معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۱۴:۲۳ - مشاهده: ۱۰۲

اخبار اقتصادی ژاپن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن در تیرماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش کسری تجاری ژاپن در شش ماهه نخست 2024

کسری تجاری ژاپن در نیمه اول سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت. افزایش میزان صادرات خودروها و تجهیزاتی که نیمه‌هادی­ها را تولید می­کنند، به کاهش این شکاف کمک کرده است. بر اساس آمار وزارت دارایی، کسری تجاری تا ماه ژوئن به رقم 3،2 تریلیون ین معادل تقریبی 20 میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 53 درصد کاهش یافته است. ارزش صادرات بر حسب ین نیز نسبت به سال گذشته8،8 درصد افزایش و در مقابل، ارزش کل واردات نیز کمتر از 1 درصد افزایش را تجربه کرده است. بهبود تراز تجاری ژاپن ناشی از تثبیت قیمت انرژی و به تبع آن کاهش هزینه  واردات زغال سنگ و گاز طبیعی مایع ارزیابی شده است (خبرگزاری ان.اچ.کی).

تقویت ین ژاپن در برابر دلار

واحد پول ژاپن در برابر دلار آمریکا تا سطح 155 ین تقویت شد که بالاترین رقم در حدود 6 هفته گذشته بود. این افزایش در بحبوحه گمانه زنی‌ها مبنی بر تصمیم بانک ژاپن برای افزایش نرخ بهره و آماده شدن بانک مرکزی آمریکا برای کاهش نرخ بهره که منجر به فروش دلار می‌شود، رخ داد. ترامپ نامزد جمهوری­خواه ریاست جمهوری آمریکا نیز نسبت به قدرت گرفتن دلار ابراز نگرانی کرده است. تقویت ارزش ین موجب شد تا سهام شرکت­های خودروسازی و شرکت­های مرتبط با فناوری پیشرفته با فروش بیشتری مواجه شود. همچنین سهام‌ مرتبط با صنعت نیمه‌هادی‌ها به دلیل گزارش‌هایی مبنی بر اینکه آمریکا صادرات تراشه‌ها به چین را کاهش می‌دهد، با استقبال خریداران بیشتری مواجه شد(خبرگزاری ان.اچ.کی).

 رویکرد جدید شرکت­های ژاپنی برای حفظ کارکنان

 با توجه به آنکه شرکت­های ژاپنی با چالش جذب و حفظ پرسنل مستعد مواجه هستند، اغلب آنها به رویکردهای جدید روی آورده­اند. یکی از این رویکردها به کارگیری سیستم "کارمند رسمی‌کوتاه مدت" است. طبق این سیستم، حتی افرادی که 60 ساعت در ماه یا دو بار در هفته کار می­کنند، می­توانند به عنوان کارمند رسمی استخدام شوند. این سیستم به افرادی که به دلیل مسئولیت­های مراقبت از کودک، پرستاری یا مدرسه نمی­توانند تمام وقت کار کنند، این امکان را می­دهد که با مزایای کامل پرسنل رسمی‌به کار گرفته شوند که شامل برخورداری از بیمه درمانی نیز می­شود. بر اساس نظرسنجی، در سال 2022 بیش از 16،8 درصد از کارفرمایان به سمت استفاده از این سیستم سوق پیدا کرده اند. گفتنی است در سال گذشته میلادی، جمعیت کار ژاپن (یا افراد 15 تا 64 ساله) به 73 میلیون و 950 نفر رسید که نسبت به اوج آن در سال 1995، حدود 13 میلیون نفر از جمعیت کار ژاپن کاسته شده است. کارشناسان انتظار کاهش بیشتر در سال­های آینده را دارند(خبرگزاری ان.اچ.کی).

همبستگی شرکت­های هوایی ژاپن برای مقابله با پدیده با آزار و اذیت

دو شرکت عمده هواپیمایی آنا و جال ژاپن در نظر دارند به منظور مقابله موثر با پدیده آزار و اذیت خدمه و پرسنل هواپیما توسط مسافران در پروازهای داخلی و بین­المللی، شیوه نامه جدیدی را تدوین کنند. کارکنان این دو شرکت در سال گذشته در مجموع 600 گزارش از آزار و اذیت خود توسط مسافران را به مسئولین خود گزارش کرده­اند. طبق نظرسنجی که توسط وزارت کار در ماه مارس منتشر شد، 28 درصد از حدود  8 هزار شرکت گفتند که کارمندان آنها طی سه سال گذشته با مشکلاتی از سوی مشتریان خود مواجه بوده اند(خبرگزاری ان.اچ.کی).

 توسعه خودروهای نسل جدید توسط سوزوکی موتور

سوزوکی موتور ژاپن در نظر دارد پروژه توسعه «خودروهای نرم افزاری تعریف شده» یا SDV را آغاز کند. صاحبان نسل بعدی خودروهای هوشمند می­توانند از به روزرسانی­های نرم افزاری از راه دور برای بهبود عملکرد رانندگی و ویژگی­های ایمنی استفاده کنند. سوزوکی موتور برای تحقق این پروژه با استارت آپ­های فعال در حوزه نرم افزاری و تویوتا موتور همکاری می­کند. حوزه SDV در حال حاضر توسط غول خودروهای الکتریکی ایالات متحده تسلا و BYD چین هدایت می­ شود، زیرا هر دو قبلاً پلتفرم­های نرم افزاری خود را تجاری کرده­اند. گفتنی است تویوتا موتور قصد دارد سال آینده میلادی سیستم عامل خود را در خودروهای بازارهای جهانی ارائه دهد. هوندا موتور و نیسان موتور نیز در حال مذاکره برای توسعه یک پلتفرم نرم افزاری مشترک هستند(خبرگزاری ان.اچ.کی).

تمرکز شارپ جهت افزایش تولید لوازم خانگی

شرکت شارپ در تلاش است برای تغییر وضعیت رکود خود، تمرکز بیشتری بر روی تولید لوازم خانگی داشته باشد. مدیرعامل شارپ بر این باور است که ارزش محصولات این شرکت با انجام سرمایه­گذاری بیشتر قابل بهبود است و این شرکت می­تواند طیف وسیع­تری از اقلام جدید و ارزشمند را نسبت به قبل عرضه کند. شارپ در ماه ژوئن برای دومین سال متوالی با زیاندهی مواجه بود. این رکود عمدتاً به دلیل کاهش فروش پنل­های ال.س.دی این شرکت بود. در عین حال، مزیت اصلی شارپ در حوزه تولید تلوزیون و دستگاه‌های تصفیه هوا قرار دارد. مسئولین شارپ در نظر دارند فعالیت‌های خود را در بخش‌هایی در آسیا که لوازم خانگی با مصرف کنندگان بالقوه بیشتری روبرو است، متمرکز کنند(خبرگزاری ان.اچ.کی).

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما