معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۴۹

اخبار اقتصادی پاناما

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی پاناما در نیمه دوم تیر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

دیدگاه صندوق بین‌المللی پول در مورد  رشد تولید ناخالص داخلی پاناما در سال 2021  

صندوق بین المللی پول ارزیابی دولت پاناما از میزان رشد اقتصادی این کشور در سال جاری میلادی (12%)  را  «خوشبینانه» خواند و اعلام نمود:

1. دولت پاناما تاکنون فقط توانسته حدود 980 هزار نفر از جمعیت 4 میلیون و 200 هزار نفری کشور را واکسینه نماید و این در حالی است که یکی از مؤلفه‌های اساسی سنجش موفقیت اقتصادی کشورها در دوره پساکرونا، میزان درصد ایمن‌سازی شهروندان در رده‌های سنی مختلف و پراکندگی جغرافیایی متنوع است.

2. معیار دیگر برای تضمین رشد تولید ناخالص داخلی پاناما در دوره بازگشایی مشاغل، به خروج پاناما از لیست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی FATF و مبارزه مؤثر علیه پولشویی بستگی دارد.

3. میزان رکود اقتصادی یا به عبارت دیگر کاهش تولید ناخالص داخلی پاناما در سال 2020 در مقایسه با سال قبل از آن 17.9% بوده که جهش ناگهانی از این میزان رکود به پیش‌بینی رشد اقتصادی 12% با توجه به شرایط حاضر، غیرمنطقی می‌نماید.

برگزاری نشست سران سازمان همگرایی آمریکای مرکزی و کره‌جنوبی

نشست مجازی سران کشورهای عضو سازمان همگرایی آمریکای مرکزی (سیکا) و رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در تاریخ 4 تیرماه برگزار گردید. در این نشست رؤسای جمهور پاناما، کاستاریکا، السالوادور، گواتمالا، هندوراس، نیکاراگوآ، جمهوری دومینیکن و نخست وزیر بلیز بر تقویت روابط تجاری سیکا با کره‌جنوبی تأکید کردند. کارلوس آلواردو، رئیس‌جمهور کاستاریکا و رئیس دوره‌ای سیکا در این نشست به شانزدهمین سال انعقاد قرارداد تجارت آزاد بین سازمان همگرایی آمریکای مرکزی و کره جنوبی اشاره کرده و این قرارداد را به عنوان نقطه عطفی در روابط دوجانبه دانست. مون جائه این، رئیس‌جمهور کره جنوبی از اختصاص 220 میلیون دلار توسط دولتش برای کمک به تأمین واکسن مورد نیاز کشورهای منطقه آمریکای مرکزی، از جمله 100 میلیون دلار در قالب سازوکار جهانی کواکس به کشورهای گواتمالا، السالوادور و هندوراس خبر داد.

تصویب بودجه فوق‌العاده از سوی مجلس پاناما جهت بازگشایی مدارس

مجلس نمایندگان پاناما با تصویب بودجه 308 میلیون دلاری، به وزارت آموزش اجازه داده تا با دسترسی به بخشی از این پول، نسبت به واکسیناسیون کامل معلمین، مربیان و دانش‌آموزان پانامایی اقدام نماید. اختصاص این بودجه از جانب قوه مقننه پاناما جهت تضمین برگزاری کلاس‌های مقاطع ابتدایی و دبیرستان به صورت حضوری است. این در حالی است که وزارت آموزش پاناما اعلان نموده که با توجه به ایمن‌سازی 85% از کادر آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها تاکنون، این کشور آماده خواهد شد تا پس از اتمام موفقیت‌آمیز واکسیناسیون دانش‌آموزان و دانشجویان، مراکز علمی را در اواخر سال جاری میلادی بازگشایی نماید. وزارت آموزش پاناما جمعیت واکسینه شدن معلمین، مربیان، اساتید دانشگاه و کادر اداری آموزش را 57 هزار نفر اعلام کرده است که در صورت تحقق برنامه‌ریزی دولت، امکان بازگشایی 70% از مراکز علمی تا پایان سال 2021 فراهم خواهد شد. همه‌گیری کرونا منجر به اجرای آموزش از راه دور در تمام طول سال تحصیلی 2020 گردید و وزارت آموزش امیدوار است بتواند از فرصت باقیمانده تا پایان سال جاری استفاده کرده و ضمن ایمن‌سازی همگانی دانش‌آموزان، جمعیت 900 هزار نفری آنان را به آموزش حضوری بازگرداند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما