معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۷

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفته اول خرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پلنکوویچ تایید کرد که سازمان برق کرواسی در دست دولت باقی می ماند(هینا)

 نخست وزیر کرواسی در جواب ساندرا بنچیچ از حزب موژیمویگرواسی، تضمین داد که سازمان برق کرواسی و سایر شرکت های وابسته برقی که بخشی از سیستم انرژی کشور می‌باشند، همچنان در دوره جدید دولت وی در مالکیت دولت باقی خواهد ماند.

 

 توافق کرواسی و عربستان سعودی برای اجتناب از مالیات مضاعف (خبرگزاری هینا)

وزارت دارایی کرواسی گزارش داد که هیئت های دولت های جمهوری کرواسی و عربستان سعودی، مذاکرات در خصوص انعقاد توافقنامه حذف مالیات مضاعف مالیات بر درآمد و جلوگیری از فرار مالیاتی را با موفقیت به پایان رساندند.

ارائه گزارش بانک مرکزی کرواسی به پارلمان جدید این کشور (هینا)

بانک مرکزی کرواسی اقدامات خود را به پارلمان کرواسی در مورد وضعیت مالی، ثبات قیمت ها و سیاست های پولی در نیمه دوم سال 2022 و نیمه اول 2023  ارائه داد. شدت رشد فعالیت های اقتصادی در کرواسی در نیمه اول سال 2023 یکی از قوی ترین‌ها در منطقه یورو بوده است که بیشتر آن به لطف بهبود مصرف جمعیتی و تقاضای شدید خدمات توریستی حاصل شده است. تورم تقریباً به طور مداوم در نیمه اول سال 2023 کاهش یافته که مهمترین شاخص آن کاهش قیمت انرژی بوده است، با این وجود شاهد تورم اصلی در قیمت خدمات در نیمه اول سال  بوده ایم.

وزیر گردشگری معتقد به تداوم افزایش حجم گردشگری است (هینا)

تونچی گلاوینا (HDZ)،  وزیر جدید گردشگری و ورزش کرواسی، بر اهمیت توسعه بیشتر کرواسی به عنوان یک مقصد گردشگری در تمام طول سال تاکید کرد و ابراز اطمینان نمود که کرواسی به تداوم رکوردشکنی خود در حجم ورود گردشگر ادامه می دهد.

 

شهردار زاگرب، برنامه دیجیتال پتانسیل خورشیدی را ارائه کرد(هینا)

تومیسلاو توماشویچ شهردار زاگرب، اپلیکیشن دیجیتالی Sunčani potenjal را رونمایی کرد که به شهروندان زاگرب این اجازه را می‌دهد تا با ورود به این اپلیکشن پتانسیل خورشیدی شیروانی‌های  خود را محاسبه و راه حلی برای پیوستن و اتصال به شبکه  برق کرواسی پیدا کنند.

 

معاون رئیس بانک مرکزی کرواسی : ما انتظار رشد اقتصادی را داریم(هینا)

ساندرا شوالیک، معاون رئیس بانک مرکزی کرواسی  در پارلمان این کشور در دفاع از عملکرد بانک مرکزی گفت که سال گذشته سال رشد اقتصادی در کرواسی قوی بوده و او انتظار دارد که نرخ رشد مشابه، بیش از سه درصد، امسال نیز به دست آید.

 

کرواسی از نظر علاقمندی اروپایی‌ها به این مقصد، در رتبه هفتم قرار دارد (وچرنی لیست )

استانیچیچ: تا ان زمان از سال 2024، 3.4 میلیون گردشگر وارد کرواسی شده  که این رقم 11 درصد از سال گذشته، بیشتر است. در نشست هیئت مدیره کمیسیون سفر اروپا (ETC) در شهر کاوناس لیتوانی، کرواسی در میان مقاصد اروپایی که گردشگران قصد سفر به آن را دارند، رتبه هفتم اعلام شد. یکی از موضوعات اولویت های اروپا تا سال 2029 ،تاکید ویژه بر پایداری و گذار سبز، رقابت پذیری و دیجیتالی شدن است. تحقیقات ETC ،انتظارات مثبت در گردشگری را تایید می‌کند. نماینده کرواسی در این نشست گفت: کشور ما جزو پرتقاضاترین مقاصد اروپایی است و در داده‌های سیستم eVisitor ثبت شده که در سال جاری تاکنون، بیش از 3.4 میلیون به کرواسی وارد شده اند و کرواسی بیش از 10.4 میلیون اقامت  شبانه داشته است که این رقم در مقایسه با سال گذشته. 11 درصد در ورود و 10 درصد در اقامت شبانه بیشتر بوده است.

 

مناقصه بین المللی برای ساخت یک مجموعه آبگرم (هینا)

شهردار شهر بیلووار در دیدار با سفیر اسلوونی در کرواسی گفت که شهر بیلووار برای 12 سفارت مقیم کرواسی، بمنظور دریافت رقابتی ترین پیشنهادها برای مناقصه عمومی‌بین المللی ساخت یک مجموعه آبگرم در آن شهر، نامه‌های مناقصه را ارسال کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما