معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۷

اخبار اقتصادی نیوزیلند

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نیوزیلند در هفته چهارم اسفند ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

پشتیبانی دولتی از بیش از 5000 کسب و کار در اوکلند

بیش از پنج هزار کسب‌وکار در اوکلند که تحت تأثیر قرنطینه‌های کووید-19 قرار گرفته‌اند، از بسته حمایتی تجاری از زمان ثبت‌نام در 1 دسامبر 2021 پشتیبانی دریافت کرده‌اند. ارزش کل این بسته حمایتی 60 میلیون دلار است که توسط وزارت تجارت، نوآوری و اشتغال (MBIE) تامین شده است. این بسته توانسته است بسیاری از کسب و کارها را از ورشکستگی نجات دهد و امید آنها را برای رونق گرفتن بازار در شرایط پسا کرونایی زنده نگه دارد.

اوکلند نسبت به سایر بخش‌های نیوزیلند زمان بیشتری را تحت محدودیت‌های COVID-19 سپری کرده است، که تأثیر قابل توجه و پیچیده‌ای بر کسب‌وکارها - به‌ویژه مشاغل خرد و متوسط داشته است. بحران کرونا تأثیر گسترده‌ای بر صنعت هتل داری و رستوران داشته است از همین رو یکی از بزرگترین بخش هایی که از این بسته حمایتی بهره گرفتند، مشاغل مربوط به صنعت هتل داری و رستوران بوده است.

تاریخ اعلام بودجه سال جاری نیوزیلند مشخص شد.

گرانت رابرتسون، وزیر دارایی نیوزیلند، اعلام کرد که بودجه سال 2022 در 19 می تحویل داده خواهد شد. وی گفت: "بودجه امسال شامل تمرکز بر اصلاحات بهداشتی دولت و سرمایه گذاری برای دستیابی به اهداف تغییرات آب و هوا خواهد بود." او افزود نیوزیلند با تعدادی از مسائل از پیش موجود وارد بحران کرونا شد که بدون توجه به همه گیری جهانی باید به آنها رسیدگی شود. این غیرمسئولانه خواهد بود که بپذیریم سیستم بهداشتی ما بر اساس درس‌های ناشی از کووید به بهبود نیاز دارد، اما هیچ کاری در مورد آن انجام ندهیم. همانطور که در انتشار بیانیه سیاست بودجه در دسامبر اعلام شد، بودجه 2022 شامل افزایش یکباره کمک هزینه عملیاتی برای سرمایه گذاری در برنامه‌های اصلی، از جمله اصلاحات بهداشتی است. این افزایش برای اطمینان از این است که می‌توانیم با این برنامه‌ها پیش برویم که مزایای بلندمدتی برای نیوزیلند خواهد داشت.

رابرتسون افزود ما به رویکرد دقیق و عمل گرایانه خود برای جمع آوری این بودجه ادامه خواهیم داد. این بدان معناست که ما نمی‌توانیم تمام پروژه‌هایی را که پیشنهاد می‌شود تامین مالی کنیم و باید در چارچوب اهداف خود اولویت‌بندی کنیم. آقای رابرتسون گفت: ما بین پروژه‌های مهمی‌که باید انجام شوند و نیاز مداوم به پایداری مالی دارند، تعادل ایجاد  خواهیم کرد.

ارقام تولید ناخالص داخلی منعکس کننده تاب آوری ملی است

گرانت رابرتسون، وزیر دارایی، طی اظهار نظری گفت: انعطاف‌پذیری اقتصاد در برابر تأثیر شیوع دلتا در آخرین ارقام تولید ناخالص داخلی منعکس شده است و اقدامات دولت برای حمایت از مشاغل و کارگران برای تضمین بهبودی را تقویت می‌کند. تولید ناخالص داخلی کمتر از حد انتظار 3.7 درصد در سه ماهه سپتامبر، پس از افزایش 2.4 درصدی در سه ماهه ژوئن قبل و افزایش 1.5 درصدی در سه ماهه قبل از آن کاهش یافت. بانک مرکزی کاهش 6 درصدی سه ماهه را در به روز رسانی اقتصادی و مالی شش ماهه، پیش بینی کرد. تحلیلگران اقتصادی ابتدا پیش‌بینی کرده بودند که رشد اقتصادی نیوزیلند حدود 7 درصد کاهش یابد ولی اخیرا با استفاده از داده‌های جدیدتر این رقم را حدود 4.5 درصد اعلام کرده اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما