معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۲

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین در هفته دوم شهریور ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کمک مالی 3 میلیارد دلاری آمریکا به بودجه اوکراین

      واشنگتن نخستین قسط از کمک 4.5 میلیارد دلاری آمریکا به بودجه اوکراین را واریز نمود. دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین روز چهارشنبه 24 آگوست اعلام کرد بودجه دولتی اوکراین کمک مالی بلاعوض 3 میلیارد دلاری آمریکا را دریافت کرده است. وی گفت این وجوه از طریق سازوکار بانک جهانی به بودجه دولت واریز شده است.

 

واردات 760  هزار تن فرآورده‌های نفتی توسط اوکراین در ماه جولای

        دنیس کودین معاون اول وزیر اقتصاد اوکراین گفت در ماه جولای 760 هزار تن فرآورده‌های نفتی وارد شده است. او در جلسه کمیته امور مالی، مالیاتی و گمرکی اوکراین اظهار داشت: اوکراین نزدیک به 760 هزار تن بنزین، گازوئیل و گاز مایع در ماه جولای وارد کرده است که این میزان واردات را می‌توان با واردات پیش از جنگ مقایسه کرد. لازم به ذکر است به گفته یولیا سویریدنکو در ماه مارس سال جاری اوکراین 60 هزار تن، درآوریل 191 هزار تن و در ماه می 380 هزار تن فرآورده‌های سوختی وارد کرده است.

 

افزایش صادرات شیر خشک از اوکراین نسبت به سال گذشته

      صادرات شیر خشک در تابستان سال جاری علیرغم مشکلات فراوان نسبت به سال گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است و تجارت شیر خشک همچنان فعال می‌باشد. در همین حال بیشتر تولید کنندگان شیر خشک در عرضه و فروش محصولات خود دچار مشکلاتی می‌باشند. آنها تاکید دارند که در بخش حمل و نقل مشکلات کمتر شده اند، اما قیمت این محصول در بازارهای جهانی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. با این حال شرکت هایی که محصولات خود را به خارج صادر می‌کنند، همچنان درآمد خود را حفظ کرده اند هر چند که میزان این درآمد کاهش یافته است. بیشتر تولید کنندگان محصول خود را با قیمت‌های پایین‌تر به کشورهای آسیایی و آفریقایی عرضه می‌کنند. در حال حاضر قیمت شیر خشک اوکراین در بازارهای جهانی از قیمت این محصول تولید دیگر کشورها ارزان‌تر می‌باشد. بیشترین صادرات شیرخشک از اوکراین در ماه جولای به کشورهای مالزی، بنگلادش و لهستان انجام شده است.

کاهش واردات نفت به اوکراین

        واردات نفت و مواد خام نفتی در 7 ماه نخست سال جاری در مقایسه به دوره زمانی مشابه در سال گذشته 16.4 درصد یا 101.2 هزار تن کاهش یافت. کل واردات نفت و مواد خام نفتی در هفت ماه نخست سال جاری برابر 516.8 هزار تن اعلام شده است. بنا به گزارش سازمان دولتی گمرک اوکراین ارزش این میزان واردات برابر 346.2 میلیون دلار بوده است که 70 درصد بیشتر از ارزش واردات این گروه کالایی در 7 ماه نخست سال گذشته ( 267.4 میلیون دلار) بوده  است.

 

افزایش فروش خالص ارز از سوی بانک مرکزی در هفته گذشته به 430 میلیون دلار

     بانک مرکزی اوکراین در دوره زمانی 22 تا 26 آگوست بطور خالص 429.77 میلیون دلار ارز در بازار ارز بین بانکی اوکراین فروخت. بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی بانک مرکزی، این نهاد پولی مرکزی در هفته گذشته 7.3 میلیون دلار ارز خریداری و 437.07 میلیون دلار ارز فروخت. بانک مرکزی در هفته گذشته معاملات یورو انجام نداد. بانک مرکزی از ابتدای سال جاری تاکنون 3081.61 میلیون دلار و 110.97 میلیون یورو در بازار ارز بین بانکی خریداری و 16613.25 میلیون دلار و 1790 میلیون یورو فروخته است. برای مقایسه بانک مرکزی در سال گذشته 3690.7 میلیون دلار ارز خریداری و 1275.7 میلیون دلار فروخته بود.

 صادرات بیش از 1 میلیون تن محصولات کشاورزی از بنادر دریایی اوکراین

       در چهارچوب اجرای طرح حمل و نقل ایمن غلات و مواد غذایی از بنادر دریایی اوکراین تاکنون 44 کشتی حامل بیش از 1 میلیون تن محصولات کشاورزی و غذایی بنادر اوکراین را به مقصد 15 کشور جهان ترک کرده اند. اداره بنادر دریایی اوکراین ضمن اعلام این خبر، توضیح داد که در تاریخ 26 آگوست 4 کشتی دیگر حامل 133 هزار تن گندم، ذرت و روغن به کشورهای سودان، هند، مصر و ترکیه بندر چرنومورسک در اودسا را ترک کردند. لازم به ذکر است که ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد در حال حاضر 70 درخواست برای ورود کشتی‌های باری به بنادر اوکراین جهت بارگیری غلات و مواد غذایی دریافت شده است. وی گفت هدف اصلی رسیدن به صادرات دریایی 3 میلیون تن مواد غذایی در ماه می‌باشد. زلنسکی تاکید نمود: این صادرات برای آفریقا، آسیا و اروپا بسیار مهم هستند.

 

عدم وجود گنجایش کافی برای محصول جدید در انبارهای غله اوکراین

        امیر عبدالله، هماهنگ کننده دائمی سازمان ملل در مرکز هماهنگی ویژه صادرات غلات اوکراین در استانبول، گفت اوکراین باید چندین میلیون تن مواد غذایی ذخیره شده در انبارهای غله خود را صادر کند تا فضای کافی برای محصول برداشت بعدی باز شود. وی گفت از زمان امضای توافقنامه رفع محاصره بنادر اوکراین برای صادرات مواد غذایی تاکنون بیش از یک میلیون تن غلات از بنادر دریایی این کشور در دریای سیاه صادر شده است. وی گفت: به واسطه طرح دالان غلات در دریای سیاه امکان آزادسازی حجم آزاد در انبارها ایجاد شد اما غلات بسیار بیشتری باید صادر شود تا فضای کافی برای برداشت بعدی تامین گردد.

 

استخدام 430  هزار اوکراینی به طور رسمی در لهستان

        پس از تسهیل قوانین استخدامی و کاری در لهستان برای  اتباع خارجی، بیش از 430 هزار اوکراینی که پس تاریخ 24 فوریه سال جاری وارد این کشور شده اند، جذب بازار کار شدند. استانیسلاو معاون وزیر خانواده، کار و سیاست‌های اجتماعی لهستان اعلام کرد: در خصوص اشتغال اعلام می‌کنم که تا کنون 430 هزار اوکراینی تحت قوانین جدید مشغول به کار شده اند، بر اساس قوانین جدید کارفرما تنها به سازمان کار منطقه ای اطلاع می دهد که فرد استخدام شده جدید برای او مشغول به کار شده است. وی همچنین اعلام کرد بیش از 1.3 میلیون اوکراینی تاکنون شماره کد اقتصادی دریافت کرده اند. دریافت کد به اتباع اوکراینی امکان می دهد که از حقوق شهروندان لهستانی در حوزه اجتماعی برخوردار شوند.

 

اعمال مجدد عوارض سوخت در اوکراین

         کمیته امور مالی، مالیاتی و گمرکی شورای عالی اوکراین پیش نویس طرح اصلاح قانون مربوطه برای اعمال مجدد مالیات غیر مستقیم بر انواع سوخت را مورد تایید و تصویب قرار داد. یاروسلاو ژلزنیکا معاون رئیس کمیته مذکور ضمن اعلام این خبر، افزود در صورت تصویب این طرح، مالیات غیر مستقیم سوخت برای هر یک هزار لیتر گاز مایع برابر 52 یورو، برای هر هزار لیتر سوخت‌های جایگزین با افزوده‌های بیواتانول 100 یورو، و برای هر هزار لیتر بنزین و گازوئیل برابر نیز 100 یورو خواهد بود. کارشناسان اعلام کردند در صورت تصویب این طرح در پارلمان، قیمت هر لیتر سوخت در جایگاه‌های عرضه سوخت حداقل 4.5 گریونا افزایش خواهد یافت اما وزارت زیرساخت‌ها اعلام کرده است که قیمت سوخت در جایگاه‌های سوخت باید در سطح فعلی باقی بماند.

 

پرداخت 1.7 میلیارد گریونا به مالباختگان صندوق ضمانت سپرده‌های اشخاص حقیقی در ماه جولای

        صندوق ضمانت سپرده‌های اشخاص بانکی در ماه جولای 1.67 میلیارد گریونا به سپرده‌گذاران مالباخته بانک‌های ورشکسته اوکراینی پرداخت کرد. این صندوق ضمن اعلام خبر مذکور، توضیح داده است که در اوایل ماه آگوست روند انحلال 51 بانک ورشکسته ادامه داشته است و تا این تاریخ 50 بانک نیز توسط این صندوق بطور کامل منحل شده اند. پرداخت به سپرده گذاران بانک های ورشکسته بالغ بر 1.7 میلیارد گریونا بود. همچنین اعلام شده است که در شش ماه نخست سال جاری نزدیک به 2.9 میلیارد گریونا به سپرده گذاران مالباخته بانک های منحل شده غرامت پرداخت شده است.

کمک205 میلیون یورویی نروژ برای تامین گاز طبیعی اوکراین

      یوناس استری نخست وزیر نروژ اعلام کرد این کشور نزدیک به 205 میلیون یورو برای خریداری گاز طبیعی به اوکراین پرداخت می‌کند. وی اعلام کرد این وجوه از طریق بانک اروپایی بازسازی و توسعه به اوکراین پرداخت خواهد شد.

 

اعلام آمادگی اوکراین برای همکاری با کارآفرینان فرانسوی

      ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در جریان سخنرانی در همایش کارآفرینان فرانسه(MEDEF) اعلام کرد آماده ارائه «هزاران قرارداد» به کارفرمایان فرانسوی می‌باشد. وی خطاب به آنان گفت: من به شما هزاران قرارداد و هزاران کارگر پیشنهاد می‌کنم، ما به شما برای بازسازی اوکراین پس از جنگ نیاز داریم. وی گفت اوکراین علاقمندی ویژه‌ای نسبت به «مشارکت شرکت های انرژی فرانسوی در بخش تولید گاز اوکراین» دارد. وی همچنین گفت امیدوار است شرکت های عمرانی فرانسه در نوسازی زیرساخت‌های شهری در بخش‌های تامین آب و مدیریت پسماندها مشارکت کنند. وی همچنین خواهان مشارکت شرکت‌های فرانسوی در صنایع خودرو و کشاورزی شد.

 

اوکراین ضامن امنیت انرژی اروپا

       ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در سخنان خود در کنفرانس بین المللی «فلات قاره دریاهای شمالی» اعلام کرد کشورش در حال تنظیم نهایی سیاست‌های راهبردی انرژی هیدروژنی است و اوکراین می‌تواند به یکی از کشورهای ضامن امنیت انرژی اروپا تبدیل شود و به غلبه بر بحران افزایش هزینه زندگی کمک کند. وی همچنین از جامعه جهانی درخواست کرد در تولید انرژی‌های تجدید پذیر و هیدروژن سبز در اوکراین سرمایه‌گذاری کنند. وی گفت: کشور ما یکی از بهترین مناطق برای تامین انرژی سبز برای تمام اروپا می‌باشد، ما همه امکانات را برای چنین امری داریم، زمین کافی، باد مناسب، نور خورشید کافی و همچنین ظرفیت های آماده برای تولید انرژی و انتقال آن. زلنسکی گفت خطوط لوله گاز اوکراین می‌توانند پس از نوسازی و تجهیز مناسب برای انتقال هیدروژن استفاده شوند. وی تاکید کرد بر اساس برنامه‌ها صادرات برق اوکراین به کشورهای اتحادیه اروپا نیز افزایش خواهد یافت که بسیار ارزانتر از برق اروپایی می‌باشد

 

صادرات  بیش از 1.3 میلیون تن غلات از بنادر اوکراین

     اداره بنادر دریایی اوکراین اعلام کرد در دوره زمانی 29 روزه که از آغاز کار «دالان سبز» می‌گذرد، 56 کشتی باری حامل غلات و محصولات کشاورزی بنادر دریایی اوکراین را به مقصد 18 کشور ترک کرده اند. این اداره اظهار داشت در این مدت بیش از 1.3 میلیون تن غلات و محصولات کشاورزی از این بنادر صادر شده است.

 

پیشنهاد ایجاد نمایندگی دائمی در نیروگاه اتمی زاپاروژه

        بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی‌پس ورود به کی یف، پایتخت اوکراین را به مقصد نیروگاه اتمی زاپاروژه ترک کردند. شرکت ملی تولید انرژی اتمی اوکراین «انرگواتم» اعلام کرد این هیات می‌باید نمایندگی دائمی خود را در نیروگاه هسته ای زاپاروژه ایجاد کند. بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در نیروگاه اتمی زاپاروژه به بررسی و ارزیابی وضعیت ایمنی این نیروگاه خواهند پرداخت.

 

دریافت حجم بی سابقه کمک های مالی خارجی در ماه آگوست توسط اوکراین

      سرگئی مارچنکو وزیر دارایی اوکراین اعلام کرد اوکراین در ماه آگوست 4.6 میلیارد دلار کمک های مالی خارجی دریافت کرده است که یک رقم بی سابقه می‌باشد. وی گفت رشد رقم کمک های مالی خارجی در ماه آگوست به دلیل 3 میلیارد دلار کمک مالی آمریکاست که از طریق بانک جهانی به اوکراین پرداخت شد. وی افزود: ما امیدواریم که 1.5 میلیارد دلار کمک بلاعوض از آمریکا در ماه سپتامبر دریافت کنیم، البته این آخرین بخش از کمک مالی کلان آمریکا به اوکراین می‌باشد، همچنین انتظار داریم در ماه سپتامبر و اوایل اکتبر از اتحادیه اروپا کمک‌های مالی کلان دریافت نماییم. لازم به ذکر است اتحادیه اروپا در ماه می وعده 9 میلیارد یورو کمک مالی به اوکراین را داد اما کریتسان لیندر وزیر دارایی آلمان اعتقاد دارد کمک‌های مالی کلان باید وجه ضمانت بیشتری نسبت به اعتبارات و وام های مالی داشته باشند .

تعطیلی حداقل 12 شعبه از هر بانک اوکراینی از آغاز جنگ تا کنون

       النا کاروبکووا رئیس هیات مدیره اتحادیه مستقل بانک‌های اوکراین اعلام کرد: از آغاز جنگ تاکنون بطور میانگین هر بانک اوکراینی 12 شعبه از شعبات خود را تعطیل کرده است، یک بانک 4 شعبه، و بانک دیگری 33 یا حتی 50 شعبه، این اقدام نتیجه آن نیست که بانک‌ها قصد داشته‌اند از تعداد شعبات خود بکاهند بلکه واکنش به چالش هایی است که ما در حال حاضر در زمان جنگ با آنها مواجه هستیم، ما در جریان همه گیری کرونا یاد گرفتیم برای عملکرد موثر، دورکاری کنیم. وی گفت  بانک‌های اوکراینی همچنان به کاهش تعداد شعبات خود ادامه خواهند داد. کاروبکووا توضیح داد: این امر به دلیل ضرورت کاهش هزینه‌های بانک هاست، زیرا کسب درآمد به سادگی گذشته نیست، از طرف دیگر کاهش فعالیت‌های تجاری مشتریان نیز دلیل دیگری است.

 

پیش بینی افزایش شدید قیمت ها توسط کارشناسان

        قیمت محصولات غذایی که از آغاز جنگ بطور چشمگیری افزایش یافته است، تا پایان سال جاری نیز 31 درصد افزایش خواهد یافت. بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد اوکراینی‌ها باید خود را برای این واقعیت آماده کنند که قیمت مواد غذایی 31 درصد بیشتر خواهد شد. ولادیمیر لپوشینسکی مدیر بخش سیاست‌های پولی و تحلیل اقتصادی بانک مرکزی اوکراین، اعلام کرد بخش اصلی رشد تورم به دلیل افزایش قیمت میوه و سبزیجات و مواد غذایی می‌باشد. وی گفت سال آینده آسانتر از سال جاری نخواهد بود، قیمت ها در سال آینده 20 درصد افزایش خواهد یافت. وی توضیح داد به عنوان مثال قیمت گندم سیاه در اوکراین در طول شش ماه گذشته دو برابر شده است، هر کیلو جو نیم کوب در طول این مدت از 90 گریونا به 109 گریونا افزایش یافته است.

 

شمیگال: دریافت کمک 17.5 میلیارد دلاری اوکراین پس از حمله روسیه

      دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین اعلام کرد اوکراین پس از حمله روسیه به این کشور، تا کنون 17.5 میلیارد دلار کمک های مالی و غیره از شرکای بین المللی خود دریافت کرده است. وی گفت: ما از همه این کشورها بابت کمک های مالی سپاسگزاریم، این کمک ها به ما امکان می دهد تا ثبات اقتصادی کشورمان را حفظ کنیم. او تاکید کرد آلمان از نظر ارائه حمایت های مالی از اوکراین در میان پنج کشور نخست می‌باشد. وی ادامه داد: ما امیدواریم که رهبران آلمان در ارائه بخش بعدی اعتبارات کلان اتحادیه اروپا به اوکراین در کوتاه ترین زمان ممکن عمل کنند، اوکراین تاکنون یک میلیارد یورو از اتحادیه اروپا دریافت کرده است و ما انتظار داریم که 8 میلیارد یورو باقی مانده در ماه‌های آینده ارائه شود.

 

محاسبه ضرر بانک‌های اوکراینی ناشی از جنگ

      پروین داداشوا مدیر بخش ثبات مالی بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد در نتیجه جنگ ، بانک‌های اوکراینی به دلیل خطرات عملیات بانکی مانند وقفه در عملکرد خود، از دست دادن دارایی‌ها و اموال و کاهش درآمد متحمل ضرر و خسارت شده اند.وی گفت بانک های اوکراینی در ماه می سال جاری در مجموع 6.6 میلیارد گریونا به دلیل کاهش عملیات بانکی و دیگر عوامل متضرر شده اند که 700 میلیون گریونا از این مبلغ مربوط به تخریب یا از دست دادن اموال و دارایی‌ها بوده است.

 

کسری بودجه در 8 ماه نخست سال جاری به میزان  416.9 میلیارد گریونا

       بر اساس داده‌های مقدماتی صندوق بودجه دولتی اوکراین در ماه آگوست 204.6 میلیارد گریونا واریز شده است. از این رقم 16.4 میلیارد گریونا از محل مالیات بر ارزش افزوده کسب شده است. همچنین 26.2 میلیارد گریونا مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی دریافت شده است. صندوق بودجه همچنین 12.7 میلیارد گریونا از محل مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و عوارض نظامی دریافت کرده است. عوارض دریافتی در ماه آگوست برابر 7.8 میلیارد گریونا اعلام گردید. مالیات بر درآمد شرکت ها و اشخاص حقوقی در ماه آگوست 17.4 میلیارد گریونا بوده است. حق امتیاز بهره برداری از معادن نیز برای بودجه در ماه آگوست 8.2 میلیارد گریونا درآمد داشته است. عوارض گمرکی در ماه آگوست سال جاری برابر 2.5 میلیارد گریونا اعلام شد. صندوق عمومی‌بودجه دولتی در ماه آگوست همچنین 109.7 میلیارد گریونا کمک های بین المللی دریافت کرده است.

       بر اساس اطلاعات اولیه منتشر شده، هزینه‌های بودجه در 8 ماه نخست سال جاری بالغ بر 1449.4 میلیارد گریونا اعلام شده است. هزینه‌های بودجه دولتی در ماه آگوست نیز برابر 230.9 میلیارد بوده است. کسری بودجه در 8 ماه نخست سال جاری بر اساس اطلاعات ارائه شده 416.9 میلیارد گریونا گزارش شده است.

 

صادرات 1.14 میلیون تن گندم از اوکراین در دو ماه نخست سال تجاری

      بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزارت سیاستگذاری کشاورزی و خواروبار اوکراین شرکت های کشاورزی اوکراینی از آغاز سال تجاری کنونی تا تاریخ 31 آگوست 1.139 میلیون تن گندم به بازارهای خارجی صادر کرده اند. تنها در ماه آگوست 763 هزار تن گندم از اوکراین صادر شده است. لازم به ذکر است که در دوره زمانی جولای- آگوست سال گذشته 4 میلیون و 573 هزار تن گندم از اوکراین صادر شده بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما