معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۹

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین در نیمه اول اردیبهشت ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

میکولا سولسکی در نشست شورای اتحادیه اروپا در امور کشاورزی: اروپا به غلات، ذرت، کنجاله و سایر محصولات اوکراینی نیاز دارد.

 میکولا سولسکی وزیر سیاستگذاری کشاورزی و خواربار اوکراین طی یک سخنرانی آنلاین در جریان نشست شورای اتحادیه اروپا در امور کشاورزی و شیلات گفت که دلیل افزایش قیمت غلات در اروپا قیمت غلات اوکراینی نیست. اوکراین همواره با اروپا مبادلات تجاری داشته و آمار در این زمینه بسیار بزرگ بوده و دلیل اصلی این اوضاع جنگی است و بسیاری از عوامل دیگر نیز وجود دارد. وی تاکید کرد که اروپا به غلات، ذرت، کنجاله و سایر محصولات اوکراینی نیاز دارد، کالاهای اوکراینی برای بازار اروپا مفید هستند. واردات اوکراین به لهستان و نه تنها برای اوکراین، بلکه برای خود لهستان نیز مزایای زیادی به همراه داشته است. حجم صادرات گوشت و لبنیات از لهستان در سال گذشته 37 درصد افزایش یافته است. سولسکی گفت: "این صنایعی هستند که به خوراک نیاز دارند و غلات اوکراین رقابت پذیری تولیدکنندگان لهستانی را تقویت کرده است. صادرات غلات و محصولات فرآوری آن از لهستان نیز 40 درصد افزایش یافته است". وزیر کشاورزی اوکراین افزود که در سایه صادرات مواد اولیه از اوکراین تولیدات در لهستان در سال 2022 افزایش یافته از آن جمله، "در سال 2022 ،تولید گوشت مرغ در لهستان 8.2درصد نسبت به سال 2021 افزایش یافته است. لهستان در میان کشورهای اتحادیه اروپا به یکی از پیشتازان صادرات مرغ به کشورهای ثالث تبدیل شده است. در سه ماهه اول سال 2023 ، لهستان 10.5هزار تن مرغ را به اوکراین فروخت و اوکراین 4 هزار تن را به لهستان فروخت که 2.5 برابر کمتر است." علاوه بر این، به گفته سولسکی، تجار، شرکت های حمل و نقل و بنادر در حمل غلات اوکراین درآمد داشتند. میکولا سولسکی همچنین تاکید کرد که غلات اوکراینی دلیل اصلی قیمت گذاری در بازار نبوده زیرا در طی 2 ماه گذشته، بر خلاف انتظار کشاورزان در همه کشورها، قیمت ها در حال کاهش بوده است و نه به دلیل غلات اوکراین، بلکه به دلیل پیش بینی برداشت بسیار زیاد محصولات کشاورزی در برزیل و این عامل شاید بیشتر از صادرات از اوکراین بر بازارها فشار وارد می‌کند.  وی تاکید کرد که تجارت در زمینه کشاورزی بین اوکراین و اتحادیه اروپا امنیت غذایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا را تامین می‌کند که این کشورها از خشکسالی در سال گذشته رنج بردند. وزیر سیاستگذاری کشاورزی اوکراین تاکید کرد که این امر باعث کارایی دامپروری در آلمان، هلند و سایر پیشتازان دامپروری شده و همچنین خاطرنشان کرد که اکنون باید از طریق گفتگو و مذاکره به راه حلی سودمند متقابل رسید.

 

بزرگترین خریدار غلات از اوکراین تعرفه مسدود کننده مربوط به واردات را وضع کرد.

 به گزارش رسانه ترکیه ای "ت.س. رسمی‌گازت"، ترکیه به عنوان بزرگترین خریدار گندم و جو از اوکراین از اول ماه مه سال جاری عوارض از واردات گندم، جو و ذرت را به میزان 130 درصد تعیین کرده است. در حال حاضر نرخ چنین عوارضی در سطح صفر درصد تعیین شده است. مقامات ترکیه افزایش نرخ عوارض را با لزوم حمایت از تولیدکنندگان داخلی در آستانه فصل جدید توضیح می دهند.  بر اساس گزارش سازمان گمرک اوکراین، در پایان سه ماهه اول سال جاری میلادی، واردات گندم توسط ترکیه از اوکراین مبلغ 168.8 میلیون دلار را تشکیل داده و این رقم معادل 17.7 درصد مجموع صادرات اوکراین را تشکیل داده و ترکیه بزرگترین خریدار گندم اوکراینی بوده، از آن جمله در ماه مارس، ترکیه گندم اوکراینی به ارزش 70.9 میلیون دلار را وارد کرد که این رقم 20.5 درصد صادرات اوکراین را به خود اختصاص داده است.

همچنین جو اوکراینی در سه ماهه اول سال جاری به ارزش 52.7 میلیون دلار یعنی 42.1 درصد مجموع صادرات این محصول به ترکیه منتقل شده، از جمله در ماه مارس جو به مبلغ 17.3 میلیون دلار معادل 38.8 درصد نیز به ترکیه صادر شده است.

دیدار کولبا با مدیر کل سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد

 دیمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین با کو دونگیو مدیر کل سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد دیدار کرد. در سایت وزارت امور خارجه اوکراین گزارش شده است که طرفین در مورد امکان ارائه پشتیبانی فنی برای صادرات مواد غذایی از اوکراین و حمایت از توسعه برنامه بشردوستانه "غلات از اوکراین" گفتگو کردند. علاوه بر این، وزیر امور خارجه اوکراین از سازمان خواربار و کشاورزی خواست تا تمامی تلاش خود را برای ادامه روند اجرای ابتکار مربوط به حمل غلات از راه دریای سیاه به عمل آورد. پیش از این، کولبا گفته است که اوکراین برای حل مشکلات ناشی از ممنوعیت واردات غلات اوکراینی به تعدادی از کشورها آمادگی دارد.  خاطرنشان می‌شود که بلغارستان، اسلواکی، مجارستان و لهستان تصمیم گرفتند به طور یکجانبه واردات محصولات کشاورزی از اوکراین را ممنوع کنند به دلیل این‌که واردات غلات بر قیمت ها در بازار داخلی بطور چشمگیر تأثیر گذاشته است. این امر باعث نارضایتی کشاورزان محلی شده است.

کشاورزان اوکراینی قصد دارند در سال 2023 حدود 64 میلیون تن غلات و دانه‌های روغنی را برداشت کنند.

 الکساندر هایدو رئیس کمیسیون امور سیاستگذاری ارضی و کشاورزی پارلمان اوکراین در فیس بوک نوشت که کشاورزان اوکراینی تاکنون گیاهان بهاره را در بیش از 1 میلیون هکتار کاشته اند. برای کشت غلات و حبوبات، 5.5 میلیون هکتار پیش بینی شده است که نسبت به سال گذشته 5 درصد کاهش یافته است. وی خاطرنشان کرد که نسبت به سال گذشته کشاورزان می‌توانند 10 درصد کمتر محصولات کشاورزی (حدود 64 میلیون تن غلات و دانه‌های روغنی) را برداشت کنند و یکی از علت های ایجاد این اوضاع، وخامت شرایط آب و هوا در فصل کاشت که به گفته کارشناسان، بارش های بسیار، کمبود روزهای آفتابی و کاهش دمای هوا در نیمه دوم ماه آوریل منجر به مرطوب شدن بیش از حد خاک شد و کار زراعتی را به تاخیر انداخته است.

اوکراین وام بلاعوض به مبلغ 1.25 میلیارد دلار را از آمریکا دریافت کرد.

 وزارت دارایی اوکراین خبر داد که وام بلاعوض مبلغ 1.25 میلیارد دلار از ایالات متحده آمریکا از طریق صندوق هدفمند بانک جهانی به بودجه دولتی اوکراین رسیده است. خاطرنشان می‌شود که این بودجه در چارچوب چهارمین بودجه تکمیلی در چارچوب پروژه "حمایت از هزینه‌های دولت برای تضمین مدیریت دولتی پایدار در اوکراین"PEACE" ارائه شده است. سرگئی مارچنکو وزیر دارایی اوکراین گفت: "تعامل با آمریکا و تیم بانک جهانی در زمان جنگ به دولت اوکراین فرصتی می دهد تا هزینه‌های اجتماعی اولویت دار را به طور کامل تامین کند. در عین حال، کمک های بلاعوض باعث افزایش بار بدهی نمی‌شود و برای ثبات سیستم مالی کمک می‌کند" وزارت دارایی اوکراین همچنین اعلام کرد که وجوه دریافتی از ایالات متحده برای پرداخت حقوق بازنشستگی، برنامه‌های ویژه کمک های اجتماعی دولتی به افراد بدون سرپناه شده، حقوق کارکنان مراکز بهداشتی و پرداخت کمک هزینه به کارمندان خدمات اضطراری دولتی اختصاص می یابد. پیش از این، سرگئی نیکولایچوک، معاون ریاست بانک مرکزی اوکراین گفت که در سال جاری اوکراین انتظار دارد 42 میلیارد دلار کمک مالی، از جمله 4.6 میلیارد دلار را از صندوق بین المللی پول، دریافت کند.

تاجر اوکراینی: بازار لهستان برای واردات غلات از اوکراین صد در صد بسته است

 سرگئی اورلوفسکی یکی از تجار اوکراینی و بنیان‌گذار شرکت "آگرواویلترید" طی مصاحبه ای گفت که بازار لهستان برای واردات غلات از اوکراین صد در صد بسته است. اورلوفسکی افزود که حتی ترانزیت غلات از اوکراین به کشورهای اروپای غربی از راه لهستان بسته است زیرا باید بار از واگن‌های اوکراینی که از خطوط ریلی که طبق استاندارد شوروی و روسی ساخته شده حرکت می‌کنند به واگن‌هایی که از راه آهن باریک اروپایی حرکت می‌کنند جابجا شود در حالی که فضاهایی لازم برای انجام این اقدامات در گمرک لهستان موجود نیست. در حالی که به گفته این تاجر، برای غلات از روسیه و بلاروس در اروپای غربی "خط سبز" ایجاد شده است. همزمان اورلوفسکی ابراز اطمینان کرد که در آینده نزدیک لهستان واردات سویا و کنجاله از اوکراین را مجاز کند زیرا کمبود این اقلام در لهستان مشاهده می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما