معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۶

اخبار اقتصادی ژاپن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن در هفته چهارم بهمن ماه1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تیم فوریت های پزشکی ژاپن عازم ترکیه شد

یک تیم پزشکی ژاپنی برای ارائه کمک های اضطراری در پی زمین لرزه شدید هفته گذشته عازم ترکیه شده است. تیم ژاپنی متشکل از 36 پزشک، پرستار، داروساز و سایر پرسنل  از فرودگاه‌هاندا توکیو خارج شدند. آنها تنها تیم نجاتی هستند که تجهیزات دیالیز مصنوعی را وارد می‌کنند که برای درمان افرادی که از بیماری به نام سندرم کراش رنج می‌برند استفاده می‌شود.

 افرادی که برای مدت طولانی زیر آوار مدفون می‌شوند، می‌توانند مواد سمی را در بدن انباشته کنند. این وضعیت می‌تواند کشنده باشد. برخی از اعضای تیم امداد از تجربیات خود در زلزله و سونامی 2011 در شمال شرقی ژاپن استفاده خواهند کرد.

 جون ایچی اینوئوئه Inoue Junichi از بیمارستان موساشی کوسوگی Musashikosugi معاون سرپرست تیم است. او می‌گوید بسیاری از مردم احتمالاً در شرایط سخت در دمای زیر صفر منتظر پشتیبانی هستند. او گفت که می خواهد تمام تلاش خود را برای کمک به مردم ترکیه انجام دهد.اعضای تیم از استانبول به مراکز درمانی در مناطق آسیب دیده سفر خواهند کرد. آنها تا 24 فوریه به ماموریت خود ادامه می دهند.

https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20230213_09/

افزایش میزان استخدام در صنعت انرژی هسته‌ای ژاپن

صنعت انرژی هسته ای ژاپن در حال افزایش میزان استخدام است. دولت اخیراً اعلام کرد انرژی هسته‌ای، کلیدی برای آینده‌ بدون کربن است. به همین دلیل انتظار می رود که میزان تقاضا افزایش یابد .

شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی در نظر دارد تعداد استخدام ‌ها را تا 40 درصد در یک دوره دو ساله افزایش دهد. حدود 4000 نفر در میتسوبیشی و شرکت های وابسته به آن در زمینه هسته ای کار می‌کردند . پس از حادثه هسته ای فوکوشیما در سال 2011 این تعداد به حدود 1000 نفر کاهش یافت .

دولت ژاپن طرحی را برای استفاده حداکثری از انرژی هسته ای برای دستیابی به هدف کربن صفر اتخاذ کرده است . این طرح شامل راه اندازی مجدد نیروگاه‌هایی است که پس از فاجعه فوکوشیما تعطیل شده بودند .

https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20230213_15/

رکورد تعداد کارگران خارجی در ژاپن

تعداد کارگران خارجی در ژاپن در سال گذشته به رکورد بیش از 1.82 میلیون نفر رسید. وزارت کار می‌گوید تا پایان اکتبر گذشته 1,822,725 کارگر خارجی وجود داشته است. این افزایش حدود 95,504 یا 5.5 درصدی نسبت به سال قبل است.

 این رقم از زمان شروع ثبت رکورد در سال 2007 در حال افزایش بوده است. نرخ سالانه افزایش در سال 2021 به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا به 0.2 درصد کاهش یافت، اما در آخرین داده‌ها دوباره افزایش یافت.

بر اساس ملیت، کارگران ویتنامی‌با 462,384 نفر یا حدود یک چهارم کل در صدر فهرست قرار دارند. اتباع چینی 385,848 نفر و پس از آن 206,050 نفر از فیلیپین هستند. تعداد کارآموزان فنی 343,254 نفر بود که نسبت به سال قبل 2.4 درصد کاهش داشت. این رقم احتمالاً به دلیل اعمال کنترل مرزی ضد ویروس کرونا برای دومین سال متوالی کاهش یافت .

مقامات وزارت کار می‌گویند که اگرچه تعداد کارآموزان فنی کاهش یافته است، اما نرخ کلی افزایش در حال بهبود به سطح قبل از همه گیری است. مقامات می‌گویند که با شرکت ها مشورت خواهند کرد تا اطمینان حاصل شود که اتباع خارجی بدون توجه به زبان یا آداب و رسوم می‌توانند به راحتی در ژاپن کار کنند.

https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20230212_11/

رئیس بعدی تویوتا در پی تسریع در توسعه خودروهای الکتریکی

ساتو کوجی ، رئیس جدید تویوتا موتور، برنامه‌های خود را برای آینده این غول خودروسازی بیان نمود. او می‌گوید که این شرکت بر روی طرح‌های سبز، از جمله تلاش‌ برای تسریع در توسعه خودروهای الکتریکی تمرکز خواهد کرد.

ساتو در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که وضعیت جهانی در مورد انواع انرژی و مصرف آن متفاوت است. او متعهد شد که این شرکت در کنار مشتریان خود در سراسر جهان خواهد بود و گزینه‌های مختلفی را ارائه می دهد.

 او همچنین گفت که این شرکت قصد دارد توسعه نسل بعدی خودروهای برقی و باتری‌های خودروهای لوکس برند لکسوس را در سال 2026 تکمیل کند.ساتو افزود که توسعه پروژه شهر انرژی پاک و ابتکارات بدون کربن در آسیا نیز زمینه‌های اصلی کسب و کار خواهد بود.

https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20230213_34/

افزایش5.2 درصدی حقوق کارگران پروژه‌های دولتی در ژاپن

دولت ژاپن تصمیم گرفته است که از ماه آینده دستمزد روزانه کارگران پروژه‌های دولتی را 5.2 درصد افزایش دهد. این در حالی است که طیف وسیعی از صنایع دستمزد خود را افزایش می دهند تا با افزایش قیمت ها همگام شوند.

 وزیر زیر ساخت ژاپن، سایتو تتسو، گفت: «بخش‌های دولتی و خصوصی به همکاری با یکدیگر ادامه خواهند داد تا تلاش‌ها را برای حفظ یک چرخه با فضیلت که منجر به افزایش دستمزد کارگران فنی می‌شود، ارتقا دهند. وزارت زیرساخت می‌گوید متوسط دستمزد روزانه استاندارد در سراسر کشور 22227 ین یا حدود 170 دلار خواهد بود.

 این برای یازدهمین سال متوالی و اولین افزایش در 9 سال گذشته به بالای 5 درصد است. مقامات وزارتخانه می‌گویند که این نشان دهنده افزایش دستمزد در یک صنعت ساختمانی است که با کمبود کارگر مواجه است.

https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20230214_32/

سخنان کیشیدا در کنفرانس تحقق سرمایه‌داری نوین

در «کنفرانس تحقق سرمایه‌داری نوین» دولت، در خصوص تحقق افزاش ساختاری دستمزدها تبادل نظر شد. کیشیدا، نخست‌وزیر در این کنفرانس گفت: شیو‌ه‌ی کارکردن بسیار تغییر کرده‌ است. تحقق امکان جابجایی نیروی کار به انتخاب کارفرما برای شرکت‌ها و نیز برای رشد بیشتر اقتصاد فوریت دارد.

وی همچنین تسهیل حرکت کارگری از جمله در صنایع رو به رشد مانند دیجیتال و سبز را ضروری دانست و از قصد خود برای بازنگری در نحوه‌ی پرداخت مقرری بیکاری در زمانی که افراد به دلایل شخصی شغل خود را ترک می‌کنند، خبر داد. علاوه بر این، در مورد کسب مهارت یا اصلاح آموزه‌های افراد شاغل، وی پیشنهاد کرد که دولت نباید از طریق سازمان‌ها مانند شرکت‌ها این حمایت را انجام دهد، بلکه باید سیستمی ایجاد کند که بر حمایت مستقیم از افراد متمرکز باشد. کیشیدا به وزرای مربوطه دستور داد تا تا ماه ژوئن رویکردهای خاص در این زمینه را تجمیع نمایند.

 تراز تجاری منفی ژاپن در ماه ژانویه

بر اساس آمار تجاری ماه ژانویه ژاپن که توسط وزارت دارایی اعلام شده‌است، تراز تجاری در این ماه (صادرات منهای واردات)، با کسری 3 تریلیون و 496 میلیارد و 600 میلیون ینی مواجه بوده‌ است. این بزرگترین کسری ژاپن در طول یک ماه از سال 1979 تاکنون می‌باشد. کاهش رشد ارزش صادرات، آن هم در حالی‌که ارزش واردات به دلیل عواملی مانند افزایش قیمت نفت خام رشد داشته، سبب افزایش کسری تجاری شده‌است.

 کارگران پاره وقت به دنبال افزایش 10 درصدی دستمزد

کارگران پاره وقت در صنایع مختلف ژاپن قصد دارند در بهار امسال در مذاکرات اتحادیه‌های خود با کارفرمایان، خواهان افزایش 10 درصدی دستمزد سراسری شوند.

گروهی از کارگران غیرتمام وقت در خدمات غذایی، خرده‌فروشی و سایر مشاغل این طرح را در یک کنفرانس خبری اعلام کردند.آنها گفتند که اعضای 16 اتحادیه کارگری در سراسر کشور به طور مشترک به دنبال افزایش حقوق هستند .

این گروه شکایت داشتند که در حالی که کارگران تمام وقت برای مقابله با قیمت های بالای کالاها مزایایی دریافت می‌کنند، کارگران غیرتمام وقت این کار را نمی‌کنند. اعضا همچنین ادعا کردند که کارفرمایان دستمزدها را کاهش داده اند.

طبق اعلام وزارت امور داخلی ژاپن سال گذشته حدود 21 میلیون کارگر غیرتمام وقت در ژاپن وجود داشت که 36.9 درصد از نیروی کار را تشکیل می دادند.

https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20230216_12/

 افزایش گردشگران ورودی در ماه ژانویه

 تعداد بازدیدکنندگان خارجی از کشور ژاپن در ژانویه نسبت به ماه قبل تقریباً 9 درصد افزایش یافته است. گردشگران از شرق آسیا در تعطیلات سال نو بیشترین افزایش را به خود اختصاص دادند.

سازمان ملی گردشگری ژاپن می‌گوید این کشور در ماه گذشته پذیرای 1,497,300 مسافر خارجی بوده است. این افزایش 127,300 نسبت به دسامبر است.تقریباً 40 درصد از آنها، 565,200 نفر، اهل کره جنوبی بودند. 259,300 نفر دیگر از تایوان و 151,900 نفر از هنگ کنگ آمده بودند.

از ژوئن گذشته که دولت کاهش محدودیت‌های مرزی مرتبط با ویروس کرونا را آغاز کرد، تعداد گردشگران ورودی رو به افزایش بوده است.اما رقم ژانویه هنوز تقریباً نصف همان ماه سال 2019 قبل از همه گیری است.

دولت تمرکز خود را از تعداد بازدیدکنندگان به تلاش برای جذب گردشگرانی که هزینه‌های بالایی دارند تغییر می دهد. این کشور می‌خواهد تا سال 2025 هزینه‌های هر گردشگر ورودی به 200,000 ین یا حدود 1,500 دلار برسد.

https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20230216_14/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما