معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۴- ۰۸:۲۵

اخبار اقتصادی ژاپن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن در هفته دوم شهریور 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 تصمیم دولت ژاپن برای سرمایه‌گذاری در شرکت راپیدوس

دولت ژاپن در حال بررسی سرمایه‌گذاری در شرکت تراشه‌سازی راپیدوس است که هدف آن آغاز تولید انبوه نسل بعدی نیمه‌هادی‌ها در سال ۲۰۲۷ است. ظاهراً دولت ژاپن امیدوار است که این اقدام به تحریک سرمایه‌گذاری‌ها و وام‌های بخش خصوصی به شرکت راپیدوس کمک کند. راپیدوس در حال ساخت یک کارخانه در شهر چیتوسه در شمالی‌ترین استان ژاپن یعنی هوکایدو است. دولت ژاپن در تلاش است تا بخش خصوصی  را به تأمین مالی صنعت نیمه‌هادی تشویق کند تا رقابت‌پذیری صنعتی و امنیت اقتصادی کشور را تقویت کند. دولت ژاپن در حال آماده‌سازی لایحه‌ای است که اجازه سرمایه‌گذاری دولتی را می‌دهد و در نظر دارد آن را در زودترین زمان ممکن برای تصویب به پارلمان ارائه دهد. (منبع: خبرگزاری نیپون)

سرمایه‌گذاری مجدد نیپون استیل  ژاپن در یو اس استیل

شرکت نیپون استیل ژاپن قصد دارد سرمایه‌گذاری تکمیلی به ارزش حداقل ۱،۳ میلیارد دلاری در دو کارخانه یونایتد استیتس استیل انجام دهد. خریداری شرکت آمریکایی توسط فولادساز ژاپنی کماکان در جریان است، اگرچه این معامله در دسامبر سال گذشته  انجام شده بود. سرمایه­ گذاری مجدد اخیر شرکت نیپون استیل به کارخانه ­ای در ایالت پنسیلوانیا و همچنین در ایندیانا اختصاص خواهد یافت. نیپون استیل می‌گوید تأسیسات جدیدی خواهد ساخت و کوره‌های بلند را برای افزایش رقابت‌پذیری بهبود خواهد بخشید. قبلاً شرکت ژاپنی رسماً برنامه خود را برای سرمایه‌گذاری ۱،۴ میلیارد دلاری در یو اس استیل برای اشتغال اعلام کرده بود. سرمایه‌گذاری تکمیلی نیز به پایداری محیط زیست کمک خواهد کرد. گفتنی است اتحادیه‌های کارگری در صنعت فولاد آمریکا با این معامله مخالف هستند و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق از اتحادیه‌های کارگری حمایت کرده‌اند. این مسئله در دستور کار مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آینده آمریکا قرار گرفته است. نیپون استیل امیدوار است تا دسامبر خرید را نهایی کند. (منبع: خبرگزاری نیپون)

کاهش فروش خودروهای ژاپنی در چین و تایلند

    در ماه ژوئیه کاهش فروش پنج خودروساز ژاپنی در چین و تایلند روند چشمگیری داشته است. تویوتا می‌گوید فروش در چین ۶،۱ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته کاهش یافته و به حدود ۱۴۳ هزار دستگاه رسیده است. هوندا وضعیت سخت‌تری را تجربه کرده و فروش آن ۴۱،۳ درصد کاهش یافت و به حدود ۵۳ هزار دستگاه رسید. رکود فروش خودروهای ژاپنی در چین منعکس‌کننده تغییر تقاضا در این کشور به سمت خودروهای الکتریکی است. در نتیجه، خودروسازان ژاپنی در حال بازنگری در استراتژی‌های خود هستند که شامل خروج کامل از چین یا کاهش تولید در این کشور می‌شود. سناریوی مشابهی در تایلند نیز در حال وقوع است، زیرا خودروهای الکتریکی چینی سهم بیشتری از بازار تایلند را به دست می‌آورند. میزان فروش پنج خودروساز ژاپنی در تایلند نیز نشان می­دهد که در ماه ژوئیه با کاهش شدید فروش مواجه بوده­ اند. تویوتا، که بزرگترین سهم بازار تایلند را دارد، می‌گوید فروش آن ۱۲،۹ درصد کاهش یافته است. سوزوکی کاهش فروش ۶۲،۲ درصدی، نیسان ۴۹،۳ درصدی، هوندا ۲۷،۹ درصدی و میتسوبیشی ۳۱،۲ درصدی را گزارش کرده ­اند. خودروسازان ژاپنی قصد دارند کارخانه‌های خود را در تایلند تعطیل یا ادغام کنند. با این حال، فروش جهانی هشت خودروساز ژاپنی، عملکرد متفاوتی را در ماه ژوئیه ثبت کردند. مزدا، دایهاتسو، سوبارو و میتسوبیشی به دلیل تقاضای پررونق در آمریکا افزایش فروش را تجربه کردند در حالی که این روند برای تویوتا، هوندا، نیسان و سوزوکی برعکس بوده است. (منبع: خبرگزاری نیپون)

آغاز ارائه خدمات آزمایشی تحویل چمدان از لاکرهای ایستگاه به هتل‌ها در توکیو

     شرکت‌های ژاپنی ارائه خدمات آزمایشی را در توکیو آغاز کرده‌اند که به مسافران اجازه می‌دهد چمدان‌های خود را در لاکرهای ایستگاه‌های مترو بگذارند و آن‌ها را در هتل‌هایشان تحویل بگیرند.  شرکت سیبو هولدینگز و یک شرکت اپراتور لاکر این آزمایش را در ایستگاه‌های سیبو-شینجوکو، ایکبوکورو و توشیمائن آغاز کردند.کاربران هزینه‌های خدمات را در لاکرها با استفاده از کارت‌های آی.سی قابل شارژ که عمدتاً برای پرداخت کرایه حمل و نقل عمومی استفاده می‌شوند، پرداخت می‌کنند. آن‌ها می‌توانند روی یک صفحه لمسی از بین حدود ۵۰۰ هتل در توکیو و نزدیک آن برای تحویل چمدان‌هایشان انتخاب کنند. اگر آن‌ها چمدان را تا ساعت ۲ بعد از ظهر در لاکرها قرار دهند، می‌توانند آن را در همان روز در هتل دریافت کنند. اپراتورها می‌گویند این خدمات به گردشگران اجازه می‌دهد بدون حمل چمدان از سفر خود لذت ببرند. آن‌ها می‌گویند این کار همچنین به کاهش ازدحام در قطارها و اتوبوس‌ها با کاهش چمدان‌ها و سایر بارهایی که به آن‌ها آورده می‌شود، کمک خواهد کرد. خدمات آزمایشی قرار است تا پایان مارس سال 2025 ادامه یابد. اپراتورها قصد دارند نتایج را بررسی کرده و جزئیات خدمات، از جمله گسترش احتمالی روش‌های پرداخت را در نظر بگیرند. (منبع: خبرگزاری نیپون)

رکورد تاریخی بودجه ژاپن در سال مالی 2025

    ارسال فرم­های درخواست بودجه تخمینی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی به وزارت دارایی ژاپن به منظور تدوین لایحه بودجه پیشنهادی سال آینده در تاریخ 30 ماه اوت به پایان رسید. با توجه به افزایش درخواست‌ها در بسیاری از زمینه‌ها از جمله تأمین اجتماعی و دفاع، مجموع بودجه عمومی ژاپن به بیش از 117 تریلیون ین رسید که بالاترین رقم تاریخی محسوب می­شود. وزارت بهداشت، کار و رفاه ژاپن با توجه به افزایش هزینه‌های تأمین اجتماعی  بودجه 34 تریلیون و 276 میلیارد ینی را درخواست کرد که بیش از 450 میلیارد ین از بودجه سال جاری بیشتر است. وزارت دفاع نیز برای پیشبرد تقویت توان دفاعی کشور، 8 تریلیون و 5389 میلیارد ین بودجه درخواست کرده است که بیش از 810 میلیارد ین از بودجه سال جاری بیشتر و رکورد جدیدی به شمار می­آید. همچنین  وزارت آموزش، فرهنگ، ورزش، علوم و فناوری برای پاسخگویی به بهبود شرایط کاری معلمان و اصلاح شیوه کار، بودجه 5 تریلیون و 953 میلیارد ینی درخواست کرد که بیش از 610 میلیارد ین از بودجه سال جاری فراتر است. وزارت دارایی با پیش‌بینی افزایش هزینه‌های پرداخت سود اوراق قرضه دولتی به دلیل افزایش نرخ بهره بلندمدت ناشی از تغییر سیاست پولی بانک ژاپن، مبلغ درخواستی برای «هزینه‌های اوراق قرضه دولتی» را 28 تریلیون و 911 میلیارد ین اعلام کرد که بیش از 1 تریلیون و 900 میلیارد ین از بودجه سال جاری بیشتر است. این چهارمین سال متوالی است که بودجه عمومی ژاپن از 110 تریلیون ین فراتر می‌رود. (منبع: خبرگزاری نیپون)

انتظارات منفی شرکت‌های ژاپنی نسبت به وضعیت اقتصادی چین

     بر طبق نظرسنجی انجمن شرکت‌های ژاپنی، 60 درصد از شرکت‌های ژاپنی مستقر در چین انتظار دارند وضعیت اقتصادی چین در سال جاری بدتر شود. در حالی که عدم اطمینان نسبت به آینده اقتصادی چین گسترش می‌یابد، بیش از 40 درصد از شرکت‌ها قصد دارند سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهند، و رویکرد محتاطانه در میان شرکت‌های ژاپنی ادامه دارد. این نظرسنجی توسط «اتاق بازرگانی ژاپن در چین» که متشکل از شرکت‌های ژاپنی مستقر در چین است، انجام شده است. دلایل کاهش سرمایه‌گذاری شامل عدم اطمینان نسبت به آینده اقتصاد چین و رقابت شدید برای کاهش قیمت فروش محصولات ذکر شده است. درخواست­های شرکت­های ژاپنی برای از سرگیری معافیت روادید کوتاه مدت و تضمین امنیت قوی‌تر بیشتر شده است. (منبع: خبرگزاری نیپون)

افزایش نرخ بیکاری در ماه ژوئیه

     بر اساس آمار وزارت امور داخلی و ارتباطات ژاپن، نرخ بیکاری در ماه ژوئیه 2،7 درصد بوده که 0،2 درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته است. این اولین بار از فوریه سالجاری است که نرخ بیکاری بدتر شده است. طبق گزارش وزارت یادشده، تعداد افراد شاغل در ماه ژوئیه 67 میلیون و 950 هزار نفر بوده که نسبت به ماه مشابه سال قبل 230 هزار نفر افزایش یافته و برای 24 ماه متوالی روند صعودی داشته است. از سوی دیگر، تعداد بیکاران در ماه ژوئیه به 1 میلیون و 880 هزار رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل 50 هزار نفر افزایش یافته است. وزارت امور داخلی و ارتباطات معتقد است تعداد افرادی که به دنبال شرایط بهتر مانند حقوق و مزایا و سهولت گرفتن مرخصی هستند افزایش یافته است، که می‌تواند به عنوان یک روند بیکاری مثبت تلقی شود. (منبع: خبرگزاری نیپون)*

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما