معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۳

اخبار اقتصادی ژاپن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن در هفته دوم بهمن ماه1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سرعت بی سابقه افزایش قیمت ها در توکیو

بهای کالاهای مصرفی در توکیو با سرعتی بی سابقه در حال افزایش است. افزایش هزینه برق، گاز و مواد غذایی ساکنان پایتخت را تحت فشار قرار داده است. به گزارش وزارت امور داخلی، شاخص بهای مصرف کننده برای ماه ژانویه در ۲۳ منطقه توکیو ۳ / ۴ درصد در مقایسه با ژانویه ۲۰۲۲ افزایش نشان می دهد که از مه ۱۹۸۱، بیشترین سرعت افزایش است. بهای مواد غذایی به غیر از مواد غذایی تازه ۴ / ۷ درصد بالا رفته است. به دلیل نوسان زیاد بهای مواد غذایی تازه بر اثر شرایط آب و هوایی، این رقم شامل این قبیل مواد نمی‌شود.همچنین، به دلیل گرانتر شدن مواد خام، هزینه انرژی افزایش دو رقمی داشته است. هزینه گاز ۳۹ درصد و هزینه برق ۶ / ۲۴ درصد بالا رفته است.شاخص بهای مصرف کننده در توکیو شاخص اصلی در سنجش تورم در سراسر ژاپن محسوب می‌شود.

سوزوکی موتور در ژاپن، اروپا و هند خودروهای برقی عرضه می‌کند

 شرکت ژاپنی «سوزوکی موتور» با افشای راهبرد رشد جدید خود اعلام کرد که در ژاپن، اروپا و هند خودروهای برقی عرضه خواهد کرد.سوزوکی در سال مالی که از ماه آوریل آغاز خواهد شد در ژاپن خودروهای کوچک برقی برای مصارف کاری به بازار عرضه خواهد کرد که با باتری کار می‌کنند. این خودروها اولین خودروهای برقی این شرکت خواهند بود.

 این شرکت قصد دارد تنوع تولیدات برقی خود را گسترش داده و خودروهای نیمه شاسی بلند و خودروهای کوچک سواری نیز تولید کند به طوری تا سال مالی ۲۰۳۰ شش مدل مختلف وارد بازار خواهد کرد.

 سوزوکی در سال مالی ۲۰۲۴ خودروهای برقی خود را به بازار اروپا ارائه خواهد کرد. خودروهای شاسی بلند و خودروهای کوچک کلاس B نیز در میان خودروهای عرضه شده خواهند بود و تا سال ۲۰۲۳ پنج مدل روانه این بازار خواهند شد.

 این خودروساز در سال ۲۰۲۴ در هند یک خودروی شاسی بلند عرضه خواهد کرد که با باتری کار می‌کند و تا سال مالی ۲۰۳۰ شش مدل در بازار این کشور خواهد داشت.

اعتراف مقام‌های شرکت دنتسو به تقلب در مناقصه‌های المپیک توکیو

ان‌اچ‌کی دریافته است چندین مقام شرکت دنتسو، آژانس تبلیغاتی پیشرو ژاپنی، به دست داشتن در تقلب در مناقصه‌ها برای مسابقات المپیک و پارالمپیک توکیو اعتراف کرده‌اند.

 دادستانی توکیو و کمیسیون تجارت عادلانه ژاپن مشکوکند دنتسو و سایر شرکت‌ها با همراهی کمیته سازماندهی، در مناقصه‌ها برای رویدادهای آزمایشی تقلب کرده‌اند.منابع آگاه می‌گویند مقام‌های دنتسو شروع به اعتراف به غیرقانونی بودن همکاری خود با کمیته سازماندهی کرده اند.

 گفته می‌شود بازجویان در حال بررسی ۲۶ مناقصه انجام شده در سال ۲۰۱۸ برای انتخاب شرکت‌هایی هستند که قرار بود برنامه ریزی رویدادهای آزمایشی به آنها سپرده شود. منابع می‌گویند کمیته سازماندهی از دنتسو خواسته بود در مورد شرکت‌هایی که پیشتر در مناقصه رویدادهای ورزشی برنده شده بودند، تحقیق کند.

گزارش شده است کمیته سازماندهی فهرستی از شرکت‌های احتمالی که قصد شرکت در مناقصه داشتند، تهیه کرده بود. در جریان بازجویی قبلی داوطلبانه توسط دادستانی، مقام‌های دنتسو گفته بودند در تهیه این فهرست به کمیته کمک کرده‌اند. اما آنها استدلال کرده بودند همکاری آنها به منزله تقلب غیرقانونی در مناقصه نیست.

 معاون اجرایی سابق کمیته سازماندهی ناظر بر رویدادهای آزمایشی مظنون به کمک به تقلب در مناقصه‌ها بر اساس این فهرست است اما او این اتهامات را رد کرده است. بازرسان گمان می‌کنند مقام‌های دنتسو به همراه معاون اجرایی سابق، این تقلب در مناقصه را رهبری کرده‌اند. انتظار می رود دادستانی به منظور تشکیل پرونده کیفری، تحقیقات بیشتری در این مورد انجام دهد.

 تویوتا همچنان پرفروش‌ترین خودروساز جهان در سال ۲۰۲۲ شد

تویوتا موتور ژاپن به عنوان پرفروش‌ترین خودروساز جهان در سال ۲۰۲۲ باقی ماند. این سومین سال متوالی است که این خودروساز این عنوان را حفظ می‌کند.

 تویوتا می‌گوید فروش گروه آن از جمله دای‌هاتسو و هینو حدود ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در سال گذشته بود. این رقم یک دهم درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ کمتر است.تویوتا می‌گوید که در کم کردن تاثیرات همه گیری ویروس کرونا و کاهش تولید به دلیل کمبود جهانی نیمه‌هادی‌ها موفق عمل کرد.

 گروه فولکس‌واگن آلمان با تولید کمی‌بیش از ۸ میلیون دستگاه خودرو در رده دوم قرار گرفت.گروه هیوندای موتور کره‌ جنوبی در رده سوم قرار گرفت.

 اتحاد نیسان موتور، رنو و میتسوبیشی موتورز با تولید ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه پس از هیوندای کره جنوبی بود. این رقم نسبت به سال قبل از آن ۱۹ درصد کمتر است.سال ۲۰۲۱ اتحاد نیسان موتور در رده سوم و هیوندای در رده چهارم بودند.

نیسان و رنو برای بازسازی سرمایه‌ به یک توافق اساسی رسیدند

مقام‌های نیسان موتور خودروساز ژاپنی و رنو، شریک فرانسوی‌ آن می‌گویند که آنها برای بازسازی اتحاد خودروسازی خود به یک توافق اساسی دست یافته‌آند..نیسان بر داشتن سهم مساوی اصرار می‌کرده است.

 رنو در حال حاضر ۴۳ درصد از سهم نیسان را در اختیار دارد. نیسان می‌خواهد که این سهم مطابق با سهم خودش در رنو به ۱۵ درصد کاهش داده شود.آنها موافقت کردند که سهام رنو با واگذاری به یک تراست ثالث کاهش داده شده و به طور مرحله‌ای فروخته شود. این شرکت‌ها حق رای برابر خواهند داشت.

 نیسان نیز ۱۵ درصد از سهام واحد جدید خودروهای برقی رنو را بدست خواهد آورد. مقام‌های این دو خودروساز به دنبال گسترش کسب و کار خود در هند و هم چنین آمریکای جنوبی و مرکزی هستند. این توافق هنوز نهایی نشده است و نیاز به تصویب هیئت مدیره هر دو شرکت دارد.

پیش‌بینی افزایش سفرهای خارجی از مبدا ژاپن در سال ۲۰۲۳ به تنها حدود ۴۰ درصد سال ۲۰۱۹

یک آژانس بزرگ خدمات مسافرتی در ژاپن برآورد کرده است که تعداد سفرها از ژاپن به خارج از کشور در سال میلادی جاری نسبت به سال گذشته افزایش خواهد یافت. با این وجود این تعداد همچنان کمتر از نصف آمار سفرهای خارجی است که در سال قبل از شروع همه‌گیری جهانی ویروس کرونا شاهد آن بودیم.

آژانس مسافرتی JTB بر اساس پاسخ مشتریان به پرسشنامه‌ها و آمار دولتی و داده‌های دیگر میزان تقاضا برای سفرهای خارجی در سال ۲۰۲۳ را برآورد کرده است.به گفته این شرکت در سال میلادی جاری تعداد ۴ / ۸ میلیون سفر خارجی از مبدا ژاپن انجام خواهد گرفت که این رقم گرچه تقریبا سه برابر آمار سفرهای خارجی در سال ۲۰۲۲ است اما تنها حدود ۴۰ درصد آمار مسافرتهای خارجی در سال ۲۰۱۹ می‌باشد.

هوندا در پی توسعه تجارت هیدروژنی

هوندا موتور می‌گوید که فروش سیستم پیل سوختی هیدروژنی را که با جنرال موتورز در حال توسعه است به سایر شرکت ها آغاز خواهد کرد. هدف کمک به تسریع حرکت به سمت ایجاد «جامعه هیدروژنی» است.

هوندا قصد دارد سال آینده یک خودروی پیل سوختی مجهز به این سیستم را در ژاپن و ایالات متحده عرضه کند. این شرکت می‌گوید از اواسط دهه 2020 عرضه سیستم سوخت را به سایر شرکت ها آغاز خواهد کرد.

این خودروساز قصد دارد هزینه‌های تولید را به یک ششم سطح فعلی کاهش دهد و دوام را تا چهار برابر افزایش دهد. سیستم پیل سوختی همچنین در ماشین آلات ساختمانی نصب می‌شود و برای تجهیزات تولید برق با سوخت هیدروژن استفاده می‌شود. هوندا قصد دارد سالانه 60 هزار دستگاه از این سیستم را تا سال 2030 و چند صد هزار دستگاه تا اواخر دهه 2030 تولید کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما