معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۳

اخبار اقتصادی ژاپن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن در هفته دوم اسفند ماه1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تشدید انجام اقدامات ضد سیل توسط متروی توکیو

مقامات دولت شهری توکیو در حال برنامه ریزی برای نصب کرکره‌ها و دروازه‌ها در ورودی ایستگاه‌های مترو هستند تا از سرازیر شدن آب سیلاب به داخل تونل ها جلوگیری کنند.

مقامات توکیو بیم آن دارند که باران سیل آسا باعث خسارات شدید سیل به مناطق شهری شود، زیرا طوفان‌های قدرتمند در سال های اخیر در ژاپن بیشتر شده است.آنها تخمین می زنند که در بدترین حالت ممکن است بیش از 60 کیلومتر تونل مترو به زیر آب برود. این حدود 60 درصد از کل خطوط مترو است که توسط دولت توکیو اداره می‌شود.

مقامات اکنون قصد دارند تا اواسط دهه 2040 کرکره‌ها و دروازه‌ها را در 65 ورودی مترو نصب کنند. آنها همچنین قصد دارند اقداماتی را برای جلوگیری از ورود آب از طریق تجهیزات تهویه انجام دهند. مقامات می‌گویند که این اقدامات به کاهش دو سوم مساحت تونل های مترو کمک می‌کند.برخی از کارهای ساختمانی در حال حاضر آغاز شده است. هزینه کل حدود 220 میلیون دلار برآورد شده است.

https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20230226_09/

سرمایه گذارى بانک توکیو-میتسوبیشى در شرکت جمع آورى زباله‌هاى فضایی

بانک توکیو-میتسوبیشى تصمیم گرفت در شرکت Astroscale Holdings که در زمینه جمع‌آورى زباله‌ها در فضا فعالیت مى‌کند، سرمایه گذاری مى‌نماید. بانک مذکور در نظر دارد تا با تسریع و افزایش سرمایه گذارى در تجارت فضا به پروژه‌هاى مالى خود تنوع ببخشد.

شرکت Astroscale که در سال 2013 تأسیس شد، اولین شرکت خصوصی در جهان است که زباله‌های فضایی را برای اطمینان از فضانوردى ایمن جمع آورى و حذف می‌کند. بانک مزبور حدود 1.5 میلیارد ین در آن شرکت سرمایه گذارى مى‌کند.

تاکید اوئدا ، نامزد ریاست بانک مرکزی ژاپن بر لزوم حفظ تسهیلات پولی

 اوئدا کازوئو نامزد دولت برای ریاست بانک مرکزی ژاپن در یک جلسه استماع مجلس اظهار داشت که سیاست پولی فعلی باید حفظ شود و گفت که منافع آن بیشتر از معایب آن است.

در یک جلسه پرسش و پاسخ، از اوئدا در مورد چگونگی ارزیابی "آبه نومیکس" - یک سیاست اقتصادی که در زمان نخست وزیر سابق آبه شینزو معرفی شد، پرسیده شد. این سیاست شامل تسهیلات پولی، محرک های مالی از طریق مخارج دولت و اصلاحات ساختاری است.

وی خاطرنشان کرد که Abenomics به بانک مرکزی و دولت اجازه می دهد تا به طور مشترک سیاست های لازم را اجرا کنند و در نتیجه محیطی ایجاد شود که تورم زا نباشد. او گفت که سیاست آبه به طور پیوسته نتایج مثبتی را به همراه داشته است، از جمله آنها گسترش اشتغال از طریق اقداماتی مانند اصلاحات در سبک کار بوده است .

 اوئدا در پاسخ به این سوال که آیا قصد ادامه Abenomics را دارد یا خیر، گفت که با هدف دستیابی به نرخ تورم 2 درصدی به شیوه ای پایدار و باثبات، آن را حفظ خواهد کرد. همچنین از وی درباره اثربخشی سیاست پولی فوق العاده آسان بانک مرکزی سوال شد.

اوئدا با اشاره به یک استراتژی خروج از سیاست پولی فوق‌العاده سست فعلی، گفت که او چنین استراتژی را تنها زمانی اتخاذ خواهد کرد که چشم‌انداز BOJ برای دستیابی به هدف تورم 2 درصدی در نظر گرفته شود.اما او گفت که بهترین نحوه اجرای این استراتژی به اقتصاد آینده و قیمت ها بستگی دارد. وی افزود که در این مرحله از اظهار نظر خاص خودداری خواهد کرد.

https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20230227_32/

 کاهش شاخص تولید صنعت معدن در ماه ژانویه؛ اولین افت در سه ماه گذشته

وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن در روز 28 ژانویه اعلام کرد که رقم اولیه شاخص تولید صنعت معدن (100 = سال 2015) برای ماه ژانویه 91.4 بوده که نسبت به ماه قبل 4.6 درصد کاهش داشته و اولین افت در سه ماه اخیر را به خود اختصاص داده است.

ادامه‌ی ‌افزایش قیمت مواد غذایی، خوراکی و نوشیدنی‌ها

افزایش قیمت‌ها در ژاپن همچنان ادامه دارد. بانک اطلاعاتی Teikoku، یک شرکت تحقیقاتی خصوصی، در 28 فوریه اعلام کرد که در ماه مارس قیمت 3442 قلم غذا و نوشیدنی افزایش خواهد یافت که میانگین افزایش قیمت آن 16 درصد است.

شرکت مذکور برنامه‌هاى افزایش قیمت 195 تولیدکننده عمده مواد غذایی و نوشیدنی را جمع آورى و محاسبه کرده اند. در ماه آوریل نیز قیمت 4892 کالا بالا خواهد رفت. در ماه آوریل مواد غذایی مانند شیر، کره، ماست و غیره با افزایش قیمت روبرو خواهند بود.

پیش‌بینى مى‌شود مجموع کالاهاى گران شده از ژانویه تا آوریل از 15000 کالا فراتر خواهد رفت که حدود سه برابر سرعت سال قبل است. همچنین ماه مه به بعد نیز قیمت بیش از 1000 قلم بالا خواهد رفت. افزایش مداوم قیمت مواد خام و افزایش قیمت انرژی از عمده دلایل این افزایش قیمت‌ها محسوب می‌شود.

 اتاق بازرگانى ژاپن: 60 درصد از شرکت های کوچک و متوسط قصد دارند دستمزدها را افزایش دهند، 30 درصد آنها دستمزدها را بیش از 4 درصد افزایش مى دهند.

اتاق بازرگانی ژاپن در روز اول مارس نتایج اولیه بررسی افزایش دستمزد حدود 6000 شرکت کوچک و متوسط در سراسر کشور را اعلام کرد. نظرسنجی از حدود 500 شرکت، عمدتاً واقع در توکیو، نشان داد که نزدیک به 60 درصد از آنها درصدد هستند دستمزدها را از آوریل به بعد افزایش دهند. نزدیک به 30 درصد از شرکت‌ هایی که قصد افزایش دستمزد دارند، پاسخ دادند که در حال برنامه‌ ریزی افزایش 4 درصدى یا بیشتر هستند که تقریباً برابر با نرخ افزایش قیمت‌ های مصرف‌ کنندگان داخلی است.

حدود 80% از این شرکت ها تعداد کارکنانشان زیر 50 نفر، و 90% از آنها اعضاى اتاق بازرگانى توکیو نیز بوده اند.

58.2 درصد از شرکت ها پاسخ دادند دستمزدها را افزایش خواهند داد که نسبت به سال قبل 12.4 درصد بالا رفته است. از این آمار، 15.3 درصد پاسخ داده اند که نرخ افزایش دستمزد «5 درصد یا بیشتر» و 13.2 درصد پاسخ داده اند که در محدوده «4 درصد» خواهد بود. با این حال، تنها 24.7 درصد از شرکت ها بهبود وضعیت مالى خود را دلیلی برای افزایش دستمزد عنوان کردند.آمار نهایی این نظرسنجی در پایان ماه مارس اعلام خواهد شد.

 محافل مالی براى جذب منابع انسانى دستمزدهای اولیه را افزایش می دهد

جریان افزایش حقوق اولیه در محافل مالی در حال گسترش است. گروه مالی میزوهو در روز اول مارس اعلام کرد که حقوق اولیه فارغ التحصیلان جدیدی را که در آوریل 2024 به بانک میزوهو می‌پیوندند،  55,000 ین در ماه افزایش می دهد. بانک MUFG نیز افزایش در همان سطح را در نظر گرفته است. رقابت برسر جذب منابع انسانی متخصص به ویژه در حوزه دیجیتال در حال شدت گرفتن است. بانک سومیتومو - میتسوی نیز پیشتر تصمیم گرفته است دستمزد فارغ التحصیلان جدید را 50,000 ین افزایش دهد. سه بانک بزرگ ژاپنى گام هایی را برای افزایش دستمزدها برمی دارند.

این اولین بار در 13 سال گذشته است که بانک میزوهو حقوق اولیه خود را افزایش می دهد. برای فارغ التحصیلان دانشگاه که داراى لیسانس هستند، حقوق اولیه را از 205,000 ین به 260,000 ین افزایش خواهد مى دهد. براى افراد داراى کارشناسى ارشد و دکترى که در حال حاضر 230,000 ین است، به 300,000 ین افزایش مى یابد.

علاوه بر این، حقوق اولیه پرسنل هاى بسیار متخصص مرتبط با فناوری IT با افزایش حداقل 50,000 ین به  بیش از 450,000 ین افزایش مى یابد.

طرح 50 میلیون دلاری ژاپن برای بهبود امنیت غذایی کشورهای جنوبی جهان

ژاپن از طرح خود برای ارائه 50 میلیون دلار کمک برای کمک به بهبود امنیت غذایی برای کشورهای نوظهور و در حال توسعه که جنوب جهانیGlobal South nations را تشکیل می دهند، رونمایی. این در حالی است که قیمت مواد غذایی عمدتاً به دلیل مناقشه روسیه و اوکراین افزایش یافته است.

یامادا کنجی، وزیر امور خارجه، در نشست گروه 20 وزرای خارجه هند این خبر را اعلام کرد. این طرح احتمالا شامل کمک های غذایی اضطراری برای کشورهای آسیایی، خاورمیانه و آفریقا خواهد بود. انتظار می رود دولت ژاپن به زودی تصمیم نهایی را در این مورد اتخاذ کند.

https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20230303_03/

 بانک جهانى: ژاپن از نظر برابری جنسیتی در رتبه آخر در میان کشورهای عضو OECD قرار دارد.

بانک جهانی روز پنجشنبه دوم مارس شاخص سال 2022 خود در زمینه‌ی «زنان، تجارت و قانون» را اعلام کرد که نشان می‌دهد کشورها و مناطق تا چه حد از نظر قانونی برای تحقق برابری جنسیتی پیشرفت کرده‌اند. شاخص ژاپن نسبت به سال قبل ثابت مانده و 78.8 بوده و در میان 38 کشور عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) که عمدتاً از کشورهای توسعه یافته تشکیل شده، در رتبه آخر قرار گرفت. ژاپن با تاجیکستان آسیای مرکزی و فیلیپین هم سطح بود.

این شاخص قوانین و مقررات مربوط به مشارکت اقتصادی زنان را در 8 حوزه مانند «ازدواج»، «مراقبت از کودکان»، «کارآفرینی» و «دارایی» بررسى و راستى آزمایى می‌ کند. طبق بررسی‌ها مشخص شده که در ژاپن حقوق قانونی اعطا شده به زنان کمتر از 80 درصد حقوق مردان است. این شاخص برای تمام 190 کشور و منطقه در سراسر جهان 77.1 بود که نسبت به سال قبل 0.6 واحد افزایش داشت. 14 کشور از جمله کانادا، آلمان و فرانسه امتیاز 100 را کسب کردند که نشان می دهد برابری جنسیتی به طور کامل رعایت و محقق شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما