معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۰

اخبار اقتصادی ژاپن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن در هفته سوم بهمن ماه1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ضرر 8.8 تریلیونی بانک مرکزی از بابت اوراق قرضه دولتی

 زیان بانک مرکزی ژاپن از اوراق قرضه دولتی در ماه دسامبر به 8.8 تریلیون ین یا حدود 68 میلیارد دلار رسید. این رقم در عرض تنها 3 ماه حدود 10 برابر شده است زیرا تغییر سیاست بانک باعث کاهش قیمت اوراق قرضه بلندمدت شده است.

بانک مرکزی ارزش فعلی اوراق قرضه ای را  که در پایان سال گذشته در اختیار داشت بیش از 555 تریلیون ین یا حدود 4 تریلیون دلار اعلام نمود . این مبلغ از بهای اسمی اوراق کمتر می‌باشد. بانک مرکزی در ماه دسامبر سقف نرخ بهره بلندمدت را افزایش داد. که باعث فروش اوراق قرضه شد و قیمت ها را پایین آورد.

هاروهیکو کورودا رئیس بانک مرکزی به دولت اظهار داشت که زیان‌های محقق نشده تاثیری نخواهد داشت، زیرا بانک این اوراق قرضه را تا فرارسیدن زمان سررسید نگه خواهد داشت .

https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20230203_33/

 افزایش 3 برابری تعداد مسافران در فرودگاه ناریتا ، کماکان پایین تر از سطح انتظار

تعداد مسافران خطوط هوایی در فرودگاه ناریتا تقریباً سه برابر شده است که عمدتاً به دلیل کاهش کنترل های مرزی در ماه اکتبر است. اما این رقم تنها حدود یک سوم سطح قبل از همه گیری است زیرا تعداد مسافران چینی بهبود نیافته است.

شرکت بهره برداری فرودگاه می‌گوید که در سال 2022، 15.42 میلیون مسافر از فرودگاه ناریتا در شرق توکیو استفاده کردند. تعداد کل بیش از 10 میلیون نفر بود که 2.9 برابر سال قبل افزایش داشت.

تعداد مسافران بین المللی 9.03 میلیون نفر بود که 4.7 برابر بیشتر از سال قبل است. تعداد سال 2021 کمترین میزان از زمان شروع فعالیت فرودگاه در می 1978 بود. این رقم برای مسافران پروازهای داخلی 6.38 میلیون نفر بوده است که 1.9 برابر سال 2021 است.

افزایش کنترل مرزی تعداد مسافران چینی را پایین نگه داشته است. تامورا آکیهیکو، رئیس شرکت فرودگاه بین‌المللی ناریتا، گفت که بازدیدکنندگان از چین کلید بازیابی تعداد مسافران هستند. او افزود که شرکت او برای حفظ خدمات کافی تلاش خواهد کرد، حتی اگر این تعداد به طور ناگهانی افزایش یابد.

https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20230205_01/

تزلزل بازارهای مالی پس از انتشار خبر تعیین احتمالی رئیس جدید بانک مرکزی ژاپن

ارزش ین در برابر دلار آمریکا کاهش یافت. بازارهای مالی گمانه زنی می‌کنند که بانک ژاپن سیاست تسهیل پولی گسترده خود را تحت ریاست رئیس جدید حفظ خواهد کرد.

برخی رسانه‌های ژاپنی گزارش دادند که دولت از آمامیا ماسایوشی، معاون BOJ خواسته تا جانشین فرماندار کورودا هاروهیکو شود که دوره دوم ریاست او در 8 آوریل به پایان می رسد. بازار ارز با فروش ین به این گمانه زنی واکنش نشان داد که بانک نرخ بهره را پایین نگه می دارد و مقادیر زیادی پول به بازار تزریق می‌کند.

 ارزش پول ژاپن در برابر دلار از اواخر هفته گذشته تقریباً 4 ین کاهش یافت و در یک زمان به سطح متوسط 132 ین رسید. کاهش ارزش ین سرمایه گذاران را بر آن داشت تا سهام مربوط به صادرات را در بورس اوراق بهادار توکیو خریداری کنند. ین ضعیف به افزایش درآمد خودروسازان و مشاغل صادرات محور کمک می‌کند.

نخست وزیر کیشیدا فومیو در پاسخ به پرسش رسانه‌ها در مورد گزارش های خبری، تنها گفت که به بررسی کامل این موضوع ادامه خواهد داد.کیشیدا به صراحت گفته است که جانشین کورودا خواهد شد و پیشنهاد کرد که دولت در این ماه نامزدی را برای رهبری جدید BOJ معرفی کند.

https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20230206_33/

 کاهش سطح دستمزد واقعی برای اولین بار در طی دو سال گذشته

دستمزدهای واقعی در ژاپن سال گذشته برای اولین بار در دو سال گذشته کاهش یافت. این بدان معناست که کارگران ژاپنی حقوق بیشتری به خانه می‌آوردند، اما تورم این افزایش را از بین می‌برد.

یک نظرسنجی توسط وزارت کار نشان می‌دهد که کارمندان متوسط دستمزد ماهانه 326,157 ین یا نزدیک به 2500 دلار دریافت می‌کنند. این افزایش 2.1 درصدی بر حسب ین نسبت به سال قبل و شدیدترین افزایش در 31 سال اخیر است.

اما برای پیشی گرفتن از نرخ تورم 3 درصدی کافی نبود. دستمزد واقعی هر کارگر در سال 2022 0.9 درصد کاهش یافت. مقامات این وزارت می‌گویند که دستمزدها در سال گذشته به طور پیوسته افزایش یافته است، اما این افزایش به سرعت افزایش قیمت ها نبوده است. آخرین داده‌ها نشان می دهد که دستمزدهای واقعی در ماه دسامبر اولین افزایش در 9 ماه گذشته را داشته است که عمدتاً به لطف پرداخت پاداش است. اما مقامات می‌گویند ادامه رشد بعید است.

https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20230207_15/

استفاده پلیس ژاپن از هوش مصنوعی برای شناسایی جرایم در شبکه‌های اجتماعی

 پلیس ژاپن از هوش مصنوعی برای شناسایی جرایم در رسانه‌های اجتماعی استفاده خواهد نمود. پلیس در غرب ژاپن از هوش مصنوعی برای یافتن پست هایی در که می‌تواند منجر به جنایت شود استفاده خواهد کرد.

پلیس استان هیوگو می‌گوید برای اولین بار در ژاپن سیستمی را معرفی می‌کند که به طور خودکار عبارات کلیدی مانند "شغل نیمه وقت سایه دار" یا "درآمد بالا" را تشخیص می دهد. این اقدام به دنبال مجموعه‌ای از دزدی‌ها در سراسر ژاپن صورت می‌گیرد که گمان می‌رود توسط افرادی انجام شده است که از طریق رسانه‌های اجتماعی استخدام شده‌اند. در پرونده‌های کلاهبرداری اخیر، اعتقاد بر این است که مغز متفکران به دنبال افرادی بوده‌اند تا کارت‌های بانکی را از قربانیان دریافت کنند یا از حساب قربانیان پول نقد بگیرند.

پلیس هیوگو در حال حاضر جستجوی دستی برای پست های مشکوک انجام می دهد و به کسانی که آنها را ارسال کرده اند هشدار می دهد. آنها امیدوارند تا پایان سال جاری استفاده از سیستم هوش مصنوعی را آغاز کنند. اگر به نظر می‌رسد پستی افرادی را برای انجام جنایات استخدام می‌کند، پیام‌هایی ارسال می‌شود که به کسانی که درخواست می‌کنند هشدار می‌دهد که در صورت گرفتار شدن هیچ‌کس به آنها کمک نمی‌کند، یا به آنها اطلاع می‌دهد که فقط مورد استفاده قرار می‌گیرند و رها می‌شوند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما