معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۲۱- ۰۷:۵۹ - مشاهده: ۱۱۶

اخبار اقتصادی ژاپن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن در هفته سوم دی‌ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اعطای وام ینی دولت ژاپن به ویتنام

قرارداد مربوط به احداث راه آهن شهری در منطقه شهری هوشی مین میان آژانس همکاری بین‌المللی ژاپن (جایکا) و دولت ویتنام در هانوی امضا شد. ارزش این وام بالغ بر 41223.7 میلیون ین است.

هدف از اجرای این پروژه کمک به حل مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا در هوشی مین ذکر شده است. مهلت تسویه این وام 40 سال با احتساب ده سال تنفس در نظر گرفته شده است.

(منبع: سایت جایکا)

آغاز عملیات ساخت پاویلون سنگاپور در اکسپو 2025 اوساکا

سنگاپور عملیات ساخت پاویلون خود را برای حضور در اکسپو 2025 در اوساکا آغاز کرده است. سنگاپور نخستین کشوری است که ساخت غرفه خود در تایپ A آغاز  می‌کند.

بر اساس اظهارات مقامات شهر اوساکا، کشور ایرلند تمام مراحل لازم برای شروع ساخت و ساز را تکمیل کرده است و 11 کشور دیگر  نیز مجوز ساخت و ساز را از شهرداری دریافت کرده اند.

حدود 60 کشور از 160 شرکت کننده تصمیم به ساخت پاویلون تایپ A دارند، اما تأخیرها تا حدودی به دلیل هزینه‌های سرسام آور مواد اولیه مشکلاتی را بوجود آورده است.

طبق گزارش ان.اچ.کی تا مورخ 10 ژانویه 2024 تقریباً نیمی از کشورهایی که قصد ساخت پاویلون تایپ A را داشتند، هنوز درباره شرکت‌های پیمانکار ساختمانی تصمیمی نگرفته اند.

(خبرگزاری ان.اچ.کی)

شرکت فوجیتسو متعهد شد که از تحقیقات درباره رسوایی اداره پست در بریتانیا حمایت کند.

غول فناوری ژاپنی Fujitsu Ltd. در بیانیه ای اعلام کرد که از تحقیقات پارلمان بریتانیا در مورد اتهامات دروغین سرقت علیه مدیران اداره پست در بریتانیا که ناشی از سیستم حسابداری معیوب ارائه شده توسط فوجیتسو است، حمایت کامل خواهد کرد.

گفته می­ شود یکی از مدیران این شرکت ژاپنی در جلسه کمیته تجارت و تجارت مجلس عوام بریتانیا درباره آنچه که بزرگترین تخلف قضایی در تاریخ حقوقی بریتانیا خوانده می‌شود، شهادت می دهد.

لازم به ذکر است بین سال‌های 1999 تا 2015، حداقل 700 نفر از جمله مدیران دفاتر پستی، متهم به کلاهبرداری و اختلاس در سیستم حسابداری فوجیتسو ، شده اند.

(منبع: خبرگزاری جی.جی پرس)

دادگاه عالی کره جنوبی حکم  سوء استفاده شرکت ژاپنی از کارگران در زمان جنگ را تایید کرد.

دادگاه عالی کره جنوبی احکام دادگاه بدوی را تأیید کرد که بر مبنای آن باید  شرکت فولادسازی ژاپنی نیپون استیل به کره جنوبی غرامت بپردازد. این حکم پس از آن صادر شد که ماه گذشته دادگاه عالی به این شرکت و دو شرکت ژاپنی دیگر دستور داد تا به قربانیان کار اجباری در طول حاکمیت ژاپن بر شبه جزیره کره غرامت بپردازند.

گفتنی است این احکام در بحبوحه بهبود روابط ژاپن و کره جنوبی و در مقطعی که سئول در ماه مارس سال گذشته طرحی را برای حل مسئله کارگری در زمان جنگ اعلام کرد، صادر شد.

(خبرگزاری کیودو نیوز)

شرکت سوزوکی 350 میلیارد روپیه  برای ساخت کارخانه خودروسازی در هند سرمایه گذاری می‌کند.

سوزوکی موتور اعلام کرد 350 میلیارد روپیه (4.2 میلیارد دلار) برای ساخت یک کارخانه خودروسازی در هند سرمایه گذاری خواهد کرد، تا جایگاه پیشرو خود را در سومین بازار بزرگ خودروی جهان مستحکم کند.

این خودروساز ژاپنی کارخانه جدیدی را در ایالت گجرات احداث خواهد کرد. سوزوکی همچنین 32 میلیارد روپیه برای افزایش تولید در کارخانه فعلی خود در همان ایالت در راستای افزایش تولید خودروی الکتریکی خود هزینه خواهد کرد. گفتنی است سوزوکی با ظرفیت تولید 2.25 میلیون خودرو در سال، 40 درصد از سهم بازار خودرو هند را در اختیار دارد.

(خبرگزاری کیوتو)

هوندا موتور به دنبال احداث کارخانه جدید در کانادا است.

بنا به اظهارات مسئولین ارشد هوندا، این شرکت در نظر دارد ساخت کارخانه‌های جدید خودروهای الکتریکی در آمریکای شمالی از جمله کانادا را بررسی کند. با توجه به بازار رو به رشد خودروهای برقی، هوندا به دنبال افزایش ظرفیت تولید این مدل خودروها است.

شرکت هوندا موتور در حال مذاکره با دولت کانادا است. گفتنی است هوندا موتور قصد دارد سری جدیدی از خودروهای الکتریکی خود را در سال 2026 عرضه کند. این شرکت تصمیم دارد سهم خودروهای الکتریکی و پیل سوختی را در فروش خودروهای خود در کشورهای توسعه یافته را به 40 درصد در سال 2030 و 80 درصد در سال 2035 افزایش دهد.

(خبرگزاری کیوتو)

حفظ رکورد تویوتا در فروش جهانی خودرو در سال 2023

تخمین زده می‌شود شرکت تویوتا موتور برای چهارمین سال متوالی در سال 2023 رتبه نخست را در فروش خودروهای جهانی به خود اختصاص دهد.

این خودروساز ژاپنی تنها در 11 ماه اول سال 2023 بیش از 10.22 میلیون دستگاه خودرو در سراسر جهان فروخته است.

تویوتا به لطف فروش سریع در آمریکای شمالی و بهبود عرضه نیمه‌هادی‌ها، شتاب خود را حفظ کرد. تویوتا به تنهایی، بدون احتساب واحدهای شرکت دایهاتسو موتور و هینو موتورز، از فولکس واگن بالاتر است.

این در حالی است که گروه خودروسازی آلمانی فولکس واگن اعلام کرد که فروش جهانی خودروهایش با 12 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به حدود 9.24 میلیون دستگاه رسیده است.

(خبرگزاری نیپون)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما