معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۳

اخبار اقتصادی نیوزیلند

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نیوزیلند در هفته اول دی ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد.

تاثیر موج تازه کرونا در چین بر چرخه تامین کالا در نیوزیلند

با گسترش موج جدید کرونا در چین، اقتصاد نیوزیلند در حال مواجه شدن با اختلال در چرخه تامین و عرضه کالا بویژه نهاده‌های دارویی می‌باشد. بگفته کارشناسان ابتلا چینی‌ها به کرونا به معنی تعطیلی یا کاهش تولید کارخانه‌ها بوده و نتیجه آن کمبود کالا در سطح بین المللی از جمله نیوزیلند و ژاپن می‌باشد. به گفته برخی کارشناسان تاثیر همه گیری کرونا بر عرضه برخی محصولات استراتژیک از جمله نهاده‌های دارویی قابل ملاحظه خواهد. شایان ذکر است که چین اولین شریک تجاری نیوزیلند بوده و  در سال 2021 بیش از 16 میلیارد دلار صادرات به نیوزیلند داشت است. واردات چین از نیوزیلند نیز در همین سال بیش از 21 میلیارد دلار بود.

(منبع : https://www.stuff.co.nz/business/130883168/new-zealand-braces-for-supply-issues-as-covid19-grips-china )

کاهش شاخص اعتماد مصرف کننده

براساس گزارش موسسه وست پک Westpac شاخص اعتماد مصرف کننده در ماه دسامبر با ثبت عدد 75.6 از 100 به کمترین میزان از سال 1988 رسید به این معنی که تعداد فزاینده ای از خانوارها اعلام کردند وضعیت اقتصادی آنها نسبت به سال قبل ضعیف تر شده و انتظار دارند این وضعیت سال آینده نیز ادامه داشته باشد. افزایش هزینه‌های زندگی، افزایش هزینه وام ها و کاهش مصرف خانوارها در تمامی دهک های درآمدی مشاهده می‌شود. نتیجه این وضعیت کاهش رشد اقتصادی در تمامی‌بخش ها یا رکود اقتصادی در سال 2023 خواهد بود. 

(منبع: https://www.newshub.co.nz/home/money/2022/12/consumer-confidence-at-lowest-ever-level-in-westpac-survey-as-cost-of-living-bites.html )

تداوم کاهش قیمت مسکن در سال 2023

بگفته کارشناسان اقتصادی، کاهش قیمت مسکن در نیوزیلند در سال 2023 نیز ادامه خواهد داشت. با اینکه قیمت مسکن در سال 2022 کاهش قابل ملاحظه ای داشت ولی همچنان بالاتر از قیمت های قبل از همه گیری کرونا می‌باشد. نیوزیلند طی سال های 2020 تا 2021 با 35 درصد افزایش قیمت مسکن بزرگترین افزایش قیمت را تجریه نمود.

(منبع: https://www.newshub.co.nz/home/money/2022/12/house-prices-tipped-to-fall-further-in-2023.html )

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما