معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۳۰- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۱۳۸

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین در نیمه دوم آذرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بدون برق در هوای منفی 17: گزارش اوکرانرگو در خصوص وضعیت برق 

سرویس مطبوعاتی «اوکرانرگو» اعلام داشت که معضل کسری برق به دلیل دمای هوای منفی 17 درجه سخت تر شده است. این سرویس مطبوعاتی توضیح داد: وضعیت سخت در شرق اوکراین همچنان ادامه دارد.کارشناسان و متخصیص در حال رفع پیامدهای حملات موشکی در استان‌های کی یف و اودسا می‌باشند و برق استانها را از طرح های پشتیبان تامین می‌کنند. کارشناسان بخش انرژی تاکید کردند: کسری برق قابل توجهی در سامانه وجود دارد، همه شرکت های برق منطقه ای محدودیت ارائه برق را اعمال می‌کنند، اما متاسفانه مناطقی هستند که مصرف در آنها بیشتر بیشتر شده است و در نتیجه قطعی‌های اضطراری اعمال می‌شوند.

 

اوکرانرگو: تاسیسات انرژی در نتیجه حملات پهپادی آسیب ندیدند اما وضعیت همچنان دشوار است و کسری برق قابل توجه است

شرکت دولتی تولید و توزیع برق اوکراین، اوکرانرگو، اعلام داشت که در نتیجه عملکرد نیروهای پدافند هوایی، تاسیسات و واحدهای زیرساختی انرژی آسیب ندیدند. همچنین اعلام شده است که یکی دیگر از واحدهای قدرتی نیروگاه‌های اتمی اوکراین به مدار تولید بازگشته است و این امر باعث شد تا  قطعی اضطراری برق برای ایجاد تعادل و ثبات شبکه انرژی اعمال نشود. با این حال اوکرانرگو اعلام داشت: وضعیت در شبکه انرژی اوکراین به دلیل آسیب های عظیم به زیرساختهای انرژی همچنان دشوار می‌باشد و سخت ترین وضعیت در شرق اوکراین حاکم است که در نتیجه گلوله باران‌های هر روزه، واحدهای انرژی بطور مرتب آسیب می‌بینند و امور تعمیراتی به دلیل عدم وجود امنیت برای تیم های تعمیراتی به کندی پیش می رود.

 

صادرات از طریق «دالان غلات» 22 درصد کاهش یافت

باشگاه تجارت کشاورزی اوکراین اعلام داشت که در نوزدهمین هفته اجرای طرح «دالان غلات»، از تاریخ 5 لغایت 11 دسامبر سال جاری از بنادر دریایی استان اودسا 657.2 هزارت تن محصولات کشاورزی صادر شد که 22 درصد کمتر از هفته پیش از آن می‌باشد. تعداد کشتی‌های بارگیری شده در هفته مذکور 19 عدد اعلام شده است که 4 عدد کمتر از هفته قبل آن می‌باشد. محصولات کشاورزی اوکراین در هفته مذکور به کشورهای بلژیک، اسپانیا، هلند در اروپا و ترکیه، چین، هند در آسیا و مصر و سومالی در آفریقا صادر شدند. در مجموع از آغاز اجرای طرح «دالان غلات» از تاریخ 1 آگوست سال جاری تا 11 دسامبر، 13.7 میلیون تن محصولات کشاورزی صادر شده است.

 

شمیگال: اوکراینی‌ها را برای خاموشی‌های طولانی برق آماده می‌کنیم

دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین اعلام داشت که اوکراین برای سناریوهای مختلف قطعی برق، من‌جمله برای سناریوی قطعی طولانی مدت برق آماده می‌شود. وی در کنفرانس بین المللی پاریس با موضوع کمک به اوکراین در فصل زمستان، اعلام داشت: ما برای سناریوهای مختلف آماده می‌شویم، یکی از آنها می‌تواند قطعی درازمدت برق و گرمایش در برخی از مناطق کشور باشد.

شمیگال: سازمان ملل بیش از 4.5 میلیارد دلار برای کمک های بشردوستانه به مردم اوکراین اختصاص داده است

دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین در یک جلسه مشترک با مارتین گریفیتس معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور بشر دوستانه اعلام داشت که این سازمان در سال جاری بیش از 4.5 میلیارد دلار برای ارائه کمک های بشردوستانه به آن دسته از مردم اوکراین که در نتیجه حمله روسیه آسیب دیده اند، و همچنین به اوکراینی‌هایی که کشور را ترک کرده اند، اختصاص داده است. وی همچنین برای بار دیگر تاکید کرد که پشت سر گذاشتن این زمستان در حال حاضر برای اوکراین دشوارترین هدف می‌باشد زیرا 12 میلیون اوکراینی از کسری شدید برق رنج می‌برند و مواردی وجود دارد که مردم برای چند روز از برق محروم می‌باشند. شمیگال افزود: دولت هر اقدام ممکنی را انجام می دهد تا با تبعات و پیامدهای جنگ برای مردم و اقتصاد مقابله کند، در همین حال اوکراین به پشتیبانی‌های بیشتر برای بازسازی فوری سامانه انرژی خود نیازمند است. 

 

کارشناس: خاموشی‌ها کشاورزان را مجبور می‌کند تا محصول ذرت را برداشت نکنند.

دنیس مارچوک معاون رئیس شورای کشاورزی کل اوکراین اعلام داشت که خاموشی‌ها و قطعی برق بر برداشت محصول ذرت که بدون انرژی برق به دلیل قطعی‌های مکرر نمی‌توان آن را خشک کرد، تاثیر گذاشته است. وی گفت که یک سوم محصول ذرت در حال حاضر همچنان به دلیل بدی آب و هوا و قطعی برق در مزارع برداشت نشده است. وی گفت که بیشترین خسارت ها به کشاورزان خرد و متوسط وارد شده است زیرا محاصره بنادر اوکراین در ماه‌های فوریه تا جولای، آنها را از سرمایه‌های آزاد که می‌توانستند برای خریداری ژنراتور استفاده کنند، محروم کرده بود. وی افزود: در بخش دامپروری نیز وضعیت دشواری وجود دارد، به عنوان مثال در دامپروری‌ها و تولید محصولات لبنی که شرکت های بزرگی می‌باشند که نیاز به گرمایش دارند، اگر بتوان عایق های خوبی را نصب کرد، شاید وضعیت بهتر شود اما محل های ذخیره شیر بیشتر با برق کار می‌کنند، و با توجه به قطعی‌های مکرر برق، وجود منابع جایگزین تامین برق ضروری می‌باشند. وی توضیح داد: در بخش تولید گوشت نیز موسسات باید سامانه‌های تهویه را روشن کنند، مرغداران نیز به انکوباتور نیاز دارند و حتی اگر کشاورزان منابع جایگزین برق بیابند، باید هزینه‌های بسیار پرداخت کنند. وی گفت که برای روشنایی دامپروری‌ها نیز نیاز به ژنراتور است که مصرف سوخت گازوئیل به توان آنها بستگی دارد و چنانچه هر کیلووات برق برای بخش تجازی نزدیک به 5 گریونا قیمت دارد، هر کیلو وات برق تولیدی توسط ژنراتور ها بین 20 تا 25 گریونا هزینه دارد. 

صندوق بین المللی پول برنامه نظارتی برای حمایت از ثبات مالی اوکراین تصویب کرد

مدیران صندوق بین المللی پول برنامه نظارتی با مشارکت شورای این صندوق برای اوکراین تصویب نمودند. این برنامه برای حمایت از ثبات اقتصادی کلان و مالی اوکراین می‌باشد. آندری پیشینی رئیس بانک مرکزی اوکراین ضمن اعلام این خبر، توضیح داد: برنامه نظارتی بر پایه شاخص های اقتصادی کلان که با صندوق هماهنگ شده است، تنظیم گشته است و هدف از تصویب این برنامه، کمک به کشور  برای حفظ ثبات اقتصاد کلان و مالی اوکراین می‌باشد، در این برنامه اقداماتی در راستای بسیج درآمدهای بودجه دولتی، احیای بازار وامی داخلی، تقویت بخش مالی و همچنین افزایش شفافیت و کارایی مدیریت موسسات دولتی، تعریف شده اند. وی گفت: با توجه به وجود چارچوب های اقتصاد کلان که توسط صندوق بین المللی پول مورد تایید قرار گرفته است، اوکراین امیدوار است که تصویب برنامه مذکور به شرکای اوکراین در خصوص بهینه سازی شرایط برای حفظ درآمدهای منظم کافی بودجه در شرایط نیاز شدید به تعادل پرداختی در بودجه دولتی، اطمینان بخشد. وی گفت: مدیران صندوق بین المللی پول با چنین اقدامی حمایت قاطع خود را از مردم اوکراین در شرایط جنگ با روسیه مورد تایید قرار دادند و در مقابل، بانک مرکزی آماده انجام تعهدات خود در چارچوب این برنامه می‌باشد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما