معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۱

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین در نیمه اول آذرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اظهارات شمیگال درباره کمک های بانک جهانی

دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین اعلام داشت که بانک جهانی 4.5 میلیارد دلار تکمیلی را برای حمایت از اوکراین بسیج خواهد کرد. وی در حساب توییتری خود نوشت: بانک جهانی در حال بسیج و جمع آوری 4.5 میلیارد دلار دیگر برای حمایت از اوکراین و کمک به کشور ما می‌باشد تا نیازهای فوری اوکراین در فصل زمستان تامین شوند. وی افزود: این تامین مالی باعث می‌شود تا نیازهای فوری اوکراین در طول فصل زمستان تامین شوند.

 

پیش بینی صندوق بین المللی پول برای اقتصاد اوکراین

واگرام استپانیان نماینده دائمی صندوق بین المللی پول در اوکراین در جریان نشست مجمع عمومی اتحادیه تجارت اروپا اعلام داشت که این صندوق انتظار بهبود سریع اقتصاد اوکراین را ندارد اما وضعیت پس از یک زمستان سخت، تثبیت خواهد شد. وی گفت: آخرین تصوری که در مورد وضعیت اقتصادی برای امسال داریم این است که اقتصاد واقعی یک سوم کوچکتر می‌شود، و ما اعتقاد داریم که ماه‌های آینده زمانی که زمستان شروع شود و چنانچه تخریب زیرساختهای انرژی ادامه یابند، بسیار دشوار خواهند بود. با این حال بانک جهانی در شرایط کنونی انتظار دارد که تولید ناخالص داخلی در سال جاری تنها 35 درصد کاهش یابد و این رقم بسیار بهتر از کاهش 45 درصدی پیش بینی شده در بهار سال جاری می‌باشد.

 

صادرات  125 هزار تن غلات به عنوان کمک بشردوستانه از جانب اوکراین به چهار کشور

هیات وزیران اوکراین ارائه غلات به چهار کشور آسیایی و آفریقایی در چارچوب کمک های بشردوستانه را مورد تصویب قرار داد. بدین ترتیب اوکراین به چهار کشور سودان، یمن، کنیا و نیجریه در مجموع 125 هزار تن گندم یا ذرت ارسال می‌کند. ارزش این کمک ها نزدیک به 1 میلیارد گریونا اعلام شده اند. بر اساس مصوبه شماره 1313 هیات وزیران مورخ 24 نوامبر در چارچوب اجرای دستور شماره 771 ریاست جمهور، وزارت کشور و سازمان حوادث غیر مترقبه موظف شده اند تا از ارائه این کمک های بشردوستانه – غلات- اطمینان حاصل کنند. وزارت دارایی نیز موظف شده است تا از محل صندوق ذخایر بودجه دولتی، مبلغ 900 میلیون گریونا برای این امر اختصاص دهد. 

 

افزایش قیمت بنزین به دلیل قطع برق

از 21 تا 27 نوامبر، تعدادی از جایگاه‌های عرضه سوخت در اوکراین قیمت بنزین را به میزان 1 گریونا برای هر لیتر افزایش دادند. این افزایش قیمت به دلیل قطعی برق و ضرورت استفاده از ژنراتور در جایگاه‌های مذکور می‌باشد. همچنین قطعی و خاموشی برق منجر به قطعی اینترنت همراه شده است که این نیز منجر به ایجاد مشکل در فعالیت جایگاه‌های سوخت حومه شهر ها شده است. دیمیترو لیوشکین موسسه گروه تجاری «پرایم» اعلام داشت که در هفته گذشته 15 شرکت زنجیره ای ایستگاه‌های عرضه سوخت، قیمت بنزین را 1 گریونا در هر لیتر افزایش دادند. علاوه بر این مارک های بنزین وارد شده توسط گروه «پریوات» بطور کلی به قیمت بنزین 2 گریونا در لیتر افزوده است. لیوشکین اظهار داشت که به دلیل تقاضای بسیاری برای خریداری بنزین به عنوان سوخت جهت استفاده در ژنراتورها، در حال حاضر کمبود سوخت در برخی از ایستگاه‌های عرضه سوخت مشاهده می‌شود که به دلیل عدم امکان خرید سوخت در حجم تانکرهای بزرگ، این افزایش شدت می یابد. وی گفت: در دوره ای که کشور درگیر بحران سوخت بود، دو منبع اصلی برای تامین سوخت ایجاد شد: از طریق مرزهای غربی با خودروهای تانکر و از طریق دهانه دانوب با تانکرهای بزرگ، اما در حال حاضر امکان خرید سهمیه تانکر آبی وجود ندارد و همه حجم سوخت با تانکرهای زمینی حمل می‌شود که این امر منجر به ایجاد ترافیک در مرز شده است و برای مثال رومانیایی‌ها دیگر کامیون‌های سوخت را در یک مسیر جداگانه خدمات رسانی نمی‌کنند. در همین حال تقاضا برای خود به دلیل استفاده فعال از ژنراتورها رو به افزایش می‌باشد. 

شهردار اومان: دو واحد قدرتی در نیروگاه اتمی جنوبی اوکراین کار نمی‌کنند

ایرینا پلتنیووا شهردار اومان در صفحه فیس بوک اعلام داشت که دو راکتور در نیروگاه اتمی جنوبی اوکراین در حال حاضر کار نمی‌کنند. وی اعلام داشت: دو راکتور اتمی در نیروگاه جنوبی اوکراین از مدار خارج شده اند، بنابراین وضعیت تامین برق در اومان بحرانی می‌باشد. وی گفت: جنگ در کشور ادامه دارد، در شهر ما وضعیت تامین برق بحرانی می‌باشد زیرا دو راکتور نیروگاه جنوبی اوکراین که ما از آنجا برق دریافت می‌کنیم، از مدار خارج شده اند. به گفته وی برنامه‌های منظم خاموشی برق در شرایط کنونی قابل اجرا نیستند، هر چند بخشی از زیرساختهای حیاتی در این شهر بازسازی شده اند. وی گفت که در حال حاضر 18 نقطه «شکست ناپذیری» (نقاط تامین اینترنت، آب، گرما) در این شهر فعال می‌باشند. 

وزیر نیرو: وضعیت تامین برق هر روز بهتر می‌شود                    

هرمان گالوشنکو وزیر نیروی اوکراین اعلام داشت که وضعیت تامین برق در اوکراین هر روز بهتر می‌شود. وی گفت پس از آن که شبکه برق رسانی بطور کامل به پایداری برسد، مجددا خاموشی‌های برنامه ریزی شده اعمال خواهند شد. وی گفت: وضعیت هر روز بهتر می‌شود، زیرا هدف اصلی برای ما افزایش تولید برق است، این باعث کاهش کسری برق در سامانه می‌شود، چنانچه – و این مهمترین می‌باشد- حملات به سامانه انرژی ادامه نیابند، در دورنمای نزدیک ما می‌توانیم سامانه را پایدار کنیم و ساعات خاموشی را کاهش دهیم و خاموشی‌های برنامه ریزی شده را مجددا اجرا کنیم، هدف اصلی ما اجرای خاموشی‌های برنامه ریزی شده و قابل درک برای مردم می‌باشد. 

 

«نفت و گاز اوکراین» از کشورهای گروه 7 درخواست کمک مالی برای خریداری گاز بیشتر کرد.

اولکسی چرنیشف رئیس هیات مدیره شرکت ملی سهامی «نفت و گاز اوکراین» در دیدار  سفرای کشورهای گروه 7 در اوکراین اعلام داشت که این شرکت باید تا 3 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی بیشتر برای تولید برق خریداری نماید. وی اعلام داشت که با قیمت های کنونی برای خریداری این حجم گاز طبیعی به مبلغ 4 میلیارد دلار نیاز می‌باشد. وی گفت: براساس محاسبات اولیه وزارت نیرو، با توجه به تهدیدات نظامی، برای تولید برق در فصل گرمایشی 3 میلیارد متر مکعب گاز تکمیلی مورد نیاز است که ارزش پولی آن بیش از 4 میلیارد دلار می‌باشد و ما در این موضوع به کمک شرکای خارجی خود نیازمندیم. 

اتحادیه اروپا : نمی‌توانیم دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی فدراسیون روسیه را مصادره کنیم

وال استریت ژورنال اعلام داشت که اتحادیه اروپا اعتراف نموده است که با توجه به اصل بین المللی مصونیت دولتی، نمی‌تواند دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی روسیه را مصادره کند. حال، اتحادیه اروپا به کشورهای عضو و شرکای بین المللی خود پیشنهاد کرده است که صندوقی برای مدیریت دارایی‌های مذکور ایجاد کنند و سود انباشته حاصل از این دارایی‌ها برای سرمایه گذاری در طرح های بازسازی اوکراین هزینه کنند.

 

اعزام  چند نیروگاه شناور به اودسا توسط ترکیه

شرکت ترکیه ای «کارپاورشیپ» با توجه به تشدید حملات روسیه به زیرساختهای اوکراین، چندین نیروگاه شناور به بندر اودسای اوکراین اعزام می‌کند. زینب هارزی عضو هیات مدیره شرکت مذکور اعلام داشت: ما در حال مذاکره با مدیران شرکت «اوکرانرگو» در خصوص استقرار سه کشتی نیروگاهی با توان تولیدی کل 300 مگاوات برق در نزدیکی اودسا می‌باشیم، این نیروگاه‌ها با توان کامل می‌توانند برق تا 1 میلیون مشترک برق را تامین کنند. وی افزود: با توجه به نیازها و مجوزهای مربوطه ما می‌توانیم تا پایان سال جاری این اقدام را انجام دهیم. وی تاکید کرد که کشتی‌ها آماده هستند و راه اندازی شده اند و پیمانکاران ترکیه ای قادرند تنها در ظرف 3 هفته آنها را مستقر نمایند. 

 

وزارت اقتصاد پیش بینی‌ها در خصوص کاهش تولید ناخالص داخلی را بدتر کرد

وزارت اقتصاد اوکراین پیش بینی نمود که تولید ناخالص داخلی واقعی اوکراین در سال جاری 33.5 درصد کاهش خواهد یافت. 

 

اوکراین از آغاز سال تجاری کنونی 18.3 میلیون تن غلات صادر کرده است

حجم واقعی صادرات غلات از اوکراین از آغاز سال تجاری 2022-2023 تا کنون برابر 18.3 میلیون تن می‌باشد که در مقایسه با دوره زمانی مشابه در سال گذشته 29.9 درصد کاهش داشته است. وزارت سیاستگذاری کشاورزی و خواربار اوکراین ضمن اعلام این خبر، تصریح کرده است که از آغاز سال تجاری کنونی تا امروز، 6 میلیون و 929 هزار تن گندم، یک میلیون و 482 هزار تن جو و 9 میلیون و 790 هزار تن ذرت صادر شده است. در همین حال صادرات آرد گندم و دیگر غلات با 7.2 درصد افزایش به رقم 56.9 هزار تن رسیده است که 3.8 هزار تن بیشتر از دوره زمانی مشابه در سال تجاری گذشته می‌باشد. لازم به ذکر است که اوکراین امیدوار است با توجه به قیمت های کنونی در بازار جهانی مواد غذایی، دست کم 20 میلیارد دلار از محل صادرات غلات در سال جاری تحصیل کند. 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما