معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۲

تلاش اندونزی برای کاهش واردات گاز LPG

واردات سوخت های فسیلی از جمله نفت و گازمایع (LPG) اندونزی را نه تنها در تامین انرژی تا حدودی به خارج وابسته کرده است بلکه تغییرات قیمت های جهانی اینگونه سوخت ها هزینه‌های سنگینی بر این کشور تحمیل می نماید. اما دولت اندونزی تلاش می نماید از طریق منابع تجدیدپذیر و سرمایه گذاری در زیر ساختهای انرژیهای نوین این وابستگی را کاهش دهد. در این راستا دولت در حال برنامه ریزی برای کاهش وابستگی اندونزی به گاز وارداتی(LPG) می‌باشد.

گاز طبیعی( LPG ) ماده حیاتی برای تامین انرژی جهان است و همزمان منبع مهمی‌برای تولید سوخت و آمونیاک است (آمونیاک جزء حیاتی برای تولید کود می‌باشد). اما برخلاف سایر سوخت‌های فسیلی، گاز یکی از پاک‌ترین( بعلت شدت پایین کربن)، امن‌ترین و مفیدترین منابع انرژی است. چنین مزیت هایی که گاز طبیعی از آن برخوردار است و رویکرد جهانی به استفاده از چنین منبع سوختی هر روز بیشتر می‌شود، بنوبه خود کشورها را بیشتر وابسته به این انرژی می نماید. اندونزی از جمله کشورهایی است که  در این مسیر قرار گرفته است. بر این اساس واردات سوخت های فسیلی از جمله نفت و گازمایع (LPG ) اندونزی را نه تنها در تامین انرژی تا حدودی به خارج وابسته کرده است بلکه تغییرات قیمت های جهانی اینگونه سوخت ها هزینه‌های سنگینی بر اندونزی تحمیل می نماید. اما دولت اندونزی تلاش می نماید از طریق منابع تجدیدپذیر و سرمایه گذاری در زیر ساختهای انرژیهای نوین این وابستگی را کاهش دهد. در این راستا دولت در حال برنامه ریزی برای کاهش وابستگی اندونزی به گاز وارداتی(LPG) می‌باشد.

طبق برنامه، اندونزی تصمیم گرفته است که واردات گازمایع (LPG) و سوخت را تا سال 2030 متوقف نماید و در این زمینه تغییرات بزرگی در زیرساخت انرژی خود برای دستیابی به این هدف در نظر گرفته است. آقای جوکو سیسوانتو، دبیر کل شورای ملی انرژی کشور (هیئتی متشکل از هفت وزارتخانه و برخی دیگر از نهادهای ذینفع  که سیاست انرژی کشور را برنامه ریزی می‌کنند)، در این مورد اظهار داشت : " رئیس جمهور جوکو ویدودو این شورا را موظف کرده است تا راهبردی برای توقف واردات LPG و سوخت طراحی کند. "وی اضافه کرد : " زمانی اندونزی عضو سازمان اوپک بود اما رشد میدان‌ها و عقب ماندگی‌های سرمایه‌گذاری ، اندونزی را به یک واردکننده خالص نفت و گاز تبدیل کرده است. رئیس جمهورسال ها است که اقداماتی را برای کاهش واردات اعلام کرده است تا بتواند کسری حساب جاری کشور را مهار کند.

راهبرد دولت اندونزی در نائل شدن به اهداف خود شامل ساخت یا ارتقاء پالایشگاه‌های گاز، تبدیل پالایشگاه‌ها به پالایشگاه‌های بیودیزل، افزایش تولید LPG داخلی و ساخت خط لوله گاز با هدف استفاده 10 میلیون مشترک گاز است. همچنین در این راهبرد دولت توسعه زیر ساخت‌های گازی را برای حمل‌ونقل عمومی تشویق خواهد کرد و در کنار آنها در حال بهینه‌سازی تولید سوخت زیستی و ترویج وسایل نقلیه الکتریکی است. در عین حال ، اندونزی با توسعه میادین نفتی جدید، استفاده از روش های بهبود یافته بازیافت نفت درمیادین نفتی موجود و افزایش تولید درمیادین حاشیه ای، قصد دارد تولید نفت خام داخلی را تا سال 2030 به 1 میلیون بشکه در روز برساند.

وزیر انرژی و منابع معدنی، آقای عارفین طریف در این خصوص اظهار داشت: " دولت به توسعه زیرساخت های گاز اندونزی، تولید دی متیل اترمشتق از زغال سنگ (DME) و فشار بر استفاده از اجاق های برقی برای کاهش اتکای کشور به LPG وارداتی و کاهش فشاری که یارانه‌های گاز مایع به بودجه دولت وارد می نماید ،ادامه خواهد داد. لذا اندونزی نمی‌تواند به واردات گاز LPG وابسته باشد. "

اما دولت در همین راستا مشغول توسعه شبکه‌های توزیع گاز طبیعی با هدف رسیدن به 4 میلیون خانوار تا سال 2024 می‌باشد. در این خصوص شرکت برق اندونزی ( PLN ) قصد دارد 15.3 میلیون مشتری را که از سیلندرهای 3 کیلوگرمی LPG برای پخت و پز استفاده می‌کنند، جذب کند تا به اجاق های برقی روی بیاورند، که می‌تواند با کاهش واردات و یارانه‌ها، تریلیون‌ها روپیه در بودجه دولت صرفه جویی کند. اقای دارماوان پراسودجو رئیس شرکت برق اندونزی در این خصوص در جلسه استماع کمیسیون هفت مجلس نمایندگان که بر انرژی و منابع معدنی طبیعی نظارت دارد، گفت که این شرکت قصد دارد برنامه ای را برای کمک به مصرف کنندگان در تغییر اجاق گاز به اجاق های برقی راه اندازی کند. وی اضافه کرد که این شرکت انتظار دارد این برنامه حدود 85.6 تریلیون روپیه در یارانه‌ها در پنج سال اول صرفه جویی کند. طبق همین سناریو، پیش‌بینی می‌شد که دولت دراولین سال اجرا، 10.21 تریلیون روپیه در تخصیص واردات صرفه‌جویی کند.وی ادامه داد ، اگربتوانیم تمام 69.4 میلیون مشتری PLN را که از سیلندرهای 3 کیلوگرمی LPG استفاده می‌کنند برای تغییر به اجاق های برقی جذب کنیم، می‌توانیم سالانه 44 تریلیون روپیه در تخصیص واردات صرفه جویی کنیم.

در اوایل ماه جاری (سپتامبر)، دولت قیمت بنزین  RON-90 Pertalite یارانه ای را که توسط شرکت دولتی نفت اندونزی ( Pertamina ) فروخته می‌شد افزایش داد تا شکاف بین قیمت خرده فروشی و هزینه واقعی را کاهش دهد. ولی علیرغم اینکه سیلندرهای 3 کیلوگرمی LPG با تخفیف به مراتب بیشتر از سایر سوختهای یارانه ای به قیمت بازار فروخته می‌شوند، دولت هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت LPG اعلام نکرده است. مدیر کل نفت و گاز وزارت انرژی در این خصوص گفت: با توجه به اینکه مردم اخیراً افزایش قیمت بنزین راتجربه کرده اند لذا هنوز دولت مطالعه ای درمورد افزایش قیمت LPG انجام نداده است.

براساس داده‌های موسسه آمار اندونزی این کشور در بازه زمانی ژانویه تا جولای( هفت ماه سال 2022) بمیزان 3.9 میلیون تن LPG به ارزش 3.12 میلیارد دلار وارد کرده است. طبق این آمار همچنین 134.8 تریلیون روپیه (معادل 8.99 میلیارد دلارآمریکا)، یارانه برای سیلندرهای 3 کیلوگرمی‌گاز LPG، که حدود 26.8% از کل صورتحساب یارانه انرژی کشور را در سال جاری تشکیل می دهد ، اختصاص داده است .

 اندونزی، بعنوان بزرگترین صادرکننده زغال سنگ حرارتی درجهان، متعهد شده است که واردات LPG را کاهش دهد و درعین حال استفاده از منابع زغال سنگ داخلی را به حداکثر رسانده  و در صنایع پایین دستی این صنعت شغل ایجاد کند و برنامه‌های خود را برای تبدیل زغال سنگ به دی متیل اتر به عنوان جایگزینی برای LPG پیاده نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما