معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۶

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین در نیمه دوم اسفندماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اوکراین تمامی‌توصیه‌های اتحادیه اروپا را انجام داده است.

 دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین اعلام داشت که این کشور تمامی هفت توصیه اتحادیه اروپا را که در هنگام دریافت وضعیت نامزد عضویت اعلام شده بودند را اجرا کرده است. وی گفت که اجرای این توصیات نشان دهنده عزم اوکراین برای آغاز مذاکرات عضویت در اتحادیه اروپا می‌باشد. شمیگال در جلسه دولت اعلام داشت:  این حاکی از عزم ما در موضوع همگرایی اروپایی و تلاشهای ما برای آغاز مذاکرات عضویت در اتحادیه اروپا در سال جاری می‌باشد. لازم به ذکر است که در تاریخ ۳ فوریه نشست اوکراین و اتحادیه اروپا در کی یف برگزار شد که در آن اوکراین برای نخستین بار به عنوان نامزد عضویت در اتحادیه اروپا شرکت کرد.

بانکها نرخ بهره وامها را برای اشخاص حقیقی افزایش دادند.

 بانک های اوکراینی بطور میانگین در ماه فوریه نرخ بهره وام های گریونایی را در مقایسه با ماه ژانویه به میزان 0.3 درصد افزایش دادند و بدین ترتیب نرخ بهره وام های گریونایی در سطح 36 درصد تعیین شد. بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی بانک مرکزی اوکراین، نرخ بهره وام های جدید به اشخاص حقیقی به ارزهای خارجی از 7.2 درصد در سال به 5.1 درصد کاهش یافته اند. در همین حال نرخ بهره وام های گریونایی بانکهای اوکراین به اشخاص حقوقی در ماه فوریه سال جاری از 19.5درصد به 20.5 درصد در سال افزایش یافت. نرخ بهره وام های ارزی برای اشخاص حقوقی در ماه فوریه از 5.9 درصد به 5.5 درصد در سال کاهش داشت. کل حجم وام های ارائه شده از سوی بانک ها تا آخر ماه فوریه 1.3 درصد کاهش یافت و به 987 میلیارد گریونا رسید که 207 میلیارد گریونا مربوط به وام های ارائه شده به اشخاص حقیقی و 757 میلیارد گریونا از آن مربوط به اشخاص حقوقی بوده است.

ترکیه از ادامه مذاکرات برای تمدید توافق غلات خبر داد.

 وزارت دفاع ترکیه اعلام داشت که پس از توافق روسیه برای تمدید توافق غلات تنها برای 60 روز، به هماهنگی‌ها با طرف های دیگر طرح "توافق غلات" ادامه می دهد. بر اساس بیانیه وزارت دفاع ترکیه، در نتیجه هماهنگی‌های انجام شده توسط سازمان ملل متحد، میان هیات های این سازمان، روسیه و اوکراین اعلام شد که روسیه از تمدید توافق غلات برای 60 روز دیگر حمایت می‌کند و "در صورتی که پیشرفت کافی در خصوص تسهیل صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی از روسیه به بازارهای بین المللی حاصل شود"، خواهان تمدید این توافق می‌باشد. 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما