معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۳

ارتقای قرارداد تجاری نیوزیلند با آسه آن

جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند، ارتقای توافقنامه تجارت آزاد جدید نیوزیلند با انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا و استرالیا را اعلام کرد.

 جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند، ارتقای توافقنامه تجارت آزاد جدید نیوزیلند با انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا و استرالیا را اعلام کرد. جاسیندا آردرن در همین ارتباط طی بیانیه ای گفت: «از آنجایی که جهان تأثیر فشارهای اقتصادی جهانی را احساس می‌کند، اهمیت تضمین قراردادهای تجارت آزاد با کیفیت بالا و مدرن برای امنیت اقتصادی همه نیوزیلندی‌ها ضروری است.» او افزود از زمان روی کار آمدن، چندین قرارداد آزاد تجاری جدید را تضمین کرده ایم و همچنین شاهد رشد کلی صادرات کالاهایمان به میزان 35 درصد بوده ایم. تمرکز ما بر این است که ببینیم این اعداد همچنان در حال افزایش هستند.

 «ارتقا توافقنامه ایجاد منطقه آزاد تجاری آسه آن-استرالیا-نیوزیلند AANZFTA[1] روابط اقتصادی و تجاری قابل توجه نیوزیلند با آسه آن را بیشتر تقویت می‌کند، تشریفات اداری و هزینه‌های کسب و کارها را کاهش می دهد و امنیت اقتصادی بیشتری را برای نیوزیلندی‌ها فراهم می‌کند.  ما اکنون در یک هفته بیشتر از یک سال در اوایل دهه 1970 با آسه آن معامله می‌کنیم.

جاسیندا آردرن گفت: تداوم توسعه بر روی شتاب صادرات رو به رشد ما یک اولویت برای دولت است و بخشی از برنامه اقتصادی ما برای تقویت بهبود است. تنها در سال 2021، نیوزیلند بیش از 7 میلیارد دلار کالا و خدمات به 10 کشور آسه آن صادر کرد که تقریباً 10 درصد از کل صادرات ما را تشکیل می داد و بلوک آسه آن با تقریباً 20 میلیارد دلار تجارت دو طرفه، سومین شریک تجاری بزرگ نیوزیلند است.

 فیل توایفورد، وزیر دولت برای تجارت و رشد اقتصادی، که اوایل این هفته درباره نتیجه نهایی با همتایان خود مذاکره کرد، گفت که این توافق به تعمیق بیشتر روابط تجاری نیوزیلند با منطقه آسه آن کمک خواهد کرد. همچنین برای اولین بار برای هر توافق ASEAN، ضمن ارتقاء، چارچوبی را نیز برای همکاری در مورد موضوعات تجاری پایدار، از جمله محیط زیست، استانداردهای کار، و توانمندسازی اقتصادی زنان معرفی می‌شود.

 مزایای ارتقاء AANZFTA شامل بهبود شرایط برای سرمایه گذاران و ارائه دهندگان خدمات، روش های گمرکی ساده تر، و تعهد برای حمایت از جریان کالاهای اساسی در مواقع بحران است. با توجه به افزایش عظیم تجارت دیجیتال، این ارتقا همچنین قوانین تجارت الکترونیکی قوی‌تری را معرفی می‌کند که هدف آن افزایش حمایت از مصرف‌کننده و حمایت از استفاده گسترده‌تر از صورت‌حساب الکترونیکی و حذف موانع غیرضروری برای انتقال اطلاعات کسب‌وکار است. انتظار می رود که این ارتقا در سال 2023 امضا شده و لازم الاجرا شود.

[1] . The Agreement Establishing the ASEAN-Australia-New Zealand Free Trade Area

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما