معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۵

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین در نیمه دوم بهمن‌ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ویتالی کلیچکو: کی یف 4 ژنراتور قدرتمند برای کار مراکز گرمایشی و نیازهای ارتش دریافت کرد.

مقامات شهری کی‌یف برای تقویت مجموعه انرژی حرارتی و گرمایش کشور در وضعیت اضطراری همچنان تلاش می‌کنند. همکاری کی یف با شرکای خارجی که کمک های فنی و اقتصادی و همچنین بشردوستانه ارائه می‌کنند، همچنان ادامه دارد. کی یف کمک جدیدی از صندوق خیریه "انجمن بین المللی حمایت از اوکراین" شامل 4 ژنراتور دیزلی با توان 400 کیلووات دریافت نمود. بدین ترتیب اطمینان بیشتری در خصوص کار مراکز گرمایشی برای تامین نیازهای مردم حاصل می‌شود. در همین حال ویتالی کلیچکو شهردار پایتخت یکی از این ژنراتور ها را به نیروهای نظامی اوکراین تحویل داد.

بانک مرکزی تا پایان سال برنامه ای برای تغییر نرخ بهره محاسباتی ندارد

 بانک مرکزی اوکراین گزارش داد که بر اساس نتایج نشست اعضای کمیته سیاست پولی بانک مرکزی، اکثر اعضای کمیته مذکور اعتقاد دارند که حفظ نرخ بهره محاسباتی در سطح 25 درصد، دست کم برای برای مدت زمان تا سه ماهه نخست سال 2024 مناسب می‌باشد. اما برخی از این اعضا پیش بینی می‌کنند که ممکن است کاهش نرخ بهره محاسباتی زودتر کاهش یابد. در این گزارش آمده است: اکثر اعضای کمیته سیاستهای پولی پیش بینی اصلی در خصوص نرخ بهره محاسباتی با حفظ آن در سطح 25 درصد ، دست کم تا سه ماهه نخست سال 2024 را واقع بینانه می دانند و به اعتقاد آنها حفظ نرخ بهره محاسباتی در سطح کنونی باعث خواهد شد تا تحولات پولی و حصول به اهداف بانک مرکزی با افزایش جذابیت دارایی‌های گریونایی میسر شوند و همچنین ساختار سپرده‌های بلند مدت بهینه شود.

زلنسکی دستور ارسال کمک های بشردوستانه به ترکیه را صادر کرد

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین دستور ارائه کمک های بشردوستانه به جمهوری ترکیه را امضا نمود. این خبر در وب سایت رسمی دفتر ریاست جمهور درج شده است. در متن این دستور آمده است که با هدف کمک به مقابله با پیامدهای وضعیت اضطراری در جمهوری ترکیه در نتیجه بروز زلزله، مطابق با ماده 10 قانون "کمک های بشردوستانه اوکراین" ، کشور اوکراین کمک های بشردوستانه به این کشور ارائه خواهد کرد. در همین چارچوب هیات دولت دستوری برای حصول اطمینان از ارائه این کمک ها به جمهوری ترکیه دریافت داشته است.

بانک مرکزی اوکراین: فروش خالص ارز در  ژانویه برابر 1.3 میلیارد دلار بود

 بانک مرکزی اوکراین گزارش داد که در ماه ژانویه فروش خالص ارز از سوی این بانک به رقم 3 میلیارد و 82 میلیون دلار رسید که 6.2 درصد کمتر از این شاخص در دسامبر سال گذشته می‌باشد. میزان فروش خالص ارز در دسامبر سال گذشته برابر 3 میلیارد و 164 میلیون دلار اعلام شده بود. در این گزارش آمده است که بانک مرکزی اوکراین در ماه ژانویه سال جاری 29 میلیون دلار در بازار ارز بین بانک خریداری و 3 میلیارد و 111 میلیون دلار فروخته است. برای مقایسه، فروش خالص ارز از سوی بانک مرکزی در بازار ارز بین بانکی در ماه‌های نوامبر، اکتبر و سپتامبر سال گذشته به ترتیب برابر 1 میلیارد و 569 میلیون دلار ، 2 میلیارد و 32 میلیون دلار و 2 میلیارد و 753 میلیون دلار بود.

آغاز به کار هیات صندوق بین المللی پول در اوکراین

هیات صندوق بین المللی پول کار خود را از تاریخ 13 فوریه آغاز نمود و بر اساس برنامه‌ها در خصوص مطالبات و الزامات برنامه نظارتی صندوق انجام بحث و گفتگو خواهد شد. هدف ماموریت هیات صندوق بین المللی پول به سرپرستی گوین گرمن گفتگو در خصوص برنامه اعتباری کامل برای اوکراین می‌باشد. این گفتگوها میان کارشناسان صندوق و نمایندگان اوکراین در ورشو انجام خواهد شد. لازم به ذکر است که صندوق بین المللی پول در ماه دسامبر یک برنامه نظارتی چهارماهه برای اوکراین تصویب نمود اما در راستای این برنامه هیچ اختصاص پولی در نظر گرفته نشده است.  بلومبرگ در اواخر ماه ژانویه گزارش داد که صندوق بین المللی پول تصویب یک برنامه چند ساله با اوکراین به ارزش مالی 16 میلیارد دلار را تحت بررسی دارد.

کودریتسکی: آهنگ بازسازی سامانه انرژی اوکراین سریعتر از تخریب آن است.

ولادیمیر کودرتیکسی رئیس هیات مدیره شرکت تولید و انتقال نیرو "اوکرانرگو" اعلام داشت که آهنگ بازسازی سامانه انرژی اوکراین سریعتر از میزان تخریب و ویرانی آن می‌باشد و در حال حاضر وضعیت سامانه انرژی بسیار بهتر شده است. وی گفت: با توجه به آهنگ بازسازی، می‌توانم اعلام کنم که بازسازی سریعتر از تخریب و ویرانی آن انجام می‌شود، البته همه اینها ممکن است تغییر کند، بنابراین آرام نخواهیم نشست، اما اگر با همین آهنگ کنونی پیش برود، همه چیز بهتر خواهد شد.

سازمان ملل: تا کنون بیش از 21 میلیون تن محصولات کشاورزی در چارچوب طرح غلات از اوکراین صادر شده است

 بر اساس گزارش سامان ملل متحد از آغاز اجرای طرح توافق غلات تا کنون 21 میلیون و 43 هزار و 307 تن محصولات کشاورزی از بنادر اوکراین صادر شده است. سازمان ملل اعلام داشت از این میزان 47 درصد ذرت، 29 درصد گندم، 5 درصد آفتابگردان ، 5 درصد کنجاله و 14 درصد دیگر محصولات بوده اند. مقصدهای صادرات این غلات به ترتیب: چین (4.2 میلیون تن)، اسپانیا (3.8 میلیون تن)، ترکیه (2.4 میلیون تن)، هلند (1.2 میلیون تن)، و مصر( 724.7 هزار تن) بوده اند. بر اساس همین گزارش در تاریخ 12 فوریه چهار کشتی دیگر حامل موادغذایی بنادر اوکراین را ترک کردند.

کاهش صادرات غلات از اوکراین

حجم غلات صادراتی از اوکراین از آغاز سال تجاری 2022-2023 (جولای 2022-ژوئن 2023) تا تاریخ 15 فوریه سال جاری برابر 29 میلیون و 678 هزار تن اعلام شده است که 29.3درصد یا 12 میلیون و 280 هزار تن کمتر از دوره زمانی مشابه می‌باشد. وزارت سیاستگذاری کشاورزی و خواروبار ضمن اعلام این خبر، توضیح داد که از آغاز سال تجاری جاری تا کنون 10 میلیون و 548 هزار تن گندم، 958 هزار تن جو، 14 هزار و 900 تن چاودار و 17 میلیون و 60 هزار تن ذرت صادر شده است. لازم به ذکر است که در سال تجاری گذشته 48 میلیون و 508 هزار تن غلات از اوکراین صادر شده بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما