معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۷۹

اخبار اقتصادی پاناما

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی پاناما در هفته چهارم آذر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

پاناما رتبه اول در منطقه آمریکای‌لاتین از نظر کمترین جمعیت مهاجرفرست به خارج

طبق گزارش گروه امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد و سازمان بین‌المللی مهاجرت، پاناما در سال 2020 کمترین میزان اعزام مهاجر به خارج از کشور را در بین 19 کشور منطقه آمریکای‌لاتین و حوزه کارائیب داشته است. رتبه اول منطقه با اعزام 11 میلیون و 200 هزار نفر به «مکزیک» اختصاص داشته و کشورهای «ونزوئلا» با آمار 5 میلیون مهاجر و «کلمبیا» با 3 میلیون مهاجر در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. پس از مکزیک، ونزوئلا و کلمبیا، کشورهای «برزیل»، «هائیتی»، «کوبا» و «جمهوری دومینیکن» در رتبه‌های بعد قرار گرفته‌اند. میزان خروج شهروندان پانامایی از کشور در سال گذشته میلادی 161 هزار و 107 نفر گزارش شده است، که معادل 3.8% کل جممعیت کشور می‌باشد. مقصد عمده مهاجرین پانامایی سه کشور «ایالات متحده آمریکا»، «کاستاریکا» و «اسپانیا» ذکر شده است.

اتحادیه اروپا مقصد 90% تُن ماهی صادراتی پاناما

طبق گزارش وزارت اقتصاد پاناما، مقصد 90% از تُن ماهی تولیدی در این کشور آمریکای مرکزی به اتحادیه اروپا می‌باشد و 35 هزار خانوار پانامایی از این طریق امرار معاش می‌نمایند. وزارت اقتصاد پاناما اعلام نموده که بر اساس آخرین آمار بروز رسانی شده، هم‌اکنون 8 هزار کشتی کوچک، متوسط و بزرگ و 275 کشتی غول‌پیکر با پرچم پاناما در حال صید ماهی در آب‌های بین‌المللی بویژه در اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام می‌باشند. این در حالی است که اتحادیه اروپا از اوایل آذرماه، هیئتی متشکل از متخصصین و مقامات دریایی کشورهای عضو را جهت بررسی میزان پایبندی پاناما به قواعد مبارزه با صید غیرقانونی ماهی به این کشور آمریکای مرکزی اعزام کرده و در صورت محرز شدن تخلفات پاناما، اخطارهای اولیه توسط این اتحادیه صادر و در صورت عدم اقدام دولت پاناما، در سال‌های آتی تبعات جدی متوجه پاناماسیتی خواهد شد.   

رشد 14.9% فعالیت‌های اقتصادی پاناما طی دوره نه ماهه ژانویه تا سپتامبر 2021

ارزیابی صورت گرفته بر اساس شاخص ماهیانه فعالیت اقتصادی پاناما، میزان فعالیت‌های اقتصادی مرتبط با تولید کالا و خدمات و انجام فعالیت‌های بازرگانی و تجاری طی دوره 9 ماهه ژانویه تا پایان سپتامبر 2021 در مقایسه با دوره مشابه سال 2020، افزایش 14.9% را نشان می‌دهد. این بهبود شاخص، نشان‌دهنده موفقیت نسبی در دوره بازگشایی مشاغل می‌باشد. شایان ذکر است که تولید ناخالص داخلی پاناما، طی سه ماهه اول سال جاری در مقایسه با دوره مشابه در سال قبل افزایش 10% داشته و نهادهای مالی بین‌المللی پیش‌بینی کرده‌اند که رشد اقتصادی این کشور آمریکای مرکزی در سال جاری رقمی‌ بین 8% تا 12% می‌باشد، در حالی کارشناسان اقتصادی پاناما تخمین 5% تا 6% را داشته‌اند. عامل اصلی رونق اقتصادی پاناما، افزایش عبور ناوگان تجاری از کانال بین‌المللی پاناما و جهش فعالیت‌های اقتصادی در منطقه آزاد کُلُون عنوان شده است.

شیوع ویروس کرونا در سال 2020 باعث شد تا پاناما در سال گذشته، پس از دو دهه رشد اقتصادی بالای 6% شاهد رشد منفی 17.9% تولید ناخالص داخلی در مقایسه با سال 2019 شود. این در حالی است که پاناما موفق شده بود از سال 1992 تا 2019 یعنی به مدت 27 سال رشد متوسط اقتصادی 6% را ثبت نماید و به همین دلیل از سوی صندوق بین‌المللی پول به عنوان سنگاپور آمریکای‌لاتین نامیده شد.

افزایش 20% وجوه ارسالی پاناما در شش ماهه اول سال 2021 

بنا به گزارش مؤسسه آمار و سرشماری پاناما، میزان وجوه ارسالی از پاناما به خارج از کشور طی بازه زمانی ژانویه تا ژوئن 2021 در مقایسه با دوره مشابه سال 2020 افزایش 20.2% داشته و بالغ بر 184 میلیون و 200 هزار دلار بوده است. مقصد عمده وجوه ارسالی از پاناما به خارج به ترتیب پنج کشور «کلمبیا»، «نیکاراگوآ»، «جمهوری دومینیکن»، «ایالات متحده آمریکا» و «اکوادور» گزارش شده است؛ شایان ذکر است مجموع کل وجوه ارسالی پاناما به خارج در سال 2020 در حدود 355 میلیون و 400 هزار دلار بوده است.

در همین دوره میزان ورود وجوه ارسالی به این کشور آمریکای مرکزی نسبت به شش ماهه اول سال 2020 در حدود 3.5% رشد داشته و به میزان 72 میلیون و 200 هزار دلار ارز وارد کشور کرده است. مبدأ وجوه ارسالی به پاناما کشورهای «آمریکا»، «کلمبیا»، «اکوادور»، «اسپانیا» و «کانادا» می‌باشد. بدین ترتیب، جمع کل وجوه ارسالی خارج شده و دریافت شده در سال 2020 بیش از 427 میلیون دلار بوده و در شش ماهه اول سال 2021 نیز این مبلغ بیش از 209 میلیون دلار می‌باشد. مؤسسه آمار و سرشماری پاناما علت اصلی رشد وجوه ارسالی را «بازگشایی مشاغل و کاهش سخت‌گیری در خصوص اجرای مقررات و شیوه‌نامه‌های بهداشتی توسط کشورهای قاره آمریکا» دانسته است.

بنا به ارزیابی صورت گرفته توسط مؤسسات مالی بین‌المللی، میزان جریان وجوه ارسالی در سال 2021 نسبت به سال 2020 افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت که در این بین منطقه آمریکای جنوبی، مرکزی و حوزه کارائیب بالاترین رتبه را نسبت به سایر نقاط جهان به خود اختصاص می‌دهند:

  • آمریکای‌لاتین و حوزه کارائیب: 21.6%
  • خاورمیانه و شمال آفریقا: 9.7%
  • جنوب آسیا: 8%
  • جنوب آفریقا: 6.2%
  • اروپا و آسیای مرکزی: 5.3%

افزایش 94% صادرات پاناما در سال 2021   

طبق گزارش سازمان بازرسی کشور پاناما، میزان صادرات کالا و محصولات پاناما طی دوره ده ماهه ژانویه تا اکتبر 2021 به رقم 2 میلیارد و 816 میلیون دلار رسیده که در مقایسه با دوره مشابه در سال 2020 افزایش 94.2% را نشان می‌دهد. جمع کل صادرات کالا و محصولات تولیدی پاناما در سال گذشته میلادی در حدود 1 میلیارد و 450 هزار دلار بوده که علت عمده این امر شیوع ویروس کرونا و اعلام سیاست‌های تحدیدی از جمله اعمال قرنطینه عمومی و اجباری بوده است. صادرات 2 میلیارد و 816 میلیون دلاری محصولات طی دوره ده ماهه ژانویه تا اکتبر، از سال 2015 تاکنون بی‌سابقه می‌باشد.

بیشترین میزان صادرات محصول مربوط به این اقلام می‌باشد: موز، روغن پالم، میگو، قهوه، هندوانه، کاکائو، روغن‌های خوراکی، آلومینیوم، مس، سیمان و چرم و محصولات چرمی. مقاصد عمده صادراتی کالاها و محصولات تولیدی پاناما عبارت می‌باشند از: ایالات متحده آمریکا، هلند، هند، چین، کاستاریکا، مکزیک، تایوان و تایلند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما