معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۸

اخبار اقتصادی ژاپن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن در هفته اول بهمن ماه1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تورم در ژاپن در دسامبر ۲۰۲۲ به سطحی بی‌سابقه طی ۴۱ سال اخیر رسید

 تازه‌ترین آمار و ارقام مربوط به تورم در ژاپن نشان می‌دهند در دسامبر ۲۰۲۲، تورم بهای مصرف‌کننده به سطحی بی‌سابقه در ۴۱ سال اخیر رسید. وزارت امور داخلی ژاپن می‌گوید در دسامبر ۲۰۲۲، شاخص بهای مصرف‌کننده به استثناء مواد غذایی تازه، ۴ درصد در مقایسه با دسامبر ۲۰۲۱ افزایش داشت که دلیل آن بالا رفتن هزینه‌های مربوط به انرژی و مواد خام بود.

 مقام‌های این وزارتخانه آمار و ارقام مربوط به تورم در سال ۲۰۲۲ را نیز اعلام کردند.شاخص سالانه بهای مصرف‌کننده به استثناء مواد غذایی تازه، ۳ / ۲ درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۱ افزایش یافت.

 آخرین باری که این شاخص در ژاپن تا این حد بالا رفت سال ۲۰۱۴ بود که در آن سال مالیات بر مصرف افزایش داده شد. به غیر از این مورد، بالا رفتن این شاخص بیشترین میزان از سال ۱۹۹۱ است.

گفتگوها درباره افزایش دستمزدها در بحبوحه تورم در ژاپن

مذاکرات سالانه دستمزد در ژاپن در بحبوحه تورم فزاینده آغاز شده است. تمرکز بر این است که کسب‌وکارها چقدر مایل به افزایش دستمزد هستند و آیا شرکت‌های کوچکتر می‌توانند این روند را حفظ کنند یا خیر.

ارائه پیش‌نویس قوانین مربوط به شرکت‌های فناوری سازگار با محیط زیست در ژاپن

تنظیم‌کنندگان مقررات در ژاپن قوانین پیشنهادی تدوین کرده‌اند تا اطمینان حاصل کنند که شرکت‌های تحقیق و توسعه در زمینه فناوری سازگار با محیط زیست، با هم در رقابت هستند و خدمات خود را با قیمت بالای ناعادلانه به مصرف‌کنندگان ارائه نمی‌دهند.

کمیسیون تجارت عادلانه ژاپن یک پیش‌نویس از دستورالعمل‌های ضد انحصاری منتشر کرده که تحقیق و توسعه مشترک توسط شرکت‌های خصوصی را پوشش می‌دهد. شرکت‌های زیادی برای توسعه فناوری‌های کربن‌زدایی یا تهیه مواد خام با هدف دستیابی به انتشار صفر خالص کربن، بطور مشترک مشغول به کار شده‌اند.

اما کمیسیون تجارت عادلانه ژاپن نسبت به خطر رفتار ضد رقابتی که منجر به افزایش قیمت و کیفیت پایین می‌شود، ابراز نگرانی کرده است. در این پیش‌نویس فهرستی از چند مورد از نقض‌های احتمالی قانون ضد انحصار آورده شده است. یکی از این موارد مربوط به شرکتی است که همزمان با تحقیقات مشترک با دیگر شرکت‌ها، به تنهایی پروژه خود را هم انجام می‌دهد.

در این پیش‌نویس همچنین نسبت به تعیین قیمت بین شرکت‌ها با هدف بازیابی هزینه‌های مشترک تحقیق و توسعه هشدار داده شده است. این کمیسیون در نظر دارد قبل از نهایی‌کردن پیش‌نویس این دستورالعمل‌ها، نظر محافل تجاری و دیگران را جلب کند.

طرح وزارت اقتصاد ژاپن برای نیروگاه‌های برق حرارتی در آینده

 ان اچ کی دریافته است که وزارت اقتصاد ژاپن در حالیکه سعی دارد تامین با ثبت انرژی برای کشور را تضمین کند و به کربن صفر نیز دست یابد پیشنهادهایی را برای استفاده از نیروگاه‌های برق حرارتی که نوسازی شده اند تهیه کرده است.

 هدف ژاپن دستیابی به کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ است. آنچه که این امر را دشوار می سازد این است که ژاپن باید در حالی به این هدف دست یابد که از نیروگاه‌های برق حرارتی شدیدا کربن زا استفاده می‌کند که ۷۰ درصد کل تولید برق را تشکیل می دهند.

 این وزارتخانه می‌گوید برای کاهش ردپای کربن، درصد تولید برق حرارتی باید کاهش یابد.  این وزارتخانه پیشنهاد می‌کند نیروگاه‌هایی که در آینده احداث می‌شوند ترکیبی با هیدروژن و یا آمونیاک باشند که زمان سوختن گاز دی اکسید کربن انتشار نمی دهند.

در مورد نیروگاه‌های موجود از گردانندگان آنها خواسته خواهد شد شفاف سازند که آیا آنها این نیروگاه‌ها را جهت اینکه سبزتر شوند نوسازی خواهند کرد و یا اینکه در نهایت آنها را از رده خارج خواهند کرد. این وزارتخانه قصد دارد برای عملی کردن این پیشنهاد ها، چارچوب های قانونی و دیگر چارچوب ها را مطالعه و بررسی کند.

 ژاپن یافتن مسیرهای لجستیکی جدید را بررسی می‌کند

وزارت حمل و نقل ژاپن به دنبال مسیرهای لجستیکی بین المللی جدیدی است تا برای اختلالات آتی مانند موارد ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا و مناقشه روسیه و اوکراین آماده شود.

این اقدام وزارت حمل و نقل ژاپن بدنبال آن صورت می‌گیرد که در زمانی که اقتصاد جهانی در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا در حال بازگشایی بود، کشتی‌های حامل کانتینرها در بنادر متوقف شده بودند.

این وزارتخانه برای کمک به یافتن مسیرهای جایگزین، آزمایشی را بین ماه‌های مارس و ژوئیه انجام خواهد داد. شرکت‌هایی که از بین متقاضیان انتخاب می‌شوند، کالاها را در مسیرهایی غیر از مسیرهای معمولی که ژاپن را به اروپا و آمریکا مرتبط می‌کند، حمل خواهند کرد. با این اقدام آزمایشی زمان، هزینه و اقدامات لازم بررسی خواهد شد.

این وزارتخانه در حال بررسی است که شرکت‌ها محموله‌ها را به جای بندرهای ساحل غربی آمریکا، جایی که کشتی‌های کانتینری متوقف شده بودند، از طریق بنادر کانادا و مکزیک تحویل دهند.

یکی دیگر از مسیرهای احتمالی مرتبط ساختن ژاپن به اروپا از طریق راه آهن از مسیر چین است. اوتسوبو هیروتوشی، یکی از مقامات ارشد این وزارتخانه می‌گوید در صورتی که ژاپن راه‌های جایگزین داشته باشد، ترافیک در یک مکان باعث اختلال در زنجیره تامین طولانی‌مدت نمی‌شود.

استفاده آزمایشی از سوخت زیستی در اتوبوس‌های توکیو

دولت توکیو در تلاش برای تحقق جامعه کربن صفر استفاده آزمایشی از سوخت زیستی گیاه پایه در اتوبوس‌های عمومی را آغاز کرده است. در دولت کلانشهر توکیو در شینجوکو یک مراسم برای آغاز این آزمایش با حضور کوئیکه یوریکو، شهردار توکیو برگزار شد.

اتوبوس‌های هفت مسیر در مرکز توکیو برای مدت یک ماه با سوختی که ۲۰ درصد آن سوخت زیستی ساخته شده از روغن گیاهی مصرف شده و جلبک اوگلنا است، کار خواهند کرد. ۸۰ درصد باقی مانده سوخت را گازوئیل تشکیل می‌دهد.کوئیکه گفت که برای مقابله با تغییرات آب و هوایی وقتی برای تلف کردن نداریم.

بانک ژاپن: شرایط اقتصادی نیاز به حفظ تسهیل پولی دارد

 به باور سیاست گذاران بانک ژاپن در شرایط کنونی اقتصاد لازم است که برنامه تسهیل پولی بیش از حد حفظ شود. مقامات در گزارش خود در نشست هفته گذشته به «تغییر و تحولات در فعالیت‌های اقتصادی و قیمت‌ها» اشاره کردند.

این نشست به دلیل اینکه این بانک در ماه دسامبر از طریق گسترش محدوده نوسان سود اوراق قرضه دولتی ۱۰ ساله باعث تعجب بازار شده بود، در مرکز توجهات بود. این امر باعث گمانه زنی‌ها در مورد یک تغییر دیگر در سیاست این بانک شد.

اما مقامات گفتند قبل از تصمیم در مورد تغییرات دیگر باید ریسک‌های نرخ‌های بهره بالاتر و اینکه آیا معامله گران بازار آماده تاثیرات آن هستند یا خیر را بررسی کنند. این بانک همچنین در این نشست پیش بینی خود در مورد تورم برای سال مالی آینده را به ۳ درصد افزایش داد.

 اما سیاست گذاران این بانک انتظار دارند نرخ افزایش شاخص بهای مصرف کننده در سال مالی ۲۰۲۳ به زیر ۲ درصد کاهش یابد و می‌گویند «در این مرحله برای دستیابی به هدف تثبیت قیمت ها هنوز راه زیادی در پیش است.»

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما