معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۸

روند فزایش هزینه‌های زندگی در نیوزیلند در سال 2023

به اعتقاد مشاوران اقتصادی موسسه مطالعاتی Infometrics and Foodstuffs و برخی تحلیلگران اقتصادی نیوزیلند، فشار هزینه‌های زندگی در سال 2023 ادامه خواهد داشت.

گزارشی که از سوی مشاوران اقتصادی موسسه مطالعاتی Infometrics and Foodstuffs منتشر شده است نشان می‌دهد هزینه‌های تامین‌کنندگان سوپرمارکت‌ها در سال منتهی به دسامبر 2022 نزدیک به 11 درصد افزایش یافته است. آنها عقیده دارند این روند افزایشی خواهد بود و هزینه‌های بیشتری را بر مردم تحمیل خواهد نمود.

خبرگزاری RNZ نیز در کرایست چرچ با تعداد زیادی از افراد مصاحبه داشت که اکثر گفتند که در طول دوره تابستان، به ویژه در مورد هزینه‌های سوپرمارکتی، فشار را احساس کرده اند.

محققان موسسه مطالعاتی مذکور گفتند که هنوز در مورد اینکه چه اتفاقی برای قیمت خواربار در آینده خواهد افتاد، ابهام وجود دارد. براد اولسن، یکی از اقتصاد دان‌های مطرح در این موسسه، عقیده دارد هزینه‌های تولید کننده، دو سوم قیمت کالاها را تشکیل می دهد. اولسن گفت، در حالی که قیمت های جهانی مواد غذایی به آرامی‌شروع به تعدیل کرده اند، در نیوزیلند همچنان وضعیت دشواری را در پیش رو داریم. هنوز فشار زیادی بر اقتصاد وجود دارد، بنابراین مردم در بلاتکلیفی منتظر اتفاقات خوب هستند.

او همچنین گفت که هزینه‌های تولید کننده محصول در ماه گذشته 24 درصد افزایش یافته است که عوامل متعددی منجر به کاهش عرضه و هزینه‌های بالاتر شده است. او اضافه کرد: فشار هزینه‌های داخلی و چالش‌های عرضه، از جمله فشار بازار کار، نرخ‌های بهره، تورم سرسختانه و آب و هوا، به نظر می‌رسد فشار هزینه‌های عرضه‌کننده را تا سال 2023 حفظ کند.

 جان مورفی، رئیس شرکت سبزیجات نیوزیلند نیز در این ارتباط گفت که آب و هوای ناپایدار برای برخی از تولیدکنندگان برای عرضه کالاها به بازار فاجعه بار بوده است. چند ماه پیش امیدوار بودیم که تابستانی آرام تر را شاهد باشیم، جایی که بتوان سبزیجات را به موقع کاشت و به راحتی برداشت کرد. آنچه که ما در عوض شاهد آن بودیم طوفان است که اخیراً جاده‌ها را بسته و خانه‌ها را تحت تأثیر قرار داده و مزارع ما را باتلاق کرده است.

همچنین بخش حمل و نقل نشان داد که افزایش قیمت گازوئیل و هزینه‌های بالاتر نیروی کار ، به مصرف کننده منتقل می‌شود. کاهش مالیات بر بنزین از ضرب الاجل ژانویه تا پایان مارس تمدید شد، اما این یارانه از پایان فوریه به نصف کاهش خواهد یافت و بنا به اظهارات نیک لگت، مدیر اجرایی حمل و نقل نیوزیلند این امر آسیب های بیشتری وارد خواهد کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما