معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۲

تغییر عادات خرید مردم نیوزیلند به واسطه تورم بالای مواد غذایی

ارقام تورم قیمت مواد غذایی که توسط اداره آمار نیوزیلند منتشر شده نشان میدهد تورم مواد غذایی به بالاترین حد خود در 14 سال گذشته رسیده است، این شرایط باعث شده است مشتریان به تغییر روش خرید خود دست بزنند.

نظرسنجی سه ماهه بعمل آمده از بیش از 1000 مشتری در سراسر تعاونی‌های مواد غذایی، تصویری از آنچه در ذهن خریداران است ارائه می دهد. در ماه اکتبر گذشته افزایش قیمت مواد غذایی منجر به خرید کمتر مشتریان در همه گروه‌ها نسبت به ۱۲ ماه قبل شده است. در همین زمان اما فروش محصولات یخ زده به دلیل قیمت پایین تر افزایش پیدا کرده است. نیمی از مشتریان ادعا می‌کنند که اقلام غیر ضروری را کاهش می دهند. این مورد از 49 درصد در ژوئن به 51 درصد در اکتبر افزایش یافته است. از هر 5 مشتری، 2 نفر به برندهای ارزان تر روی می آورند. این مورد از 36 درصد در ژوئن به 40 درصد در اکتبر افزایش یافته است. تقریباً از هر 3 مشتری، 1 نفر برای از حراجی‌ها خرید می‌کنند و کمتر غذا می‌خورند و اقلام کمتری می‌خرند. این مورد از 38 درصد در ژوئن به 37 درصد در اکتبر کاهش یافته است. از هر 4 مشتری، 1 نفر از یک سوپرمارکت ارزان‌تر خرید می‌کنند. (فروشگاه PAK’nSAVE بیشترین اشاره را دریافت کرده است).

آمار شاخص قیمت مواد غذایی [1](FPI) نشان می دهد که قیمت مواد غذایی در اکتبر 2022 نسبت به سال قبل 10.1 درصد افزایش یافته است. در ماه اکتبر، میانگین افزایش هزینه از تامین کنندگان به تعاونی‌های مواد غذایی برای همان محصولات اندازه گیری شده 10.4 درصد بود. در همین محصولات، افزایش قیمت خرده‌فروشی برای مشتریان مواد غذایی 7.4 درصد بود. در واقع این موضوع بدین معنا است که اعضای تعاونی‌ها قیمت‌ها را در فروشگاه‌های خود 2.7 درصد کمتر از تورم در ماه اکتبر و 3 درصد کمتر از افزایش هزینه از سوی تأمین‌کنندگان در سبد FPI نگه داشتند. این مهم ترین نتیجه از زمانی است که تعاونی‌ها ردیابی و مقایسه افزایش قیمت ها با مشتریان را در برابر تورم قیمت مواد غذایی آغاز کردند.

[1] . Food Price Index

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما