معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۶

اخبار اقتصادی ژاپن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن در هفته چهارم بهمن‌ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ازسرگیری تولیدات شرکت خودروسازی تویوتا در ژاپن

شرکت تویوتا موتور تولیدات خود را در سه مرکز در ژاپن را که به دلیل تقلب در تست موتور متوقف شده بودند، از سر می­ گیرد.  به همین منظور خط تولید در کارخانه ­های یوشیوارا، فوجیماتسو و گیفو، مجدداً راه اندازی خواهند شد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که تویوتا توانست مجوز لازم برای آغاز مجدد صادرات خودرو به برخی از کشورهای خارجی که قبلاً این گروه خودروها را به آنها صادر می­ کرد، دریافت کند. (خبرگزای جی.جی پرس)

بدهی ژاپن به رکورد بی سابقه 8.6 تریلیون دلار رسید.

داده­های دولت ژاپن نشان داد که بدهی این کشور در پایان سال 2023 به رکورد بی سابقه 8.6 تریلیون دلار رسید که نشان دهنده اتکای شدید دولت ژاپن به انتشار اوراق قرضه برای تامین بخشی از بودجه و مخارج مرتبط با مقابله با کرونا ویروس و افزایش قیمت­ها است.

این بدهی بیش از دو برابر اندازه اقتصاد ژاپن بوده و از دسامبر سال 2022 به میزان 29.45 تریلیون ین افزایش یافته است. ژاپن در سال‌های اخیر شاهد رشد درآمدهای مالیاتی بوده، اما مصارف و هزینه‌ها فراتر درآمدهای دولت بوده است. (کیدودو نیوز)

عذرخواهی شرکت برق تپکو به دلیل نشت آب رادیواکتیو در نیروگاه فوکوشیما

شرکت برق تپکو به عنوان اپراتور نیروگاه اتمی فوکوشیما دایچی به دلیل نشت آب رادیواکتیو از دولت محلی عذرخواهی کرد. شرکت تپکو اعلام کرد که 5.5 تن از خروجی متصل به دستگاه تصفیه آب آلوده که تخمین زده می­ شود حاوی 22 میلیارد بکرل مواد رادیواکتیو باشد، نشت کرده اما بر محیط زیست تأثیری نداشته است. (کیودو نیوز)

TSMC ساخت دومین کارخانه کوماموتو را آغاز می­ کند

شرکت TSMC تایوان اعلام کرد ساخت دومین کارخانه نیمه‌هادی را در استان کوماموتو در جنوب غربی ژاپن، را در سال جاری آغاز خواهد کرد. انتظار می‌رود این کارخانه تا پایان سال 2027 شروع به کار کند. شرکت­های تویوتا موتور، سونی و دنسو (سازنده قطعات خودرو) در این پروژه سرمایه گذاری خواهند کرد.

اولین کارخانه شرکت تایوانی TSMC در شهر کیکویو با همکاری مشترک سونی و دنسو در حال تکمیل است در 24 فوریه سالجاری افتتاح خواهد شد. انتظار می ­رود سرمایه ­گذاری در دو کارخانه کوماموتو با حمایت دولت ژاپن از 20 میلیارد دلار فراتر رود. (خبرگزاری جی.جی. پرس)

افزایش صادرات مواد غذای ژاپن در سال گذشته میلادی

بر اساس آمار منتشره، صادرات محصولات کشاورزی، جنگلداری و شیلات ژاپن در سال 2023 نسبت به سال گذشته 2.9 درصد افزایش یافت و به رقم 1.45 تریلیون ین رسید. یازدهمین سال متوالی است که صادرات مواد غذایی ژاپن روند تصاعدی دارد.

در نیمه نخست سال گذشته میلادی، تقاضای رستوران‌ها به دلیل بهبود وضعیت پساکرونا و همچنین کاهش ارزش ین، نسبت به مدت مشابه سال قبل 9.6 درصد افزایس داشت. مع الوصف، تعلیق کامل واردات غذاهای دریایی ژاپن از ماه اوت 2023 توسط چین، در واکنش به انتشار آب تصفیه شده به دریا از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دایچی، منجر به کاهش 2.9 درصدی در نیمه دوم سال 2023 شد.

ارزش صادرات مواد غذایی ژاپن به چین 237.6 میلیارد ین، هنگ کنگ 236.5 میلیارد ین، ایالات متحده 2026.2 میلیارد ین بوده است. (کیودو نیوز)

تلاش شرکت هواپیمایی آنا ژاپن برای جذب گردشگر از کشورهای آسیایی

شرکت هلدینگ آنا (ANA Holdings Inc) سومین برند هواپیمایی خود را به نام Japan  Air با هدف جذب گردشگران به ژاپن از کشورهای آسیایی، راه اندازی می ­کند. ایر ژاپن در نظر دارد شش پرواز رفت و برگشت در هفته بین فرودگاه‌های ناریتا و بانکوک با استفاده از هواپیمای بوئینگ 787 را انجام دهد. به گفته هلدینگ آنا، برقراری پرواز بین فرودگاه ناریتا و فرودگاه اینچئون در نزدیکی سئول را در 22 فوریه و بین فرودگاه ژاپن و سنگاپور در 26 آوریل آغاز خواهد شد. (کیودو نیوز)

رکورد فروش و سود آوری شرکت خودروسازی هوندا

خودروساز ژاپنی هوندا موتور در 9 ماهه منتهی به دسامبر 2023 توانست رکورد جدید در زمینه فروش و سودآوری کسب کند میزان فروش تولیدات این شرکت در مدت مورد گزارش 19.8 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته و به رقم 101 میلیارد دلار رسیده است.

همچنین میزان سودآوری هوندا به 7.2 میلیارد دلار رسیده که افزایش 46.7 درصدی را نشان می دهد. عملکرد موفق شرکت خودروسازی هوندا به دلیل فروش سریع در بازارهای ژاپن و آمریکای شمالی ارزیابی می‌شود. در عین حال، هنوز مشخص نیست که زلزله بزرگی که در روز سال نو مرکز ژاپن را لرزاند، چه تأثیری بر هوندا و رقبای داخلی آن خواهد گذاشت. هوندا می‌گوید تولید مینی‌خودرو از زمان زلزله به دلیل تاخیر در دریافت قطعات، حدود 20000 دستگاه کاهش یافته است.(ان.اچ.کی)

سرمایه گذاری تویوتا  برای ساخت خودروهای الکتریکی در آمریکا

تویوتا موتور می‌گوید 1.3 میلیارد دلار در کارخانه خود در کنتاکی آمریکا به منظور تولید خودروهای الکتریکی تا سال 2025 سرمایه­ گذاری می­ کند. با سرمایه گذاری جدید، کل بودجه تویوتا موتورز برای این پروژه به 10 میلیارد دلار خواهد رسید. رقبای ژاپنی تویوتا از جمله نیسان در حال تولید خودروهای برقی در تنسی در ایالات متحده است. هوندا نیز فروش خودروهای برقی مشترک با جنرال موتورز را در بازار ایالات متحده در سال جاری آغاز خواهد کرد. (ان.اچ.کی 7 فوریه)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما