معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۲

ابتکارات دولت نیوزیلند برای پایداری قیمت بنزین

با توجه به ورود کشور به یک رکود اقتصادی از قبل پیش بینی شده و با توجه به حذف قانون کاهش مالیات 25 سنتی به ازای هر لیتر بنزین برای شهروندان نیوزیلندی در پایان ژانویه 2023، موضوع قیمت سوخت تبدیل به یک چالش جدی شده است. در همین راستا دولت مجموعه ای از ابتکارات را برای کمک به تقویت بخش سوخت نیوزیلند از طریق بهبود انعطاف پذیری و پایداری عرضه و تشویق رقابت بیشتر اعلام کرده است.

وزیر انرژی و منابع نیوزیلند با اعلام اینکه کمیسیون بازرگانی دولت برای تنظیم قیمت ها ورود خواهد کرد افزود بسیاری از خانوارها با افزایش هزینه‌های زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند، بنابراین ما از هرگونه هزینه اضافی احتمالی برای مصرف کنندگان در نتیجه تعهد سوخت های زیستی اجتناب می‌کنیم. این امر طیف وسیعی از اقدامات را شامل می‌شود که ما برای کاهش فشار بر خانواده‌ها انجام داده‌ایم. تعهدات ذخیره سوخت خشکی و ذخیره سازی دیزلی که توسط دولت تهیه شده است، از جمله تغییراتی است که برای بخش سوخت انعطاف پذیرتر ایجاد شده است. این اقدام به این معنی است که واردکنندگان سوخت و عمده‌فروشان با امکانات ذخیره‌سازی فله‌ای ملزم به نگهداری حداقل سطح ذخایر خشکی، متشکل از 28 روز بنزین، 24 روز سوخت جت و 21 روز گازوئیل خواهند بود.

دکتر وودز همچنین گفت که عرضه ذخایر سوخت خشکی ما را در برابر اختلالات عمده در بازارهای بین المللی نفت و سوخت، بلایای طبیعی و خرابی زیرساخت ها محافظت می‌کند. در حالی که خطر اختلال عمده در عرضه سوخت ما بسیار کم است، تأثیرات آن در اقتصاد قابل توجه و محسوس خواهد بود. دولت همچنین به دنبال تهیه مخازن با حداقل 70 میلیون لیتر گازوئیل است که حدوداً هفت روز را پوشش می دهد. دکتر وودز افزود تمرکز بر سوخت دیزل نشان‌دهنده اهمیت آن در ارائه خدمات حیاتی از جمله خدمات اضطراری و تحویل غذا و اقلام ضروری است. سوخت‌های حمل‌ونقل در حال حاضر زیربنای عملکرد روزانه اقتصاد ما هستند و بسیار مهم است که مصرف سوخت خود را به خوبی مدیریت کنیم.

سوخت های زیستی پایدار برای کاهش انتشار گازهای آلاینده

دولت همچنین اعلام کرده است که تاریخ شروع خود را برای عمده فروشان سوخت به منظور استقرار سوخت های زیستی در عرضه آن تحت تعهد «سوخت های زیستی پایدار» از سال آینده تا اول آوریل 2024 به تعویق می اندازد تا به این بخش فرصت بیشتری برای آماده سازی زیرساخت ها و مواد اولیه داده شود. همچنین از هر گونه هزینه بالقوه اضافی که به مصرف کنندگان منتقل شود جلوگیری به عمل خواهد آمد.

انتظار می رود طرح تعهد سوخت های زیستی پایدار، به عنوان بخشی از برنامه دولت در کاهش آلاینده‌ها، از حدود یک میلیون تن آلایندگی خودروها، کامیون‌ها، قطارها و کشتی‌ها در دو سال اول و تا نه میلیون تن تا سال 2035 جلوگیری کند. عمده فروشان سوخت باید به اهداف کاهش شدت انتشار 2.4 درصد برای سال 2024 و 3.5 درصد برای سال 2025 برسند. اهداف موقتی برای سال 2026 و پس از آن تعیین می‌شود که تا سال 2035 تا 9.0 درصد افزایش می یابد.

دکتر وودز در این باره گفت سوخت‌های زیستی به تنهایی ما را در تولید آلاینده‌ها به صفر نمی‌رسانند، اما آنها بخش مهمی از جعبه ابزار هستند تا به ما در مدیریت یک انتقال عادلانه، فراگیر به آینده‌ای با آلایندگی کم کمک کنند.

نظارت بیشتر برای ترویج رقابت

وزیر انرژی می‌گوید که دولت همچنین موافقت کرده است که به کمیسیون بازرگانی این اختیار را بدهد که در صورت لزوم برای کمک به ارتقای رقابت در قیمت‌گذاری عمده‌فروشی، وارد عمل شده و قیمت‌های منصفانه را تعیین کند. او اضافه کرد در حالی که «افزایش شفافیت قیمت» به ترویج رقابت کمک می‌کند، عمده فروشان همچنین می‌توانند از شفافیت بیشتر برای هماهنگ کردن قیمت ها استفاده کنند، مگر اینکه برخی از عوامل بازدارنده در سیستم وجود داشته باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما