معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۸

اخبار اقتصادی ژاپن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن در هفته چهارم دی ماه1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

عرضه جدیدترین مدل‌های خودروهای برقی در نمایشگاه خودروی هند

 بزرگترین نمایشگاه خودروی هند در نزدیکی دهلی نو پایتخت این کشور آغاز به کار کرده است. خودروسازان تازه‌ترین خودروهای برقی خود که محبوبیت روزافزونی در بازارهای جهانی پیدا کرده‌اند را معرفی کردند.

 بیش از ۷۰ شرکت هندی و خارجی در نمایشگاه «اتو اکسپو»  شرکت دارند. از آنجا که هند با معضل آلودگی شدید هوا روبرو است، دولت این کشور قصد دارد مقرراتی اعمال کند تا ۳۰ درصد از کل خودروهای سواری که در این کشور به فروش می‌رسند تا سال ۲۰۳۰ برقی باشند و بدین ترتیب گازهای تولیدی از خودروها کاهش یابد. انتظار می‌رود بازار خودرو در هند که جمعیتی حدود ۴ / ۱ میلیارد نفر دارد، بیشتر گسترش یابد.

 شرکت «ماروتی سوزوکی» که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت خودروسازی ژاپنی «سوزوکی موتور» است، بزرگترین سهم در بازار خودروهای سواری هند در اختیار دارد. این شرکت یک خودروی برقی نمادین را به نمایش گذاشته است. این شرکت می‌گوید که این خودروی شاسی بلند می‌تواند مسیر ۵۵۰ کیلومتری را با یک بار شارژ بپیماید. این خودروساز قصد دارد این خودرو را تا سال ۲۰۲۵ برای فروش روانه بازار کند.

 شرکت‌های «هیوندای موتور» کره جنوبی و «تاتا موتورز» هند نیز جدیدترین خودروهای برقی خود را به نمایش گذاشته‌اند و امیدوارند بازدیدکنندگان را با خودروهای دوستدار محیط زیست خود تحت تاثیر قرار دهند.

موسسات مالی ژاپنی تاثیرات زیست‌محیطی فعالیت‌های خود را اعلام می‌کنند

 موسسات مالی ژاپنی در قالب بخشی از تلاش‌های شرکت‌ها در این کشور برای مصرف بهینه انرژی، به دنبال راه‌هایی برای شفافیت بیشتر درباره تاثیرات زیست‌محیطی فعالیت‌های خود هستند.

 این اقدام در پی برگزاری کنفرانس تنوع زیستی کوپ۱۵ سازمان ملل که ماه گذشته برگزار شد صورت می‌گیرد.بر اساس چارچوبی که در این کنفرانس تصویب شد، شرکت‌ها و موسسات مالی چندملیتی ملزم هستند تاثیرات زیست محیطی فعالیت‌های خود را کنترل و اعلام کنند.

 از ماه فوریه، «گروه مالی سومیتومو میتسویی» برای تحقیق درباره چگونگی انجام این کار با یک شرکت بیمه عمومی همکاری خواهد کرد. آنها قصد دارند تا در نهایت نتایج خود را با شرکای تجاریشان در میان بگذارند.موسسات مالی «میتسوبیشی یو‌اِف‌جِی» و «میزوهو» نیز در میان دیگر موسسات مالی هستند که در نظر دارند اقدامات مشابهی انجام دهند.

 بالاترین میزان ورشکستگی شرکت‌های مراقبت‌های پرستاری در ژاپن از سال ۲۰۰۰

ورشکستگی شرکت‌های ارائه دهنده مراقبت‌های پرستاری در سراسر ژاپن در سال میلادی گذشته به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۰ تا کنون رسید. شرکت «تحقیقات توکیو شوکو» که در زمینه وضعیت اعتباری کسب و کارها تحقیقات می‌کند، می‌گوید ۱۴۳ شرکت این‌چنینی در سال ۲۰۲۲ ورشکست شدند.

 این تعداد ۷ / ۱ برابر نسبت به یک سال پیش از آن بالاتر است. این رقم ۲۵ شرکت نسبت به رکورد پیشین در سال ۲۰۲۰ که ۱۱۸ شرکت بود، افزایش دارد. میزان کل بدهی این کسب و کارها نیز به رکورد بالای ۱ / ۲۲ میلیارد ین معادل با بیش از ۱۷۰ میلیون دلار رسید. بیش از ۸۰ درصد از کسب و کارهای ورشکست شده، آنهایی بودند که کمتر از ۱۰ کارمند داشتند.

 شرکت «تحقیقات توکیو شوکو» می‌گوید علت کاهش درآمد این کسب و کارها، عدم استفاده مردم از خدمات مراقبت‌های پرستاری به دلیل شیوع کرونا بوده است. این شرکت می‌گوید افزایش هزینه کالاها، انرژی و سوخت نیز آنها را از لحاظ مالی در مضیقه قرار داد.

 شرکت‌های ژاپنی در سال ۲۰۲۲ بیشترین هزینه را برای کالاهایشان پرداختند

 شرکت‌های ژاپنی در سال ۲۰۲۲ نسبت به تمام سال‌های ثبت شده پیش از آن، هزینه بیشتری برای کالاها و خدمات پرداخت کرده‌اند. بانک ژاپن می‌گوید شاخص بهای تولیدکننده برای سال میلادی گذشته ۷ / ۹ درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش یافت و بدین ترتیب، از سال ۱۹۸۱ که داده‌های قابل مقایسه در دسترس قرار گرفتند تا کنون، بیشترین میزان افزایش را رقم زد. این افزایش، در پی رشد ۲ / ۱۰ درصدی این شاخص در ماه دسامبر نسبت به یک سال پیش از آن، رقم خورد.

 عامل اصلی بالا رفتن این شاخص، افزایش بهای برق، گاز، فولاد، فرآورده‌های نفتی و زغال‌سنگ، و نیز مواد غذایی و نوشیدنی‌ها بود.بهای ۸۸ درصد از ۵۱۵ مورد کالا یا خدمات مورد بررسی بالا رفته است. این آمار حاکی از آن است که شرکت‌ها فشار افزایش هزینه‌های خود را به مصرف‌کنندگان منتقل کرده‌اند. قیمت کالاهای وارداتی به ژاپن نیز در ماه دسامبر افزایش داشت.

استفاده از تصویرسازی دیجیتالی توسط شرکت‌های ژاپنی برای کاهش زباله‌های پلاستیکی

شرکت های ژاپنی برای تشویق مردم به کاهش زباله‌های پلاستیکی به تصویرسازی دیجیتالی اطلاعات بازیافت روی آورده‌اند. شرکت Teijinتولید کننده منسوجات و سایر نهادها برای ایجاد مکانیزمی جهت جمع آوری تورهای ماهیگیری غیرقابل استفاده از بنادر و بازیافت و تبدیل آنها به سینی‌های پلاستیکی سرو غذا و سایر اقلام همکاری کردند.

این سینی‌ها دارای کیوآر کد هستند و هنگامی‌که توسط گوشی‌های هوشمند اسکن می‌شوند، نشان می‌دهند که مواد اولیه آنها از کدام بنادر آمده‌اند و نسبت مواد تشکیل‌دهنده آنها چقدر است.

شرکت محصولات شیمیایی Asahi Kasei برای اختراع سیستمی‌که مردم بتوانند از آن جهت ردیابی فرآیند بازیافت پس از دور انداختن بطری‌های پلاستیکی در کارتن‌های تعیین‌شده برای جمع آوری آنها استفاده کنند با شرکت‌های دیگر همکاری کرد.

کاربران می‌توانند از طریق اپلیکیشن گوشی هوشمند خود این فرآیند را تا زمانی که بطری‌ها به صورت گلوله‌های پلاستیکی کوچک در می‌آیند دنبال کنند.

این شرکت ها در نظر دارند که تا چند سال دیگر استفاده کاربردی از این اپلیکیشن‌ها را آغاز کنند.دولت به دنبال دستیابی به هدف عدم هدر دادن پلاستیک تا سال ۲۰۳۵ از طریق استفاده مجدد، بازیافت و روش های دیگر است.

تویوتا هدف تولید ۶ / ۱۰ میلیون خودرو در سال ۲۰۲۳ را اعلام کرد

 تویوتا موتور اعلام کرده که هدفش تولید ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۳ در سراسر جهان است اما می‌گوید به دلیل مسائلی مانند کمبود جهانی نیمه‌هادی‌ها و همه‌گیری کرونا احتمال دارد نتواند به هدف اعلام شده برسد.

این خودروساز پیشتاز ژاپنی برنامه تولید سال ۲۰۲۳ خود را روز دوشنبه منتشر کرد تا تولید کنندگان قطعات به هنگام تصمیم‌گیری برای استخدام نیرو و ظرفیت تأسیسات از آن به عنوان دستورالعمل استفاده کنند.

این شرکت می‌گوید که به دلیل عوامل مختلف و کمبود قطعات یک محدوده ۱۰ درصد زیر هدف اولیه را تعیین کرده و نیز می‌گوید که «پیش بینی شرایط سال جاری دشوار است.»

تویوتا می‌گوید با تأمین کنندگان همکاری نزدیک خواهد داشت تا نوسانات میزان تولید به حداقل برسد و از تأمین با ثبات خودرو برای مشتریانش اطمینان حاصل کند.

کاهش ارزش ین و اوراق قرضه دولتی ژاپن پس از تصمیم بانک مرکزی

 تصمیم بانک مرکزی ژاپن مبنی بر عدم تغییر سیاست پولی خود باعث کاهش ارزش اوراق قرضه دولتی و ین شد. پس از این اعلام سود اوراق قرضه ۱۰ ساله دولتی بانک مرکزی ژاپن کاهش یافت و به ۳۶ / ۰ درصد رسید.

 این سود برای چهارمین روز پیاپی به بالای سقف ۵ / ۰ درصدی بانک مرکزی ژاپن رسیده بود. سرمایه گذاران بسیاری به فرض اینکه بانک ژاپن این سقف را لغو خواهد کرد اوراق قرضه دولتی ژاپن را فروختند.

 ارزش ین ژاپن در بازار مبادلات ارز خارجی توکیو شدیدا کاهش یافت و به حدود ۱۳۱ ین در مقابل هر دلار آمریکا رسید. از آنجائیکه شکاف نرخ سود بین ژاپن و آمریکا کمتر نشده است سرمایه گذاران اقدام به فروش ین کردند.

بانک مرکزی ژاپن سیاست تسهیل پولی خود را حفظ می‌کند

سیاست گذاران بانک مرکزی ژاپن پس از یک نشست دو روزه می‌گویند برنامه تسهیل پولی خود را بدون تغییر باقی می‌گذارند.این بانک شاخص نرخ بهره کوتاه مدت خود را در محدوده منفی نگه می دارد. این بانک برای نگه داشتن نرخ های بلند مدت در حدود صفر درصد با محدودیت بالای ۵ / ۰ واحد درصد به خریداری دارایی ادامه می دهد.

 این بانک ماه گذشته طیف دادوستد برای سود اوراق قرضه دولتی ۱۰ ساله را گسترش داد.این سقف محدودیت جهت کمک به فعالیت موثرتر بازار و تسهیل نمایش منحنی سود دهی راحتتر بود.

این بازنگری باعث این گمانه زنی‌ها شد که این بانک پس از نشست جدید خود این سقف را بار دیگر لغو خواهد کرد. اما بنظر می رسد که سیاست گذاران بانک مرکزی فعلا می خواهند بر تاثیر تغییرات ماه دسامبر نظارت کنند.

ثبت بیشترین کسری تجاری سالیانه ژاپن در سال ۲۰۲۲

 ژاپن بیشترین کسری تجاری سالانه خود تا کنون را ثبت کرده است. کاهش ارزش ین و افزایش بهای انرژی دلایل عمده این کسری تجاری هستند. داده‌های اولیه که توسط وزارت دارایی منتشر شد ۱۹تریلیون و ۹۷۰ میلیارد ین کسری تجاری برای سال ۲۰۲۲ را نشان می‌دهند که برابر با حدود ۱۵۵میلیارد دلار است.از سال ۱۹۷۹ که این داده‌های قابل مقایسه در دسترس قرار گرفت این بیشترین کسری تجاری است.

واردات برحسب ین ۲ / ۳۹ درصد افزایش یافت. بهای نفت خام، زغال سنگ و گاز طبیعی مایع بطرز چشمگیری بالا رفت. ین ضعیف نیز یکی دیگر از دلایل افزایش میزان واردات بود. در حالیکه صادرات

۲ / ۱۸ درصد افزایش داشت اما میزان واردات از آن بیشتر بود.

افزایش شدید تعداد بازدیدکنندگان خارجی از ژاپن در سال ۲۰۲۲ نسبت به ۲۰۲۱

 تعداد بازدیدکنندگان خارجی از ژاپن در سال ۲۰۲۲ به دلیل تسهیل کنترل مرزی نسبت به سال قبل از آن، به شدت افزایش یافته است. با این حال، این رقم سالانه تنها حدود ۱۲ درصد رقم مربوط به سال ۲۰۱۹، قبل از دوره همه‌گیری کرونا، بود.

 مقامات سازمان ملی گردشگری ژاپن می‌گویند تخمین زده می‌شود که این کشور در سال گذشته حدود ۳ میلیون و ۸۳۰ هزار بازدیدکننده داشته است. این تعداد بیش از ۱۵ برابر همه گردشگران خارجی سال ۲۰۲۱ است که طی آن تنها حدود ۲۴۶ هزار مسافر خارجی وارد کشور شدند.ژاپن در سپتامبر شروع به تسهیل کنترل‌های مرزی خود کرد.

 از نظر کشور مبدا، بزرگترین گروه، بازدیدکنندگان کره جنوبی بودند که تعدادشان کمی‌بیش از یک میلیون نفر بود. آنها نزدیک به یک سوم کل گردشگران خارجی را تشکیل می‌دادند. گردشگران تایوانی با بیش از ۳۳۰ هزار نفر در جایگاه دوم قرار داشتند. بازدیدکنندگان آمریکایی با اختلاف کمی‌پس از تایوانی‌ها قرار داشتند.

 در سال ۲۰۱۹ بازدیدکنندگانی که از سرزمین اصلی چین وارد ژاپن شدند ۳۰ درصد گردشگران خارجی را تشکیل می‌دادند. اما در سال گذشته تعداد این بازدیدکنندگان فقط حدود ۱۸۰ هزار نفر بود که دلیل آن بیشتر بخاطر خط مشی کووید صفر پکن بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما