معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۷

اخبار اقتصادی پاناما (هفته اول تیرماه)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی پاناما که در هفته اول تیر 1400در رسانه‌های این کشور منتشر شده است به شرح زیر ارائه می گردد:

سفر وزیر خارجه پاناما به اسپانیا و بلژیک جهت تسهیل روابط تجاری - بازرگانی

خانم اریکا موینس[1]، وزیر روابط خارجی پاناما سفر یک ‌هفته‌ای خود به دو کشور اسپانیا و بلژیک را آغاز خواهد کرد. محورهای مذاکرات رئیس دستگاه دیپلماسی این کشور آمریکای مرکزی در مادرید و بروکسل، مقر اتحادیه‌ اروپا حول سه موضوع: «چندجانبه‌گرایی» و «تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی در پاناما در دوره پساکرونا» می‌باشد. خانم موینس قرار است در مادرید طی دیدار دوجانبه با همتای اسپانیایی خود، یادداشت تفاهم مشورت‌های سیاسی را امضاء کند و با رئیس اتاق بازرگانی اسپانیا نیز ملاقات دوجانبه‌ای خواهد داشت. وزیر خارجه پاناما در بروکسل با بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفتگو خواهد نمود و نشست گفتگوهای سیاسی پاناما و اتحادیه اروپا برگزار می‌گردد.

شایان ذکر است روابط پاناما و اتحادیه اروپا از اردیبهشت ماه 1399 و به دنبال تصمیم کمیسیون اروپا[2]، در قرار دادن نام این کشور در لیست خاکستری کشورهای مقصد پولشویی، تأمین‌کننده مالی تروریسم و دارای ضعف ساختاری در زمینه نهادهای مالی و بانکی جهت همکاری بین‌المللی تیره گردید. اگر چه خروج از لیست سیاه اولیه اتحادیه اروپا و قرار گرفتن در لیست خاکستری پیامدهای به مراتب کمتری را متوجه این کشور آمریکای مرکزی نمود، ولی این اقدام باعث شد تا بانک‌ها، نهادها و مؤسسات مالی عضو اتحادیه اروپا جهت هرگونه همکاری پولی و مالی با پاناما آزادی عمل گذشته را نداشته و می‌بایست که هشدارها و احتیاط‌های اعلامی از سوی بانک مرکزی اروپا را رعایت کنند.

به دنبال تصمیم کمیسیون اروپا، وزارت روابط خارجی پاناما به نمایندگی از دولت با صدور بیانیه‌ای، شدیدا این اقدام را محکوم نمود. در این بیانیه، معیارهای عنوان شده از سوی کمیسیون اروپا را بر اساس الگوی ارائه شده توسط  گروه ویژه اقدام مالی (اف. ای. تی. اف.)[3]، خودسرانه، یکجانبه و بدون مشورت با دولت پاناما عنوان نمود.

هزینه 7 میلیون دلاری ورود مهاجرین غیرقانونی به پاناما طی یک‌سال گذشته 

خانم اریکا موینس، وزیر روابط خارجی پاناما از دولت جو بایدن رسما درخواست نموده تا به منظور مقابله مؤثر با موج فزاینده مهاجرین غیرقانونی به کمک پاناماسیتی بیاید. رئیس دستگاه دیپلماسی پاناما به ورود 46 هزار و 500 نفر مهاجر بدون مجوز به خاک پاناما و عمدتا از طریق مرز کلمبیا طی چهار سال گذشته اشاره کرده و تصریح نموده که از این تعداد 6 هزار و 200 نفر کودک بوده و عمده مهاجرین غیرقانونی از دو کشور کوبا و هائیتی می‌باشند، ولی مهاجرین آفریقایی و آسیایی نیز قابل ملاحظه‌اند.

خانم موینس هدف قاچاق‌برهای انسان برای تردد غیرمجاز این افراد را فرستادن آن‌ها به ایالات متحده از طریق سایر کشورهای آمریکای مرکزی دانسته است. وی هزینه رسیدگی به مهاجرین غیرقانونی از اواسط سال گذشته تاکنون را حدود 7 میلیون و 200 هزار دلار برآورد نموده است. این درخواست وزیر خارجه پاناما در حالی مطرح می‌شود که خانم کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا وعده داده که کمک مالی قابل ملاحظه‌ای را به برخی از کشورهای آمریکای مرکزی بویژه هندوراس، گواتمالا و السالوادور معروف به مثلث شمالی[4] جهت مقابله با مهاجرت غیرقانونی اختصاص می‌دهد.

 آمادگی کانال پاناما برای تردد 96% از کشتی‌های کانتینربر دنیا

کانال پاناما با برخورداری از جایگاه 6% بازرگانی بین‌المللی، متصل‌کننده 140 راه دریایی و اقیانوسی و ارتباط با 1700 بندر در 140 کشور جهان، آماده است تا پذیرای تردد 96.8% (نود و شش و هشت دهم درصد) از کشتی‌های کانتینربر دنیا شود. بر اساس اعلام دولت لائورنتینو کورتیسو عملیات افزایش طول کانال پاناما در سال 2016 و با هزینه‌ای بالغ بر 5 میلیارد و 600 میلیون دلار آغاز شد و این کانال راهبردی هم اکنون آماده شده تا بتواند خدمات‌رسانی خود را توسعه و گسترش دهد. عملیات افزایش طول به میزان 370 متر با موفقیت به پایان رسید. 

گفتنی است، کانال پاناما در سال 2019 با عبور بیش از 13 هزار و 700 کشتی ، درآمدی معادل 2 میلیارد و 800 میلیون دلاری عاید کشور نموده بود. بر اساس گزارش دولت پاناما، عبور کشتی‌های غول‌پیکر و متوسط از کانال بین‌المللی و بین‌اقیانوسی این کشور در سال 2020 در مقایسه با سال قبل از آن کاهش 9% داشته که معادل اُفت عبور روزانه 30 فروند کشتی از این آبراه بوده و علت اصلی کاهش تردد کشتی‌ها، شیوع ویروس کرونا در جهان و تأثیرگذاری آن در تمامی حوزه‌ها از جمله تجارت بین‌الملل بوده است.

درآمد 100 میلیون دلاری پاناما از صادرات محصولات کشاورزی طی پنج ماه اول سال 2021

بنا به اعلام وزارت توسعه کشاورزی پاناما، این کشور موفق شده است در بازه زمانی ژانویه تا پایان می 2021 بیش از 100 میلیون دلار محصولات کشاورزی به بازارهای بین‌المللی صادر نماید. بر اساس این گزارش، با توجه به دوره بازگشایی مشاغل، صنعت کشاورزی این کشور نیز در حال احیای مشتریان فرامنطقه‌ای خود بوده و توانسته است محصولاتی همانند موز، هندوانه، پاپایا و آناناس را صادر نماید و در حال تجاری‌سازی و برندسازی جهت صادرات گوشت گاو نیز می‌باشد. وزارت توسعه کشاورزی پاناما، صادرات 5 میلیون و 800 کیلوگرم گوشت گاو به ارزش تقریبی 18 میلیون و 500 هزار دلار به کشورهای مختلف از جمله چین را از دستاوردهای مهم پاناما در دوره ریاست جمهوری لائورنتینو کورتیسو دانسته است. شایان ذکر است بیشترین میزان زمین زیر کشت در این کشور آمریکای مرکزی به هندوانه اختصاص دارد که وسعت 450 هکتاری را در برگرفته است.

پیشنهاد وام بانک توسعه بین‌آمریکایی به پاناما جهت خرید واکسن

بانک توسعه بین‌آمریکایی (بید)[5] به کشورهای آمریکای جنوبی، مرکزی و حوزه کارائیب پیشنهاد کرده است که به منظور تأمین واکسن جهت ایمن‌‌سازی جمعیت خود از این نهاد مالی قاره‌ای وام دریافت کنند. بر اساس اعلام بید، این نهاد آمادگی دارد که مبلغ 500 میلیون دلار را جهت تأمین مالی خرید واکسن اختصاص دهد که سهم هر کشور بین 50 تا 100 میلیون دلار خواهد بود. تاکنون پاناما و آرژانتین خواهان دریافت این کمک مالی شده‌اند. شایان ذکر است در ماه دسامبر 2020، بانک توسعه بین‌آمریکایی مبلغ 500 میلیون دلار وام را جهت خرید واکسن از طریق سازوکار جهانی کواکس[6] اختصاص داده بود که کشورهای آرژانتین، اکوادور، بلیز و ترینیداد و توباگو از این وام استفاده کردند. پذیرش پیشنهاد اخیر بید از سوی کشورهای پرو و پاراگوئه رد شده است. 

[1]. Erika Mouynes   

[2]. Comisión Europea (CE)

[3]. Grupo de Acción Financiera Internacional (Gafi)

[4]. Triangulo Norte

[5]. Banco Interamericano de Desarrollo (BID)     

[6]. Mecanismo Global Covax      

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما