معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۶

سرمایه گذاری خارجی در اندونزی

تحقق سرمایه گذاری در اندونزی در طول سال 2022 با 34 درصد افزایش نسبت به سال پیش از آن ، به 80.3 میلیارد دلار رسید که از هدف اعلام شده توسط رئیس جمهور 7 تریلیون روپیه فراتر رفت. به گفته وزیر هماهنگی امور اقتصادی اندونزی دولت این کشور هدف خود را برای جذب بیش از 108 میلیارد دلار سرمایه گذاری در سال 2024 تعیین کرده است.

دستاوردها فراتر از هدف

تحقق سرمایه گذاری در اندونزی در طول سال 2022 با 34 درصد افزایش نسبت به سال پیش از آن ، به 1.207 کوادریلیون روپیه (80.3 میلیارد دلار) رسید که از هدف اعلام شده توسط رئیس جمهور 7 تریلیون روپیه فراتر رفت. این سرمایه گذاری‌ها شامل سرمایه گذاری در بخش مالی، بخش نفت و گاز و همچنین در شرکت های خرد، کوچک و متوسط (MSME) نمی‌شود.

اندونزی در چهار سال متوالی از هدف خود برای سرمایه گذاری تحقق یافته فراتر رفته است زیرا بخش معدن در ارتباط با توسعه صنایع پایین دستی بودجه بسیار بیشتری را در سال 2022 جذب کرد.

به گفته وزیر سرمایه گذاری وزارتخانه اش در صنایع ساختمانی و استخراج منابع طبیعی کشور، به موفقیت دست یافت زیرا این دو بخش برتر سرمایه گذاری در سال گذشته بوده اند.

صنعت فلزات اساسی در صدر فهرست سرمایه گذاری است. سهم بزرگ سرمایه گذاری، یعنی 171.2 تریلیون روپیه، به صنعت فلزات اساسی در سال گذشته اختصاص یافت که افزایش سالانه 45 درصدی نشان دهنده تلاش دولت برای توسعه پایین دستی است.

در همین حال، صنعت معدن به عنوان جزء بالادستی اکوسیستم معدنی مشابه، 136.4 تریلیون روپیه از سرمایه گذاران را جذب کرد و با افزایش سالانه 67 درصدی، از جایگاه پنجم به رتبه دوم رسید.

 

 وزیر سرمایه گذاری در گزارشی خاطرنشان نمود که ؛ سنگاپور با 41 درصد افزایش، بزرگترین منبع سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال گذشته با 13.3 میلیارد دلار بود چین با 8.2 میلیارد دلار افزایش 156 درصدی به مقام دوم رسید و هنگ کنگ را که پس از رشد نسبتاً متوسط 19 درصدی با 5.5 میلیارد دلار در جایگاه سوم قرار گرفت. چین بیشترین سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اندونزی را به خود اختصاص داده است.

وزیر سرمایه گذاری می افزاید؛ علیرغم افزایش 20 درصدی سرمایه گذاری مستقیم خارجی ایالات متحده در سال گذشته، این کشور از جایگاه چهارم به رتبه ششم با ارزش سرمایه گذاری 3.02 میلیارد دلار سقوط کرد. صعود مالزی به رتبه پنجم با سرمایه گذاری مستقیم 3.3 میلیارد دلاری با مشارکت یک شرکت کره ای بوده است.

عبدالمناپ، از موسسه توسعه اقتصاد و دارایی (INDEF) خاطر نشان ساخته که دستیابی به فراتر از اهداف سرمایه گذاری به طور خودکار به فرصت های شغلی بزرگ تبدیل نمی‌شود. وی می‌گوید ؛ دولت باید با تمرکز بر جذب مشاغل تولیدی نیروی کار به جای سرمایه‌گذاری سرمایه‌بر که تأثیر ناچیزی بر بازار کار داشت، برای جذب سرمایه‌گذاری و تضمین رشد شغل‌ها تلاش بیشتری می‌کرد.

آمارهای وزارت سرمایه گذاری نشان می دهد که تعداد کارگران شاغل از طریق سرمایه گذاری مستقیم محقق شده در سال گذشته با 8 درصد افزایش به 1,305,001 نفر رسیده است.

 وضعیت سرمایه‌گذاری آمریکا در اندونزی

دولت اندونزی به دکترین بلندمدت سیاست خارجی آزاد و مستقل خود متعهد است و در عین حال فرصت‌هایی را برای همکاری با شرکت‌های ایالات متحده در زمینه مواد معدنی و وسایل نقلیه الکتریکی دنبال می‌کند.

در میان تشدید رقابت بین ایالات متحده و چین، نورول ایچوان، معاون وزیر سرمایه گذاری، قدرت استراتژی اندونزی را در پذیرش همکاری همه طرف ها به جای انتخاب طرف ها می‌بیند. اندونزی به دلیل منابع طبیعی قوی، سیاست نسبتاً باثبات و بازار داخلی عظیم، «سوخت اساسی» را برای حمایت از اقتصاد هر دو کشور دارد.

معاون وزیر سرمایه گذاری اندونزی می‌گوید ؛ انتظار می رود سرمایه گذاری آمریکا در نیمه‌هادی‌ها، زیرساخت های 5G، تجهیزات انتقال انرژی، مواد فعال دارویی (API) و مواد معدنی استراتژیک، از جمله موارد مورد نیاز برای وسایل نقلیه الکتریکی (EV) جلب شود.

بر اساس گزارش سازمان زمین شناسی ایالات متحده، اندونزی و استرالیا با حدود 21 میلیون تن دارای بزرگترین ذخایر نیکل در جهان هستند.

داده‌های وزارت سرمایه‌گذاری اندونزی نشان می‌دهد که حدود 77.5 درصد از 8.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری آمریکا در اندونزی از سال 2018 به معادن و صنایع فلزات اساسی اختصاص یافته است، در حالی که 1.8 درصد دیگر به صنایع شیمیایی که شامل API است، اختصاص یافته است.

به گفته وزارت انرژی و منابع معدنی اندونزی دارای 3000 گیگاوات انرژی تجدیدپذیر است. معاون وزیر سرمایه گذاری پیشنهاد کرد که انرژی‌های تجدیدپذیر کلید جذب شرکت های آمریکایی است. وی افزود ؛ «ما سرمایه‌گذاران را مجبور نمی‌کنیم که باتری [مونتاژ] یا [تاسیسات] بازیافت را در اندونزی ایجاد کنند، اما حداقل در حال حاضر مایلیم تولید پیش‌سازها و کاتد داشته باشیم.» داده‌های وزارت سرمایه‌گذاری و شرکت باتری اندونزی نشان می‌دهد که شرکت‌های چینی در تمام مراحل صنعت پایین‌دستی نیکل، از استخراج تا بازیافت باتری، مشارکت دارند.

 هدف اندونزی در سال 2024

وزیر هماهنگی امور اقتصادی، ایرلانگا هارتارتو گفت که دولت اندونزی هدف خود را برای جذب 1650 تریلیون IDR (بیش از 108 میلیارد دلار) سرمایه گذاری در سال 2024 تعیین کرده است. وی افزود ؛ دولت با تلاش‌های مختلف در جهت تقویت سرمایه‌گذاری‌های ورودی تلاش خواهد کرد. دولت اندونزی همچنین روند پایین دستی منابع طبیعی اندونزی را برای رونق اقتصاد ملی تسریع خواهد کرد.

کابینه اندونزی در نشست 20 فوریه، مفروضات کلان اقتصادی را برای سال 2024 تعیین کرد که شامل رشد اقتصادی 5.3 تا 5.7 درصد، نرخ تورم 1.5 تا 3.5 درصد و نرخ بهره اوراق بهادار دولتی 10 ساله (SBN) 6.5 - 7.4 درصد در هر واحد است. اوراق قرضه اندونزی نسبت به بقیه بازارهای آسیا جذاب ترین بازده واقعی را ارائه می دهد. افزایش ناگهانی علاقه خارجی به اوراق قرضه اندونزی ممکن است به اوج برسد ، زیرا سرمایه گذاران می‌بینند که دولت ؛ نرخ بهره محلی را ثابت نگه می دارد.

در ماه نوامبر 2022 سرمایه گذاران جهانی به بازارهایی مانند اندونزی بازگشتند. روپیه اندونزی امسال در برابر دلار 2.5 درصد رشد داشته است و آن را به یکی از بهترین ارزهای آسیا تبدیل می‌کند و بازده 10 ساله با 6.7 درصد نرخ تورم اصلی اندونزی است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما