معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۹۴

اخبار اقتصادی پاناما

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی پاناما در هفته آخر تیر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

سفر رئیس‌جمهور پاناما به آمریکا

لائورنتینو کورتیسو، رئیس‌جمهور پاناما 21 تیرماه جهت ملاقات با رؤسای برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خصوصی آمریکا به تگزاس سفر نمود. در جریان این سفر پنج روزه، وزیر امور کانال پاناما، رؤسای برخی از شرکت‌های خصوصی این کشور و مقامات سازمان پروپاناما به عنوان نهاد مسئول در زمینه توسعه روابط تجاری پاناما با سایر کشورها و تسهیل‌کننده سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور آمریکای مرکزی، رئیس‌جمهور کورتیسو را همراهی می‌کنند. لائورنتینو کورتیسو پیش از آغاز سفر، با اشاره به اهمیت افزایش حضور شرکت‌های خصوصی و چندملیتی در پاناما در دوره پساکرونا، تصریح کرد که ایالت تگزاس آمریکا به تنهایی پانزدهمین اقتصاد بزرگ جهان محسوب می‌شود؛ وی ابراز امیدواری کرد که در جریان این سفر با امضای یادداشت‌ تفاهم‌های مقرر بتوان رونق اقتصادی را به پاناما بازگرداند.

مهمترین شرکای تجاری پاناما

وزارت تجارت و صنعت پاناما در جدیدترین گزارش خود در خصوص روابط تجاری پاناما اعلان نموده است که ایالات متحده آمریکا همانند سال‌های قبل بزرگ‌ترین مقصد صادراتی کالاها و خدمات تولیدی پاناما می‌باشد. طبق آمار منتشر شده، آمریکا مقصد 76% از تولیدات پاناما است. طی پنج ماهه اول سال 2021 میزان صادرات پاناما به ایالات متحده افزایش 80% داشته و به میزان 1 میلیارد و 244 میلیون دلار رسیده است. این آمار نشان می‌دهد که صادرات پاناما به آمریکا طی پنج ماه اول سال جاری در مقایسه با دوره مشابه سال 2020 رشدی 690 میلیون دلاری دارد. اولین و پرفروش‌ترین محصول پاناما در آمریکا، مس می‌باشد.

وزارت تجارت و صنعت پاناما اعلان داشته که پس از ایالات متحده، کشورهای هلند، هند، کاستاریکا، مکزیک، انگلیس، چین، تایلند و تایوان شرکای عمده صادراتی پاناما طی ماه‌های ژانویه تا پایان می 2021 محسوب می‌گردند. صادرات مس پاناما در دوره مذکور به آسیا، اروپا و آمریکا افزایش 130% داشته، 76% از کل کالای صادراتی کشور را به خود اختصاص داده و درآمدی معادل 947 میلیون دلار عاید پاناما نموده است.

پس از بخش معدنی مس، بهترین عملکرد بخش‌های مختلف اقتصادی پاناما طی پنج‌ماه اول سال 2021، در تولید و صادرات محصولات ذیل می‌باشد:

سهم 17 درصدی صنعت ساخت‌وساز در تولید ناخالص داخلی پاناما

خورخه لارا، رئیس اتاق بازرگانی ساخت‌وساز پاناما اعلام نموده که صنعت ساختمان‌سازی و عمران پاناما سالانه 17% از تولید ناخالص داخلی کشور را برعهده دارد. وی با تأکید بر این که بحران شیوع ویروس کرونا صدمات جبران‌ناپذیری را به این صنعت مولد در کشور وارد نموده، تصریح کرد میزان درآمد کشور از فعالیت این صنعت طی چهار ماه اول سال جاری نسبت به سال 2020 کاهشی 24% داشته است.

رئیس اتاق بازرگانی ساخت‌وساز پاناما در خصوص چالش‌های این صنعت ابراز داشت که با گسترش همه‌گیری کرونا در جهان و از جمله این کشور آمریکای‌مرکزی، میزان سرمایه‌گذاری سالیانه 12 میلیارد دلاری در این صنعت کاهش چشمگیری داشت به صورتی که در سال 2020 میزان ورود سرمایه به 5 میلیارد و 780 میلیون دلار رسید؛ همین امر باعث گردید که صنعت ساخت و ساز مشارکت 8.7% در تولید ناخالص داخلی پاناما در سال گذشته داشته باشد. خورخه لارا افزود سال جاری نیز این صنعت با گردش مالی بالا از تبعات بحران کرونا رها نخواهد شد و پیش‌بینی می‌گردد که میزان ورود سرمایه به این بخش در مقایسه با سال 2020 اُفت 52% را ثبت نماید.  

کاهش فقر در منطقه آمریکای‌لاتین در دوره پساکرونا

بانک توسعه بین‌آمریکایی (بید) اعلام کرده است که فقر در منطقه آمریکای‌لاتین و حوزه کارائیب در دوره بازگشایی مشاغل کاهش پیدا خواهد کرد و شاخص‌های کلی اقتصادی نشان از بهبود وضعیت طبقات مختلف جامعه دارد:

  • میزان فقر شدید در منطقه از 12.5% در سال 2020 به 11.9% در پایان سال جاری خواهد رسید.
  • میزان فقر از 33.7% به 31.7% کاهش پیدا خواهد کرد.
  • جامعه آسیب‌پذیر از 26.6% به 26.5% می‌رسد.
  • طبقه متوسط جامعه رشد 1.8% خواهد داشت و از 37% به 38.8% خواهد رسید.
  • طبقه مرفه جامعه در منطقه آمریکای ‌لاتین 0.2% رشد خواهد کرد و از 2.8% در سال 2020 به 3% در پایان سال 2021 می‌رسد.

شرکت فایزر، بزرگ‌ترین تأمین‌کننده واکسن کرونا برای پاناما

بنا به اعلام وزارت بهداشت پاناما، شرکت فایزر 23 تیرماه بیست و پنجمین محموله واکسن‌های کرونا را به پاناما تحویل داد. با ورود این محموله 121 هزار و 680 دُز واکسن به پاناما، سرجمع این کشور آمریکای‌مرکزی تاکنون 1.5 میلیون دُز واکسن از شرکت آمریکایی فایزر تحویل گرفته، که بیشترین میزان واکسن وارداتی از زمان آغاز ایمن‌سازی عمومی در تاریخ 1 بهمن ماه 1399 می‌باشد. پس از فایزر، واکسن استرازنکا با 518 هزار و 400 دُز تزریق در جایگاه دومین واکسن مصرفی در پاناما قرار می‌گیرد. طبق گزارش وزارت بهداشت پاناما، این کشور موفق شده است 2 میلیون و 39 هزار و 260 دُز واکسن کرونا را طی شش ماهه گذشته وارد، تجویز و تزریق نماید. از جمعیت 4 میلیون و 200 هزار نفری پاناما، تاکنون 6 هزار نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند و تعداد مبتلایان بیش از 400 هزار نفر گزارش شده است. در حال حاضر 645 هزار نفر در پاناما دُز دوم واکسن و 1 میلیون و 69 هزار نفر دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما