معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۲۲- ۰۸:۰۱ - مشاهده: ۲۳۲

اخبار اقتصادی ژاپن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن در هفته سوم دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

شرکتهای ژاپنی از فناوری کوانتوم استفاده می‌کنند

شرکتهای ژاپنی از برنامه زمانبندی کارگران گرفته تا عملیات راه‌آهن بطور روزافزونی در حال یافتن استفاده‌های عملی از فناوری کوانتوم هستند. شرکتهای الکترونیک و سایر شرکتها در تحقیقات در مورد رایانه‌های کوانتومی‌شرکت داشته‌اند. قدرت محاسبه این رایانه‌ها بطور زیادی بیشتر از ابررایانه‌ها خواهد بود.

 آنها در حال حاضر در تلاش برای استفاده عملی از فناوری کوانتوم هستند که طی فرآیند این تحقیقات ایجاد شده است. گروه شرکتهای صنعتی هیتاچی سامانه‌ای ایجاد کرده که می‌تواند با توجه به ساعات کاری مختلف کارگران، برنامه روزهای تعطیل آنها و تعداد کارگران مورد نیاز برای هر شیفت، بطور خودکار شیفت بیش از ۱۰۰ کارگر را تعیین کند.

 مسئولان می‌گویند برای انسان بیش از ۱۱ ساعت طول می‌کشد تا چنین برنامه‌ای تنظیم کند اما این سامانه در کمتر از نیمی از آن زمان این کار را انجام می‌دهد.آنها می‌‌گویند امیدوارند از این سامانه در سال مالی ۲۰۲۳ یا بعد از آن عملا استفاده کنند.محقق هیتاچی، یاماموتو کیسوکه، می‌گوید امیدوار است این سامانه در طیف وسیعی از بخش‌ها از جمله بخش مالی، تولید و راه‌آهن مورد استفاده قرار گیرد.

 فوجیتسو، غول فناوری ژاپن، می‌گوید در سال جاری میلادی قصد دارد استفاده از یک رایانه واقعی کوانتوم که توسط موسسه تحقیقاتی ریکن درست شده را آغاز کند. این شرکت می‌گوید اجازه می‌دهد شرکتهای دیگر از این رایانه برای مقاصد تحقیقاتی استفاده کنند.

 رایانه‌های کوانتومی می‌توانند محاسباتی که ابررایانه‌های موجود در ۱۰ هزار سال انجام می‌دهند را تنها در چند دقیقه تکمیل کنند.دولت ژاپن هدفی برای افزایش تعداد کاربران خدمات مربوط به فناوری کوانتومی تا ۱۰ میلیون نفر در سال ۲۰۳۰ را تعیین کرده است.

جاکسا مرحله نهایی استخدام فضانورد را شروع می‌کند

آژانس هوا-فضای ژاپن قرار است مرحله نهایی استخدام فضانورد خود را شروع کند. پذیرفته شدگان در یک پروژه بین‌المللی اکتشافات ماه شرکت خواهند کرد. سازمان اکتشافات هوا-فضای ژاپن، جاکسا، روند انتخاب متقاضیان را در ماه آوریل سال گذشته شروع کرد که شامل مصاحبه و آزمون‌های سلامت جسمی و سایر موارد بود.

 از رقم بی‌سابقه ۴۱۲۷ متقاضی، ۱۰ نفر در اواخر دسامبر به مرحله نهایی راه ‌یافتند که هشت نفرشان مرد و دو نفر زن هستند. جاکسا جزییات آزمون‌های مرحله نهایی را، که این افراد باید بدهند، اعلام نکرده است. در گزینش‌های گذشته، این آزمون‌ها شامل این می‌شد که متقاضیان با هم مدت یک هفته را در فضایی جداگانه و سربسته می‌گذراندند و در همین حال فضانوردانی از سازمان هوا-فضای آمریکا، ناسا، با آنها مصاحبه می‌کردند. نتیجه مرحله نهایی در ماه فوریه اعلام خواهد شد. انتظار می‌رود که جاکسا برای اولین بار از سال ۲۰۰۹ که سه مرد انتخاب شدند، یک یا دو فضانورد جدید انتخاب کند.

نظرسنجی: قیمت بیش از ۷۰۰۰ قلم مواد غذایی در ژاپن افزایش می‌یابد

یک نظرسنجی انجام شده توسط یک شرکت تحقیقاتی خصوصی دریافته است که قیمت بیش از ۷۰۰۰ قلم مواد غذایی و نوشیدنی در ژاپن در سال جاری میلادی بالا خواهد رفت. تیکوکو دیتابانک می‌گوید تولید‌کنندگان قصد دارند قیمت در کل ۷۱۵۲ قلم مواد غذایی و نوشیدنی را بین ماههای ژانویه تا آوریل افزایش دهند.

 این تعداد بیش از ۵۰ درصد نسبت به دوره مشابه در سال گذشته افزایش دارد. بخصوص، پیش‌بینی می‌شود قیمت بیش از ۴۲۰۰ قلم در ماه فوریه بالا رود. محققان می‌گویند مصرف‌کنندگان می‌توانند انتظار افزایش قیمتها مانند آنچه در ماه اکتبر سال گذشته شاهد بودند را داشته باشند.

 موسسه تحقیقات و فناوری‌های میزوهو تخمین می‌زند که هزینه‌کرد برای کالاهای مصرفی پایان سال مالی ۲۰۲۲ بطور میانگین نسبت به سال مالی گذشته به میزان ۷۳۵ دلار افزایش خواهد یافت. سال مالی جاری در ماه مارس به پایان می‌رسد.

 ساکایی سایسوکه، اقتصاددان ارشد این شرکت، می‌گوید خانوارها با درآمد کمتر احتمالا کماکان فشار بیشتری از افزایش قیمت‌ها را به دوش خواهند کشید. ساکایی می‌گوید افزایش دستمزدها با افزایش قیمت‌ها هماهنگی ندارد. او می‌گوید نگران است که این امر ممکن است بر خوشبینی مصرف‌کننده تأثیر بگذارد.

وعده نخست‌وزیر ژاپن برای افزایش دستمزدها و رسیدگی به سایر موضوعات

 نخست‌وزیر ژاپن می‌گوید کشورش به عنوان رئیس اجلاس سران گروه هفت امسال، در رسیدگی به موضوعات جهانی نقشی پیشتاز ایفا خواهد کرد. او همچنین وعده داد برای کمک به رشد قوی اقتصاد ژاپن دستمزدها را افزایش دهد.

 کیشیدا فومیو  پس از بازدید از معبد ایسه در استان میه سخنرانی سال نو خود را ایراد کرد.کیشیدا تاکید کرد که پرانرژی در حال رسیدگی به چالش‌های فوری از قبیل تقویت توان دفاعی کشور بوده است.

 کیشیدا عزم خود را برای ادامه رسیدگی به موضوعات فوری در سال جاری بیان کرد. او گفت تلاش خواهد کرد که مشکلات مزمن اقتصادی داخلی را حل کند تا یک چرخه جدید و مثبت اقتصادی آغاز شود. او همچنین افزود که به دنبال آن خواهد بود که نرخ پایین زاد و ولد در ژاپن را معکوس کند.

 نخست‌وزیر وعده افزایش دستمزدها را داد تا شالوده یک رشد اقتصادی قوی و پایدار، که نابرابری کمتری را ببار آورد، ایجاد شود.کشیدا گفت قصد دارد از مذاکرات اتحادیه کارگران و مدیران شرکت‌ها در بهار امسال استفاده کند و از صاحبان کسب‌وکارها بخواهد کمک کنند تا میزان افزایش افزایش دستمزدها بیشتر از نرخ تورم در کشور باشد

رئیس بانک ژاپن: سیاست تسهیل پولی در سال ۲۰۲۳ ادامه می‌یابد

 رئیس بانک مرکزی ژاپن تاکید کرده است که خط مشی تسهیل پولی برای حفاظت از اقتصاد کشور در سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد یافت زیرا به دلیل تورم و مسائل دیگر اوضاع مالی در سراسر جهان همچنان نامعلوم است.

 کورودا هاروهیکو، رئیس بانک ژاپن در نشست سال نوی اتحادیه بانکداران ژاپن در توکیو صحبت کرد.کورودا گفت که پیش بینی می‌شود رشد باثبات اقتصاد ژاپن به شکلی نسبتا پایدار ادامه داشته باشد که دلیل عمده آن باز شدن دوباره مرزهای ژاپن پس از همه گیری جهانی ویروس کرونا و شرایط پولی متعادل و پایدار است.

 او افزود که بانک ژاپن سیاست تسهیل پولی خود را ادامه می‌دهد تا اقتصاد ژاپن رشد پیدا کند و هدف بانک ژاپن برای دستیابی به تورم باثبات همراه با افزایش دستمزدها به شیوه‌ای پیوسته و پایدار محقق شود.

بیشترین میزان خرید اوراق قرضه دولتی توسط بانک ژاپن طی شش سال

بانک مرکزی ژاپن به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای حفظ سیاست تسهیل پولی، سال گذشته به طرز چشم گیری خرید اوراق قرضه دولتی را افزایش داد. آمار نشان می‌دهد که این خرید بیشترین میزان خرید طی شش سال گذشته بود.

بانک ژاپن اعلام کرد در سال ۲۰۲۲ بیش از۱۱۱ تریلیون ین یا حدود ۸۴۰ میلیارد دلار اوراق قرضه دولتی خریداری کرده که این میزان ۳۷ تریلیون ین بیشتر از سال قبل از آن بوده است. هدف این اقدامات محدود کردن نرخ سود برای اوراق قرضه ۱۰ ساله دولتی است. از آنجایی که بانک‌های مرکزی آمریکا و اروپا در پی تشدید اقدامات پولی بودند این بانک شاهد فشار صعودی بود.

در حالی که بانک مرکزی خرید اوراق قرضه دولتی را افزایش می‌دهد نگرانی‌ها در مورد تاثیر احتمالی این امر بر بازار در حال افزایش است. سرمایه گذاران نگران آن هستند که زمانی که بانک مرکزی شروع به کاهش مقیاس سیاست تسهیل پولی خود کند چه روی خواهد داد.

ژاپن نرخ سود اوراق قرضه دولتی را افزایش می‌دهد

 وزارت دارایی ژاپن می‌گوید در بحبوحه افزایش سریع نرخ سود بازار، نرخ کوپن‌ها برای اوراق قرضه دولتی را بیش از دو برابر می‌کند. این وزارتخانه می‌گوید نرخ بهره اوراق قرضه ۱۰ ساله دولتی که قرار است در ماه ژانویه صادر شود، ۵ / ۰ درصد خواهد بود.

 این نرخ از ماه آوریل سال گذشته ۲ / ۰ درصد بوده است. از زمانی که این نرخ ۵ / ۰ درصد یا بیشتر تعیین شد بیش از ۸ سال می‌گذرد. این اقدام در واکنش به افزایش ناگهانی نرخ سود انجام می‌شود.ب انک ژاپن برای آنکه نرخ بهره اوراق قرضه ۱۰ ساله دولتی را نزدیک به صفر نگه دارد، سیاست موسوم به «کنترل منحنی سود دهی» را دنبال کرده است.

 هدف این امر نگه داشتن این نرخ در محدوده منفی ۲۵ / ۰ درصد تا مثبت ۲۵ / ۰ درصد است. اما ماه گذشته بانک ژاپن این سیاست را تعدیل کرد و اجازه داد تا نرخ سود در حدود مثبت یا منفی ۵ / ۰ درصد نوسان داشته باشد. از آن زمان تاکنون شاخص نرخ سود به سقف بالا و جدید این بانک نزدیک‌تر شده است.

 انتظار نمی‌رود تغییر در نرخ کوپن‌ها تاثیر فوری بر پروژه‌های دولتی داشته باشد زیرا وزارت دارایی در بودجه سال مالی ۲۰۲۲ این نرخ برای هزینه‌های خدمات اوراق قرضه را ۱ / ۱ درصد برآورد کرده بود.

 اما سود بیشتر احتمالا باعث افزایش چنین هزینه‌هایی می‌شود. بیش از ۳۰ درصد درآمد ژاپن در پیش نویس بودجه سال مالی ۲۰۲۳ که از ماه آوریل آغاز می‌شود از این اوراق قرضه صادر شده جدید حاصل خواهد شد.

تصمیم استانداری توکیو به پرداخت کمک هزینه ماهیانه برای افزایش نرخ زاد‌‌ و ‌ولد

دولت کلانشهر توکیو در نظر دارد به خانوارهای ساکن توکیو که کودکان ۱۸ ساله یا کوچکتر دارند کمک ماهیانه حدود پنج هزار ین یا ۳۸ دلار برای هر کودک ارائه دهد. هدف از این تصمیم کمک به افزایش تعداد کودکان است.

 استاندار توکیو، کویکه یوریکو، این طرح را در سخنرانی سال نو میلادی خود اعلام کرد. دولت کلانشهر توکیو در حال برنامه‌ریزی برای گنجاندن این مزایا در بودجه مالی سال ۲۰۲۳ خود است که از آوریل شروع می‌شود.

 وی خاطرنشان کرد که برای اولین بار تعداد تولدها در ژاپن احتمالا به کمتر از ۸۰۰ هزار نفر در سال می‌رسد. او گفت که این می‌تواند پایه‌های جامعه را متزلزل کند. استاندار توکیو گفت که توکیو در رسیدگی به این موضوع پیشقدم خواهد شد، زیرا زمانی برای از دست دادن وجود ندارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما