معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۷

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین در نیمه اول اسفندماه 1401مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سفر کریستالینا گئورگیوا مدیر صندوق بین المللی پول به کی یف و نتایج احتمالی آن

کریستالیان گئورگیوا مدیر عامل صندوق بین المللی پول در تاریخ 20 فوریه وارد کی یف شد. این سفر همزمان با آماده شدن اوکراین برای انجام مذاکرات موضوعی با صندوق در خصوص برنامه اعتباری به ارزش 15 میلیارد دلار می‌باشد.

مدیر کل "نفت و گاز اوکراین": اوکراین در سال جاری گاز طبیعی وارد نخواهد کرد.

 الکسی چرنیشف مدیر کل "نفت و گاز اوکراین" اعلام داشت که اوکراین در سال جاری واردات گاز طبیعی از دیگر کشورها را متوقف می‌کند و گاز مورد نیاز خود را بطور کامل از محل تولید و استخراج داخلی تامین می نماید. وی تاکید کرد که برای حصول به این هدف، افزایش استخراج گاز ضرورت دارد. مطابق با برنامه مذکور، در سال جاری و در شرایط ممنوعیت صادرات گاز طبیعی ، "نفت و گاز اوکراین" و شرکت های خصوصی، استخراج گاز طبیعی را به ترتیب باید 8 و 16 درصد افزایش دهند.

 

سولسکی: 48 درصد گندم اوکراین به کشورهای آفریقایی، خاورمیانه و ترکیه صادر شده است.

میکوال سولسکی وزیر سیاستگذاری کشاورزی و خواروبار اوکراین اعلام داشت که در تمام زمان بهره برداری از "دالان غلات"، اوکراین بین 47 تا 48 درصد گندم صادراتی خود را به کشورهای آفریقایی، خاورمیانه و ترکیه ارسال داشته است. وی گفت: اگر بطور خاص درباره گندم صحبت کنیم، نزدیک به نیمی از صادرات، 48-47 درصد در تمام دوره زمانی فعالیت دالان غلات به کشورهای آفریقایی، خاورمیانه و ترکیه ارسال شده است. وی تصریح کرد که بخش چشمگیری از گندم به ترکیه صادر گشت زیرا این کشور در سال گذشته به عنوان‌هاب برای حمل و نقل محموله‌ها بیشتر به کشورهای آفریقایی و خاورمیانه عمل می‌کرد. وی همچنین توضیح داد که نزدیک به ۲۰ درصد گندم اوکراین به کشورهای آسیایی و حدود 3۰ درصد نیز به اروپا صادر گشته است. سولسکی همچنین اعلام داشت که تنها ۱۰ درصد صادرات ذرت به آفریقا صورت گرفته است زیرا بطور سنتی خریداران عمده این نوع غله اروپا (40 درصد) و آسیا (32 درصد) می‌باشند. 15 درصد ذرت اوکراین به کشورهای خاورمیانه و ترکیه صادر شده است.

میانگین حداقل دستمزدهای پایه در سال گذشته در تبدیل به دلار کاهش یافت

میانگین حداقل دستمزدهای پایه در سال گذشته به میزان 55 دلار نسبت به سال 2021 کاهش داشت. بطور متوسط حداقل دستمزدهای پایه در سال گذشته برابر 14848 گریونا محاسبه شده اسند که 5.9 درصد بیشتر از سال 2021 بودند اما با توجه به افزایش نرخ رسمی‌بانک مرکزی و نرخ تبدیل گریونا به دلار، این دستمزدها در سال گذشته در تبدیل به دلار، 55 دلار کمتر از سال 2021 بودند. بدین ترتیب میانگین حداقل دستمزدهای پایه در سال گذشته برابر 459 دلار اعلام شده است. در همین حال سازمان دولتی آمار اوکراین هنوز دستمزدهای واقعی سال گذشته را محاسبه و اعلام نکرده است. در همین حال مشخص شده است که تورم سالانه در سال گذشته برابر 20.2 درصد اعلام شده است. لازم به ذکر است که بانک مرکزی اوکراین نرخ رسمی مبادله گریونا با دلار را که در 24 فوریه سال گذشته برابر 29.25 گریونا بود، در تاریخ 21 جوالی به 36.6 گریونا برای هر دلار افزایش داد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما