معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۰

اخبار اقتصادی نیوزیلند

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نیوزیلند در هفته اول مهر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد.

دفاع از سیاستهای اعمالی دولت در کاهش هزینه‌های خانوارها

خانم جاسیندا آردرن نخست وزیر نیوزیلند در مصاحبه ای با اشاره آمارهای منتشره، شاخص افزایش قیمت مواد غذایی در سال منتهی به آگوست 2022 را معادل 8.3 درصد (بیشترین میزان در 13 سال گذشته) و فقط در ماه گذشته را 1.1 درصد دانست و تصمیمات و اقدامات دولت برای کاهش هزینه‌های مواد غذایی را کارساز برشمرد منتها تاکید کرد که موفقیت آن زمان بر است.

وی در مجموع با اشاره به اقدامات دولت در ارائه بسته‌های حمایتی به خانواده‌هایی که با افزایش هزینه‌ها، دچار مشکلاتی شده اند  از جمله پرداخت کمک هزینه ۳۵۰ دلاری (سه ماهه) و کاهش مالیات بر سوخت و ارائه نیم بهای خدمات حمل و نقل عمومی، یکی از مهمترین عوامل در عدم کاهش هزینه‌ها را ساختار صنعت سوپرمارکت و این واقعیت دانست که رقابت گسترده ای (همانند سایر کشورها) در بخش عرضه اقلام مصرفی نیوزیلند وجود نداشته و دولت در نظر دارد که تغییرات عمده‌ای را در این صنعت به وجود آورد که به خرده‌فروشان بیشتری برای ورود به بازار کمک کند.

به گفته وی براساس بررسی کمیسیون بازرگانی،  سوپرمارکت‌های نیوزیلند روزانه 1 میلیون دلار سود مازاد از مصرف کنندگان دریافت می‌کنند که دولت با پذیرش و اعمال 12 توصیه از 14 توصیه ارائه شده توسط این کمیسیون، در حال اعمال تغییراتی در متنوع سازی مراکز عرضه مواد غذایی است که به نظر می رسد بتواند تفاوت قابل توجهی را ایجاد نماید ولی انجام این کار کمی زمان بر است.

نگرانی از کاهش تحصیل دانشجویان پسر در دانشگاههای نیوزیلند

به گزارش رسانه‌ها، کاهش چشمگیر آمار دانشجویان داخلی پسر شاغل به تحصیل در دانشگاههای نیوزیلند (اعم از پاره وقت و تمام وقت ) در سال تحصیلی موجود که به زیر 39 درصد رسیده و کاهش 3 درصدی نسبت به آمار سال 2016 را نشان داده و از آمار کشورهای انگلیس (43درصد) و استرالیا (44 درصد) کمتر می‌باشد، موجب بروز نگرانیهایی در مورد ترکیب آینده مشاغل حرفه ای و تخصصی در این کشور گردیده است.

آقای کریس ولان، رئیس اجرایی دانشگاههای نیوزیلند با اظهار نگرانی از آینده این روند با توجه به نیازهای آتی اقتصاد در حال توسعه به نیروهای ماهر و تحصیلکرده، جاذبه بازار موجود کار برای نیروهای غیرتحصیل کرده را عامل اصلی عدم رغبت پسرها به ورود به دانشگاهها دانسته و با اشاره به اینکه در سال تحصیلی گذشته 48 درصد از فارغ التحصیلان دختر و فقط 34 درصد از پسران وارد دانشگاه شده اند، عبور موج کنونی نیاز بازار کار به نیروهای عمومی و افزایش آمار بیکاری را عامل افزایش احتمالی ورود پسرها در سالهای آتی به تحصیلات دانشگاهی دانسته است.

سرمایه گذاری نیوزیلند در طراحی نرم افزار کنترل محتوا در اینترنت

خانم جاسیندا آردرن که جهت شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و برگزاری نشست سران فراخوان کرایست چرچ به نیویورک سفر کرده بود، در پایان این نشست اعلام نمود که به ابتکار نیوزیلند و ایالات متحده امریکا و همکاری شرکتهای بزرگ نرم افزاری توییتر و مایکروسافت، در نظر است که طی 9 ماه با سرمایه گذاری مشترک نیوزیلند و مایکروسافت (به میزان یک و نیم میلیون دلار) الگوریتم مستقلی برای امکان کنترل محتوای در حال تبادل در فضای مجازی (با رعایت تمامی ملاحظات حفظ حریم خصوصی کاربران)، طراحی و راه اندازی گردد که با تجزیه و تحلیل محتوای در گردش، امکان مدیریت و کنترل محتوای افراطی، خشونت آمیز و تروریستی را فراهم می نماید. قرار است محصول این پروژه که توسط بنیاد غیرانتفاعی اوپن مایند (OpenMined) مدیریت میگردد، پس از آماده سازی و طی مراحل ارزیابی فنی و میدانی، به طور رایگان در اختیار کلیه کاربران فضای مجازی قرار بگیرد. شرکتهای بزرگ فیس بوک و گوگل در این مجموعه قرار نداشته و هنوز موضعی در مورد آن اعلام ننموده اند.

 انتشار نتایج نظر سنجی حزب سبز در خصوص وضعیت معیشتی دانشجویان

نتایج یک نظر سنجی که توسط حزب سبز و با همکاری اتحادیه انجمن‌های دانشجویی ملی (NZUSA) و مائوری (Te Mana Ākonga)، اقیانوس آرام (Tauira Pasifika) و دانش آموزان کم توان جسمی (Tauira Pasifika) در خصوص ارزیابی شرایط رفاهی دانشجویان به عمل آمد، نشان می دهد که:

- به طور متوسط، 54 درصد از درآمد دانشجویانی که در یک آپارتمان مشترک زندگی می‌کنند، صرف اجاره مسکن آنها می‌گردد.

- حدود دو سوم دانشجویان همواره نقدینگی کافی برای خرید غذا، پوشاک، پرداخت قبوض، دریافت مراقبت های بهداشتی یا سایر وسایل اولیه را ندارند که در این مورد دانش آموزان معلول، مائوری یا پاسیفیک شرایط نامناسب تری دارند.

- 58 درصد از دانشجویان از تمهیدات آموزشی مقابله با بیماری کرونا، احساس حمایت دارند.

- 69 درصد از دانشجویان سلامت روانی ضعیف‌تری را در طول دوران همه‌گیری گزارش نموده و گفته اند که این امر بر مطالعات آنها تأثیر منفی گذاشته است.

- دو سوم دانشجویان اظهار نموده اند که قادر به پرداخت هزینه‌های حمل و نقل یا وسیله نقلیه نیستند و 91 درصد گفته اند که اگر حمل و نقل عمومی رایگان باشد، بیشتر از آن استفاده می‌کنند.

- 14 درصد از دانشجویانی که در یک آپارتمان مشترک زندگی می‌کنند، گفته‌اند که مسکن آنها به دلیل سرما، نم، کپک، شلوغی، سر و صدا یا عدم نگهداری و اثاثیه نامناسب پاسخگوی نیازهای آنها نیست.

- حدود 75 درصد نگران افزایش اجاره بها یا اخراج  از خانه بوده و نگرانی‌های خود را با صاحبخانه یا دادگاه مطرح نموده اند.

- 60 درصد از دانشجویان، از جمله افرادی که درآمدی بالاتر از حد مجاز حق تحصیلی دارند، از نظر مالی حمایت نمی‌شوند.

- 64 درصد از دانشجویان جهت تامین هزینه‌های زندگی عمده  وقت خود را به جای آموزش، صرف کار می‌کنند.

- 91 درصد با طرح کنترل اجاره و 82 درصد با طرح اجاره مناسب موافقند.

افزایش بیش از ده هزار مسکن عمومی در دولت کارگری

خانم مگان وودز وزیر مسکن با اعلام اینکه از زمان روی کار آمدن حزب کارگر، تا کنون ده هزار و سی و هفت واحد به آمار خانه‌های عمومی‌کشور افزوده شده است گفت که این آمار بسیار رضایت‌بخش و نشان دهنده  تعهد دولت به تامین مسکن مناسب برای افراد کم درآمد و نیازمند است. وی ادعا نمود که چنانچه این روند در دولت قبلی (حزب ملی) هم دنبال گردیده بود، هم اکنون آمار این خانه‌ها نزدیک به 23000 خانه دولتی بود که می‌توانست پاسخگوی نیاز 94 درصد از کسانی باشد که سالهاست در لیست انتظار قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه از این 10.037 مسکن عمومی، 8.240 خانه نوساز و بقیه خرید و بازسازی واحدهای قدیمی‌بوده افزود که انجام این فعالیت، علاوه بر تامین مسکن جمعی از نیازمندان و کسانی که اولویت دریافت این مسکن‌ها را دارند، موجب بروز رونق و شکوفایی بیشتر در اقتصادهای منطقه ای و به ویژه بخش ساخت و ساز و سرمایه گذاری در تقویت زیرساخت های حیاتی گردیده که کمک موثری در ایجاد امنیت اقتصادی نیوزیلند برای نسل های آینده است. وی تاکید کرد که سرمایه گذاری در مسکن عمومی همچنان با درک اهمیت حیاتی آن برای سلامت، امنیت و ثبات جامعه و افرادی که به آن نیاز دارند به عنوان اولویت این دولت ادامه خواهد داشت.

اختصاص بودجه برای پروژه‌های تحقیقاتی

براساس اعلام خانم دکتر عایشه ورال، وزیر تحقیقات، علم و نوآوری، دولت با اختصاص 236.5 میلیون دلار جهت سرمایه گذاری در اجرای 71 پروژه پژوهشی در خصوص بزرگترین چالش‌های پیش رو همانند آثار تغییرات آب و هوا از طریق صندوق حمایت از پژوهشها (Endeavour)  موافقت نموده است. به گفته ایشان این سرمایه گذاری می‌تواند نقشی اساسی در ایجاد یک اقتصاد مولد، پایدار و فراگیر با هدف بهبود رفاه عمومی داشته و در اجرای پروژه‌های پژوهشی شامل توسعه فناوری جدید برای کاهش انتشار کربن زمین گرمایی، پیش بینی تهدیدات آینده مانند فوران‌های آتشفشانی و زلزله، استفاده از هوش مصنوعی برای انجام پیش بینی‌های آب و هوایی، محافظت از دلفین‌های بومی نیوزیلند در برابر بیماری عفونی توکسوپلاسموز، گسترش فن آوری کشاورزی بدون خاک، حذف نیترات از فاضلاب و استفاده از ماهی‌های روباتیک برای فعال کردن سامانه حفاظت موثر ساحلی، متمرکز گردد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما