مترمکعب گاز در سال را تکمیل کند. از ژانویه 2021، حدود 90 کشتی در ترمینال کرک برای حمل‌ونقل LNG پهلو گرفته‌اند، بیش از 12 میلیون متر مکعب گاز پذیرفته شده و بیش از 7.4 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی تحویل داده شده است.

https://lidermedia.hr/biznis-i-politika/ek-odobrio-hrvatsku-drzavnu-potporu-za-prosirenje-lng-terminala-156907

https://hr.bloombergadria.com/biznis/investicije/57941/europska-komisija-odobrila-potporu-za-lng-terminal/news/

https://www.energetika-net.com/plin/potpora-od-25-milijuna-eura-za-prosirenje-krckog-lng-terminala

کاهش درآمد شرکت‌های وابسته به ریماک

اگرچه Rimac Technology، بزرگترین شرکت Rimac که با توسعه و تولید فناوری و قطعات برای خودروسازان سر و کار دارد، در سال 2023 حدود 99 میلیون یورو درآمد داشته است (33 درصد بیشتر از سال 2021)، اما سایر شرکت‌های زیر مجموعه Rimac با کاهش درآمد روبرو بوده‌اند. در مجموع گروه Rimac که به دو دسته Buggati Rimac و Rimac Technology تقسیم می‌شود، بیش از 20 درصد کاهش درآمد داشته و 12.7 میلیون یورو را از دست داده است. بوگاتی ریماک در سال گذشته 150 میلیون یورو درآمد داشته است که در مقایسه با سال 2022 تقریبا 20 درصد کاهش داشته است.

https://hr.bloombergadria.com/biznis/kompanije/57947/ne-pomaze-ni-javni-novac-u-minusu-sve-rimceve-tvrtke/news/

https://www.poslovni.hr/hrvatska/u-rimcu-zadovoljni-lanjskim-poslovnim-rezultatima-ostaju-fokusirani-na-rast-4440851

افزایش کارگران خارجی در کرواسی

آمار وزارت کشور کرواسی نشان می‌دهد تعداد کارگران خارجی در این کشور تا پایان ماه آوریل سال جاری به 72 هزار نفر رسیده است. اگرچه در آغاز سال ثابت شد که نپال اصلی‌ترین بازاری است که کارگران از آنجا برای کار به کرواسی می‌آیند، اما بوسنی و هرزگوین از نظر تعداد کارگران خارجی شاغل در کرواسی به جایگاه اول بازگشت. زاگرب حق استخدام تا 15 هزار کارگر خارجی را به دست آورده و پس از آن شهر ایستریا مجوز استخدام 11.5 هزار کارگر خارجی را دارد. سایر شهرهای توریستی که خارجی‌ها را استخدام می‌کنند عبارتند از اسپلیت، پریمورجه، دوبرونیک، زادار و شیبنیک.

https://www.poslovni.hr/hrvatska/u-prva-cetiri-mjeseca-u-hrvatsku-se-slila-rijeka-od-72-tisuce-stranih-radnika-4440957

برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت بندر ریه‌کا

با طرح مناقصه طراحی پل جدید جریزه کرکا که دارای دو بخش جاده‌ای و راه‌آهن است و پیش‌بینی می‌شود ساخت آن تا پایان دهه جاری انجام شود، ظرفیت سالانۀ ترمینال کانتینری در جزیره کرکا 3.2 میلیون واحد کانتینری (TEU) می‌رسد و بدین ترتیب بندر و شهر ریه‌کا را به بندر پیشرو در شمال آدریاتیک تبدیل می‌کند. مدیر پروژه Rijeka lučke توضیح می‌دهد که هزینه مطالعاتی این برنامه از صندوق‌های اتحادیه اروپا، بیش از 10 میلیون یورو است و سایر بنادر شمال آدریاتیک چنین برنامه‌ای برای چنین پیشرفت قابل‌توجهی در بخش کانتینری برای افزایش ظرفیت ندارند.

https://hr.bloombergadria.com/biznis/investicije/57875/rijecka-luka-zeli-dominirati-sjevernim-jadranom/news/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما