معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۳

اخبار اقتصادی ژاپن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن در هفته دوم شهریور ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

درخواست ژاپن از استرالیا برای عرضه پایدار گاز طبیعی

ژاپن از استرالیا خواسته است که عرضه پایدار گاز طبیعی مایع به این کشور را ادامه دهد. این در حالی است که استرالیا در حال بررسی کاهش صادرات خود در بحبوحه احتمال کمبود این محصول است. نیشیمورا یاسوتوشی وزیر اقتصاد، تجارت و صنایع ژاپن با کریس بوئن وزیر تغییرات آب و هوایی و انرژی استرالیا دیدار کرد. گفتگوی آنها در حاشیه نشست وزیران انرژی گروه ۲۰ در بالی اندونزی انجام شد.

استرالیا با تامین ۳۵ درصد گاز مصرفی ژاپن، بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع به این کشور است.نیشیمورا گفت که به علت حمله روسیه به اوکراین، امنیت انرژی در مرحله حساسی قرار گرفته است. او افزود از آنجایی که ژاپن مهمترین شریک استرالیا در زمینه منابع طبیعی و انرژی است، تصمیم دارد مذاکرات صریحی با بوئن داشته باشد.

کریس بوئن نیز گفت که این نگرانی‌های ژاپن را درک می‌کند.دولت استرالیا در نظر دارد حداکثر تا ماه نوامبر درباره کاهش صادرات گاز طبیعی تصمیم‌گیری کند. دولت ژاپن همچنان مذاکرات خود با استرالیا درباره ارزیابی تاثیرات احتمالی این تصمیم را ادامه خواهد داد.

دولت ژاپن برای قیمت‌های رو به افزایش اقداماتی اتخاذ می‌کند

کیشیدا فومیو، نخست وزیر ژاپن، می‌گوید دولتش قصد دارد تمهیدات بیشتری برای قیمت‌های رو به افزایش اتخاذ کند. کیشیدا گفت که قصد دارد کمک‌ها را افزایش دهد تا بتوان قیمت‌ محصولات خوراک فرآوری شده برای دام را در حدود سطح کنونی نگه‌ داشت.

او همچنین گفت که برای کاهش فشار مالی ناشی از افزایش هزینه‌های سوخت و ثابت نگه ‌داشتن نرخ‌های برق و گاز، اقدامات مستقیم و قاطعی اتخاذ خواهد کرد.کیشیدا ماه اوت به وزارت کشاورزی دستور داد اقداماتی اتخاذ کند تا قیمت گندم وارداتی که به کارخانه‌های آرد داخلی می‌فروشد، در سطح فعلی حفظ شود.

در همان زمان، او همچنین به سایر مسئولان دستور داد تا کمک مالی ویژه به مقامات محلی را افزایش دهند تا آنها بتوانند مطابق با شرایط هر منطقه حمایت مناسبی فراهم کنند.

سقوط ارزش ین به پایین ‌ترین سطح در ۲۴ سال اخیر

ارزش ین ژاپن در مقابل دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح خود در ۲۴ سال اخیر رسیده است. علت این امر ترغیب شدن سرمایه‌ گذاران به فروش ین و خرید دلار به دلیل افزایش اختلاف بین نرخ بهره در ژاپن و آمریکا تلقی می‌شود.

بامداد جمعه به وقت ژاپن، ارزش ین در مقابل دلار در بازار مبادلات ارز توکیو موقتا پایین آمد و هر دلار آمریکا ۱۴۰ ین معامله می‌شد.این کاهش پس از آن روی داد که داده‌های اقتصادی آمریکا که به تازگی منتشر شدند، بهتر از حد انتظار بودند. گمانه‌ زنی‌هایی نیز مبنی بر احتمال ادامه افزایش نرخ‌های بهره توسط فدرال رزرو آمریکا برای مهار تورم وجود دارد.

از آنجایی که به رغم تاثیر منفی احتمالی افزایش نرخ‌های بهره بر خانوارها و کسب و کارها، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، مصمم به انجام این کار است، تحلیلگران بازار می‌گویند توجهات بر اقدام دولت ژاپن و بانک ژاپن متمرکز شده است.

درخواست بودجه تقریبا بی‌سابقه در ژاپن برای سال مالی ۲۰۲۳

وزارت دارایی ژاپن می‌گوید که بودجه‌های درخواستی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های این کشور برای دومین سال متوالی از ۱۱۰ تریلیون ین، برابر با حدود ۷۸۰ میلیارد دلار، فراتر خواهد رفت. این وزارتخانه می‌گوید بودجه‌های مورد نیاز برای سال مالی ۲۰۲۳ که از ماه آوریل آغاز می‌شود، تا پایان ماه اوت درخواست شده بودند. مجموع این بودجه‌های درخواستی، تنها پس از بودجه سال ۲۰۲۲ در جایگاه دوم قرار می‌گیرد.

وزارت بهداشت، کار و رفاه ژاپن با حدود ۲۴۰ میلیارد دلار، بیشترین بودجه را درخواست کرده است.وزارت دفاع به دنبال بودجه بی‌سابقه‌ای به میزان بیش از ۵ / ۵ تریلیون ین، برابر با حدود ۴۰ میلیارد دلار، است. درخواست این مبلغ به منظور تحقق طرح دولت در تقویت قابل ملاحظه‌ی توانایی‌های دفاعی طی ۵ سال آینده صورت گرفته است.

از آنجا که جزئیات مبالغ درخواستی برخی بخش‌های کلیدی از جمله دفاع و تلاش‌ها برای ارتقاء اقتصاد سبز هنوز ارائه نشده است، بودجه کل در نهایت ممکن است بیش از این نیز افزایش یابد.

دستمزدها در ژاپن در ماه ژوئیه بالاتر بود اما به پای تورم نرسید

کارگران در ژاپن در ماه ژوئیه دستمزد بیشتری به خانه آوردند اما این دستمزد بالاتر در اثر تورم بلعیده شد. وزارت کار می‌گوید متوسط دستمزد برای این ماه حدود ۲۷۰۰ دلار بود. این میزان بر حسب ین نسبت به یک سال پیش از آن ۸ / ۱ برابر بود که هفتمین ماه متوالی افزایش دستمزد را رقم زد.اضافه کاری و دیگر اشکال پرداخت بیشتر ۷ / ۴ درصد افزایش داشت که شانزدهمین ماه افزایش بود.

مسئولان این وزارتخانه می‌گویند پاداشهای تابستانه در برخی از شرکتها و ساعات کاری طولانی تر در رستورانها در کل دستمزدها را افزایش داد.علیرغم این افزایشها، میانگین دستمزد واقعی بطور سالیانه ۳ / ۱ درصد کاهش داشت. این چهارمین ماه متوالی کاهش بود. همین مسئولان می‌گویند افزایش در قیمت مصرف کننده سریعتر از افزایش بیشتر دستمزدها بود.

افزایش نرخ تولید ناخالص داخلی ژاپن در دوره آوریل تا ژوئن امسال

مقامات در ژاپن ارقام مربوط به تولید ناخالص داخلی برای دوره سه ماهه دوم سال جاری را بازبینی کرده و بالا بردند.به گفته دفتر کابینه، در بازه زمانی آوریل تا ژوئن امسال، اقتصاد در شرایط واقعی نسبت به سه ماهه قبل از آن با نرخ سالانه ۵ / ۳ درصد رشد داشت.ارقام اولیه رشد ۲ / ۲ درصدی را نشان می‌داد.افزایش هزینه‌کرد مصرف‌کننده دلیل عمده تغییر رو به بالای این شاخص بود.مصارف شخصی برای رفتن به رستوران، مسافرت و سایر بخش‌های خدماتی ۲ / ۱ درصد نسبت به سه ماهه قبل افزایش داشته است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما