معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۱

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین در نیمه دوم دی‌ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش 28 درصدی واردات گاز طبیعی از کشورهای اتحادیه اروپا به اوکراین در سال گذشته

 اپراتور سامانه انتقال گاز اوکراین گزارش داد که واردات گاز طبیعی به اوکراین از کشورهای اتحادیه اروپا در سال گذشته برابر ۱ میلیارد و 84۰ میلیون متر مکعب بوده است. این حجم 28.3 درصد کمتر از سال ۲۰۲۱ ( 2 میلیارد و  560 میلیارد متر مکعب) بوده است. در سال گذشته واردات گاز اوکراین از کشورهای اروپایی در حجم های ذیل صورت گرفته است: از مجارستان 632.02 میلیون متر مکعب (2.2 میلیارد متر مکعب در سال2021 )، از اسلواکی  597.93 میلیون متر مکعب (285.3 میلیون متر مکعب در سال 2021)، از لهستان 511.21 میلیون متر مکعب و از رومانی 94.69 میلیون متر مکعب.

(یو آ پروم) 

سازمان دولتی آمار گزارش داد: روند تغییر قیمت ها در سال گذشته

قیمت سبزیجات در سال گذشته بیشترین افزایش را داشت در حالی که قیمت پوشاک کمی‌کاهش داشته است. بر اساس گزارش مذکور قیمت کالاها و خدمات در اوکراین بطور میانگین 23 درصد افزایش داشته است. بیشترین افزایش در قیمت های کالاهای مصرفی برای سبزیجات -68.5 درصد- ثبت شده است. در سال گذشته ماهی و محصولات دریایی 30.3 درصد، نان و محصولات آردی 20.7 درصد. محصولات غذایی بطور کلی 27.1 درصد افزایش قیمت داشته اند. در همین حال قیمت سوخت و روغن‌های صنعتی 56.2 درصد، گاز طبیعی 10.1 درصد و آب آشامیدنی 12.5 گرانتر شده اند. همچنین گزارش شده است که قیمت پوشاک و کفش در سال گذشته 2.7 درصد کاهش داشته است. لازم به ذکر است که کارشناسان اعلام داشته اند که افزایش قیمت محصولات در سالجاری به دلیل ادامه جنگ و مشکلات مرتبط با تامین برق ادامه خواهد داشت و انتظار می رود که قیمت محصولات و کالاها در سال جاری 30 درصد گرانتر شود.

(ت اس ان )

 اوکراین از تصمیم مقامات مولداوی مربوط به انتقال گاز از طریق معکوس مجازی استقبال کرد

 میخائیل کولسنیک، معاون وزیر انرژی اوکراین، گفت که انتقال گاز به اوکراین از طریق مولداوی بطور معکوس مجازی فرصتی را ایجاد می‌کند تا گاز صادراتی از کشورهایی بغیر از روسیه از طریق خط لوله گاز ترانس بالکان به مصرف کنندگان اوکراینی منتقل گردد و این امر از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می‌باشد. کولسنیک گفت: "تصمیم همکاران مولداویایی برای تامین امنیت انرژی منطقه و تنوع مسیرهای احتمالی واردات گاز هم در بازار گاز داخلی و هم در بازار اروپا بسیار مهم است". شرکت "اپراتور سیستم انتقال گاز اوکراین"  نیز تاکید کرد که "مشتریان اوکراینی امکان انتقال گاز تولید آذربایجان و سایر کشورهای بغیر از روسیه را از طریق کریدور ترانس بالکان، از پایانه‌های LNG در یونان و ترکیه بدست خواهند آورد. قبلا این سازوکار عمدتاً توسط مشتریان مولداویایی مورد استفاده قرار گرفته است.

 سایت خبری "پوینت"

 بانک مرکزی اوکراین: آهنگ رشد تورم کاهش خواهد یافت اما همچنان قابل توجه خواهد بود.

 بانک مرکزی اوکراین اعلام داشت که تورم قیمت های مصرفی در سه ماهه آخر سال گذشته به سقف رشد رسید و به زودی کاهش خواهد یافت اما با وجود کاهش رشد تورم پیش بینی شده، تورم در سال2023 همچنان بالا خواهد ماند. بانک مرکزی اوکراین اعلام نمود: با ادامه جنگ، پروسه‌های تورمی در اوکراین همچنان تحت کنترل می‌باشند و بانک مرکزی پیش بینی می‌کند که با سیاستهای گام به گام و منسجم سیاسی در چارچوب حمایت های شرکای بین المللی و کند شدن آهنگ رشد تورم جهانی، آهنگ رشد تورم در سال 2023 کندتر شود، اما تورم اقتصادی در اوکراین همچنان چشمگیر خواهد بود.  (لیگا)

 

ذخایر خالص بین المللی بانک مرکزی اوکراین در ماه دسامبر 2.3 درصد رشد کرد

 ذخایر ارزی خالص بین المللی بانک مرکزی اوکراین در ماه دسامبر نسبت به ماه پیش از آن 3.2 درصد افزایش یافت و به رقم ۱8 میلیارد و 310 میلیون دلار رسید. در همین حال اعلام شده است که میزان این ذخایر در آغاز سال گذشته برابر 20 میلیارد و 767 میلیون دلار بود که در طول سال 11 درصد کاهش یافت. میزان ذخایر ارزی بین المللی بانک مرکزی بطور رسمی در ماه دسامبر 1.9 درصد افزایش یافت و به رقم 28 میلیارد و 493 میلیون دلار رسید اما با این حال نسبت به آغاز سال گذشته 7.9 درصد کاهش داشته است. این ذخایر در آغاز سال گذشته برابر 30 میلیارد و 940 میلیون دلار بودند.

(اوکرانیوز )

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما