معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۸

اخبار اقتصادی ژاپن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن در هفته سوم تیر ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش مازاد حساب جاری ژاپن در ماه مه

تراز حساب جاری ژاپن در ماه مه امسال برای چهارمین ماه متوالی در محدوده مثبت قرار داشت اما این مازاد به دلیل افزایش بهای انرژی در داخل این کشور، بیش از ۹۰ درصد نسبت به یک سال پیش از آن افت داشت.

این حساب جاری جامع‌ترین معیار برای سنجش میزان تجارت و سرمایه‌گذاری ژاپن در سایر کشورها است.آمار و ارقام اولیه نشان می‌دهند مازاد این حساب در ماه مه امسال ۱۲۸ میلیارد ین، حدود ۹۴۰ میلیون دلار، بود که بر حسب ین حدود ۹۳ درصد نسبت به ماه مشابه در سال میلادی گذشته کاهش داشته است. کسری تجاری حدود ۲ تریلیون ین، حدود ۱۴ میلیارد دلار، بود.

افزایش بهای نفت خام، گاز طبیعی مایع و ذغال‌سنگ ارزش واردات را به بالاترین سطح از سال ۱۹۹۶ که داده‌های قابل مقایسه برای اولین بار در دسترس قرار گرفتند، رساند.مازاد درآمد اولیه ۷ درصد افزایش داشت که نشان دهنده بهره و سود سهام حاصل از سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه خارجی هستند. سودهای بیشتر حاصل از سرمایه‌گذاری در شعب شرکت‌های خارجی در خارج از ژاپن و کاهش ارزش ین عوامل اصلی بودند.

 بهای خودروهای دست دوم در ماه ژوئن به میزان بی‌سابقه‌ای رسید

کاهش تولید خودرو به دلیل کمبود جهانی تراشه، موجب بالا رفتن قیمت خودروهای دست دوم در ژاپن شده است. میانگین بهای این خودروها در ژوئن امسال به میزان بی‌سابقه‌ای رسید. شرکت مزایده خودروهای دست دوم USS می‌گوید میانگین بهای این خودروها در ماه ژوئن به بیش از یک میلیون ین، یا تقریبا ۸ هزار دلار، رسید.

این میزان به ین، ۲۵ درصد از ژوئن ۲۰۲۱ بالاتر است و برای اولین بار در فوریه امسال از یک میلیون ین گذشت. ژوئن امسال، فشار کمبود جهانی تراشه و منع رفت و آمد در شانگهای چین به دلیل شیوع جهانی کرونا بر صنعت خودروسازی ادامه یافت.

فاصله زمانی بین سفارش و تحویل برخی مدل‌های خودروهای نو بیش از ۶ ماه طول کشید و برخی مدل‌ها نیز برای فروش موجود نبودند. این وضعیت موجب افزایش بهای خودروهای دست دوم شده است. یک کارشناس می‌گوید تحویل خودروهای نو در خارج از ژاپن نیز با تاخیر رو به رو شده است و تقاضا برای خودروهای دست دوم وارداتی از ژاپن همچنان بالا است.

این کارشناس در ادامه می‌گوید کیفیت برخی خودروهای دست دوم همانند خودروهای نو است و پیش بینی می‌کند که به دلیل کاهش ارزش ین و تقاضای قوی در خارج از کشور، برای مدتی قیمت خودروهای دست دوم بالا بماند

درخواست صنعت گردشگری ژاپن برای تعمیم پوشش طرح یارانه سفر به کل کشور

رئیس گروهی که نماینده صنعت گردشگری ژاپن است از دولت خواسته است تا طرح یارانه سفر خود را از اوایل ماه ژوئیه به کل کشور گسترش دهد. تاکاهاشی هیرویوکی، رئیس انجمن آژانس‌های گردشگری ژاپن، به خبرنگاران گفت که دولت باید جهت احیای دوباره اقتصادهای محلی، این طرح را هر‌چه سریعتر اجرا کند.

طرح کنونی برای سفر در محدوده داخل هر استان و مناطق اطراف آن یارانه‌هایی ارائه می‌کند. دولت ژاپن در حال بررسی است که آیا سفر به تمام نقاط کشور را مشمول این طرح کند یا خیر. تاکاهاشی گفت تعویق این طرح کشوری تاسف بار خواهد بود چون این برداشت خواهد شد که شیوع ویروس کرونا مرتبط با سفر است.

رئیس بانک ژاپن می‌گوید اقتصاد با عدم اطمینان بزرگی روبرو است

در حالی که اقتصاد ژاپن با عدم اطمینان بزرگی روبرو است، رئیس بانک مرکزی ژاپن تکرار کرده است که به سیاست تسهیل پولی عظیم خود ادامه می دهد. کورودا هاروهیکو رئیس بانک ژاپن در توکیو این مطلب را گفت.

او گفت همه گیری جهانی ویروس کرونا و قیمت‌های رو به افزایش منابع در میان خطراتی است که اقتصاد با آنها روبرو است. او گفت بانک مرکزی ژاپن با دقت بررسی خواهد کرد که این عوامل چگونه بر بازارهای مالی و ارز و همچنین اقتصاد و قیمت‌ها تاثیر می‌گذارند.کورودا گفت بانک مرکزی به اجرای سیاست تسهیل پولی خود ادامه خواهد داد و در صورت نیاز در اجرای تسهیلات بیشتر تردید نخواهد کرد.

 قیمت بلیط های خطوط هوایی ژاپن از ماه اوت بشدت افزایش می یابد

مسافران هوایی ژاپن که به خارج از کشور سفر می‌کنند در ماههای آتی باید انتظار پرداخت بیشتر بابت بلیط هواپیمای خود را داشته باشند. دو خط هوایی بزرگ کشور قصد دارند تا قیمت بلیط را بالا ببرند. آنها مخارج رو به افزایش سوخت را دلیل این اقدام می دانند. قیمت بالاتر بلیط در ماههای اوت و سپتامبر اجرا خواهد شد. این خطوط هوایی هر دو ماه یک بار قیمتها را بازبینی می‌کنند.

پیش بینی می‌شود قیمت سوخت برای مسیرهایی که ژاپن را به اروپا و آمریکای شمالی متصل می‌کنند به بالاترین میزان خود تا به حال افزایش یابند.قیمت بلیط یک طرفه آل نیپون ایرویز از ۱۱ هزار و ۶۰۰ ین تا ۴۹ هزار ین افزایش خواهد یافت. این حدود ۳۶۰ دلار است. مسافران جاپان ایرلاینز ۱۰ هزار و ۲۰۰ ین تا ۴۷ هزار ین یا حدود ۳۴۵ دلار بیشتر خواهند پرداخت.این خطوط هوایی می‌گویند قیمت بالاتر نفت خام و ین ضعیف تر هزینه سوخت جت را افزایش می دهند.

افزایش بهای تولید کننده در ژاپن برای شانزدهمین ماه متوالی

قیمت تولید کننده در ژاپن در ماه ژوئن برای شانزدهمین ماه متوالی افزایش داشت زیرا مناقشه روسیه و اوکراین سبب بالارفتن هزینه کالاها شده است. بانک ژاپن گفت که هزینه کالاهای داد و ستد شده میان شرکت ها در ماه ژوئن نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۲ / ۹ درصد افزایش داشت.

شاخص بهای تولید کننده در ماه آوریل ۹ / ۹ درصد جهش داشت که در چهار دهه اخیر بی سابقه بوده و در ماه مه هم ۳ / ۹ درصد افزایش را تجربه کرد. بهای ذغال سنگ و محصولات نفتی مثل بنزین ماه گذشته افزایش داشت زیرا درگیری روسیه و اوکراین باعث محدودیت در تأمین این محصولات شد. بهای برق و گاز هم بالا رفت.

اینها علل اصلی افزایش شدید شاخص بهای تولید کننده بوده اند. هزینه تقریبا ۸۰ درصد از کالاها در این شاخص افزایش یافته است.بهای کالاهای وارداتی به ین بیش از ۴۶ درصد در ماه ژوئن نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش یافت.کاهش سریع ارزش ین هم در افزایش این شاخص تأثیر داشته است.

مقام های بانک ژاپن می‌گویند شرکت ها با افزایش بهای کالاهایی که به شرکت های دیگر می فروشند هزینه‌های افزایش یافته را جبران می‌کنند

 دستور دادگاهی در توکیو به مدیران سابق تپکو برای پرداخت غرامت

یک دادگاه توکیو حکم کرده است که مدیران پیشین شرکت برق توکیو، تپکو، آنطور که سهامداران آن خواسته اند، باید به این شرکت خسارت بپردازند. سهامداران ادعا کردند که این شرکت از حادثه نیروگاه هسته ای فوکوشیما دای ایچی در سال ۲۰۱۱ ضررهای هنگفتی دیده است.

این ضررها شامل مخارج از دور خارج کردن راکتورهای آسیب دیده این نیروگاه و پرداخت غرامت به ساکنین محلی است که مجبور به ترک خانه‌های خود شده اند. سهامداران خواستار آن شدند تا پنج شخص حقیقی که سمت های مدیریتی در این شرکت داشتند بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار غرامت بپردازند. دادگاه منطقه ای توکیو به چهار نفر از آنها دستور داد تا در کل حدود ۹۷ میلیارد دلار غرامت بپردازند.

این محاکمه بر اعتماد به ارزیابی دراز مدت فعالیت های احتمالی زمین لرزه ای تمرکز دارد که ۹ سال پیش از این حادثه یعنی در سال ۲۰۰۲ توسط یک هیئت دولتی منتشر شده بود.این سهامداران ادعا می‌کنند که این ارزیابی مطمئن بوده و اینکه این مدیران برای حفاظت از این نیروگاه در مقابل یک سونامی عظیم که آنها می دانستند زمانی خواهد آمد باید کار بیشتری انجام می دادند.

اما این مدیران سابق ادعا کردند که این ارزیابی اعتبار پایینی داشت بنابراین آنها نمی‌توانستند صدمات ناشی از یک سونامی عظیم را پیش بینی کنند.آنها استدلال کردند که حتی اگر هم می‌توانستند این حادثه را پیش بینی کنند، به اندازه کافی زمان وجود نداشت تا بتوان اقدام های پیش گیرانه لازم را انجام داد

درخواست ژاپن از کشورهای کوآد برای کمک به تامین گاز طبیعی مایع

وزرای انرژی کشورهای گروه چهارگانه کوآد جهت بحث درباره همکاری در منطقه اقیانوس‌های هند و آرام با یکدیگر ملاقات کردند. هدف گفتگوهای آنها تامین با ثبات گاز طبیعی و سوخت‌های دیگر و همچنین یافتن گزینه‌های دیگر برای انرژی پاک بود.

هاگی‌اودا کوئیچی وزیر صنایع ژاپن در سیدنی با همتایان خود از آمریکا، استرالیا و هند ملاقات کرد. این اولین نشست وزیران انرژی کوآد بود.در حالیکه جنگ در اوکراین همچنان ادامه دارد رقابت‌های جهانی برای گاز طبیعی مایع در حال افزایش است.

هنوز مشخص نیست که آیا ژاپن می‌تواند برای گاز طبیعی مایع از پروژه ساخالین‌۲ به روسیه متکی باشد یا خیر. این امر باعث شده است که مقامات این کشور در پی افزایش واردات از دو صادرکننده بزرگ دیگر یعنی آمریکا و استرالیا باشند. هاگی‌اودا پس از این نشست خطاب به خبرنگاران گفت از این دو کشور خواست تا از طریق افزایش تولید، تامین با ثبات گاز طبیعی مایع را تضمین کنند. او افزود این دو کشور موضع ژاپن را درک کردند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما