معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۰

اخبار اقتصادی پاناما

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی پاناما در هفته اول دی ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

جابجایی 8 میلیون مسافر از طریق فرودگاه بین‌المللی پاناماسیتی در سال 2021   

فرودگاه بین‌المللی توکومن در دوره ده ماهه ژانویه تا نوامبر 2021 توانسته است 7 میلیون و 900 هزار مسافر را جابجا نماید. بر اساس آمار ارائه شده از طرف مقامات فرودگاه بین‌المللی پاناماسیتی، در ماه نوامبر، بیشترین ترافیک هوایی متوجه این کشور آمریکای مرکزی بوده و بیش از 1 میلیون مسافر از طریق توکومن جابجا شدند. پرترافیک ترین مقاصد پروازی از فرودگاه بین‌المللی توکومن بشرح ذیل می‌باشد:

  • منطقه آمریکای‌جنوبی: 45%
  • منطقه آمریکای‌شمالی: 32.1%
  • منطقه آمریکای‌مرکزی: 9.8%
  • حوزه کارائیب: 8.5%
  • اروپا: 4.6%

شایان ذکر است، از فرودگاه بین‌المللی توکومن به عنوان دومین کانال پاناما یاد می‌شود که سالانه بین 50 میلیون تا 60 میلیون دلار سود واقعی به خزانه دولت واریز می‌نماید و 13% از تولید ناخالص داخلی پاناما را از طریق جابجایی مسافر، کالا و محموله‌های باری انجام می‌دهد. این پایانه مسافربری هوایی، در کنار فرودگاه‌های بین‌المللی سان پائولو، بوگوتا و مکزیکوسیتی یکی از چهار قطب فرودگاهی در منطقه آمریکای لاتین می‌باشد. میزان مسافر ورودی به فرودگاه پاناماسیتی در سال 2018 حدود 16 میلیون نفر و در سال 2019 بالغ بر 19 میلیون نفر بوده است؛ ولی به دلیل شیوع ویروس کرونا و تبعات اجتناب‌ناپذیر ناشی از همه‌گیری این بیماری، میزان تردد مسافر از این فرودگاه در سال 2020 بشدت کاهش پیدا کرده و به رقم 4 میلیون و 526 هزار نفر رسید.

ثبت نرخ بیکاری 29% پاناما در سال 2021   

طبق مؤسسه ملی آمار و سرشماری پاناما (اینک) نرخ بیکاری در این کشور آمریکای مرکزی در ماه اکتبر 2021 بیش از 11.3% بوده و این به معنای احیای مشاغل و فرصت‌های شغلی آسیب‌دیده در دوره شیوع ویروس کرونا نمی‌باشد؛ چرا که ارزیابی‌های غیررسمی‌ بعمل آمده نشان می‌دهد که از جمعیت 4 میلیون و 400 هزار نفری پاناما، میزان بیکاری در دهمین ماه از سال 2021 بیش 32% می‌باشد؛ بنا به ارزیابی‌های صورت گرفته، مشاغل رسمی در حال کاهش و مشاغل و حرف غیررسمی در حال افزایش است. اینک تعداد افراد دریافت‌کننده بیمه بیکاری در اکتبر 2021 را 610 هزار و 208 نفر اعلام کرده است.

در سال جاری میلادی 220 هزار و 951 نفر به پست‌های شغلی خود در بخش خصوصی بازگشته‌اند و این امر نشانگر احیای 60% مشاغل در سال 2021 می‌باشد. همچنین وزارت کار پاناما اعلام داشته که در دوره ژانویه تا اکتبر 2021، تعداد 183 هزار و 519 قرارداد جدید کاری امضا شده است که 76% از آن‌ها موقت بوده ولی در عین حال در مقایسه با دوره مشابه دو سال قبل از آن یعنی سال 2019، حاکی از کاهش 44% می‌باشد.

پاناما، آماده‌ترین کشور آمریکای‌لاتین به لحاظ مقابله با چالش‌های اقتصادی سال 2022   

طبق بررسی انجام گرفته توسط کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای آمریکای‌لاتین‌ و حوزه کارائیب (سپال) بر اساس سه شاخص رشد اقتصادی، تورم و شاخص‌های ریسک‌پذیری، پاناما در منطقه، آماده‌ترین کشور جهت مقابله به چالش‌های اقتصادی سال آتی میلادی محسوب می‌گردد. پس از پاناما، جمهوری دومینیکن، السالوادور و پرو قرار دارند. پیش‌بینی بیشترین میزان رشد تولید ناخالص داخلی مربوط به پاناما (8.2%)، جمهوری دومینیکن (5.5%)، السالوادور (4.6%) و پرو (4.4%) می‌باشد و کشورهای اکوادور، برزیل، نیکاراگوآ و ونزوئلا کمترین رشد تولید ناخالص داخلی را در سال 2022 خواهند داشت.

کمترین میزان تورم در سال 2022 به ترتیب در کشورهای بولیوی (0.5%)، اکوادور (1.8%)، السالوادور (2.8%) و پاناما (3.3%) خواهد بود و بیشترین تورم در کوبا (70%)، آرژانتین (51.2%) و برزیل (10.4%) تجربه خواهد شد. به لحاظ ریسک‌پذیری یا به عبارت دیگر، توانایی انجام تعهدات مالی ملی و بین‌المللی، کشورهای توانمند منطقه آمریکای‌لاتین و حوزه کارائیب به ترتیب عبارتند از: مکزیک، پرو، کلمبیا، پاناما و اروگوئه.  

پاناما، در بین 10 کشور برتر جهان به لحاظ استحصال مس

طبق تحلیل مؤسسه تجارت جهانی انرژی پاناما در سال 2021 در بین ده کشور برتر جهان به لحاظ استحصال (استخراج و تجاری‌سازی) مس قرار گرفت. سیاست دولت پاناما در بهره‌برداری از این ماده معدنی از سال 2019 شروع شده و در حال حاضر، مس سهم 3.5% در تولید ناخالص داخلی این کشور آمریکای‌مرکزی دارد. بر اساس ارزیابی مؤسسه تجارت جهانی انرژی، صنعت مس پاناما با استقبال شرکت‌های بزرگ و چندملیتی همراه شده و به عنوان مثال، در سال جاری دومین شرکت بزرگ معدنی جهان موفق شد روزانه 360 هزار تُن مس از معادن پاناما استخراج کند. در همین رابطه، دولت لائورنتینو کورتیسو در ماه دسامبر قرارداد همکاری پاناماسیتی – سانتیاگو جهت بهره‌گیری از تجارب شیلی برای استخراج معادن مس را با دولت سباستین پینیه‌ را امضا نمود. شایان ذکر است، ذخایر عمده مس جهان در چهار کشور شیلی (34%)، پرو (8%)، چین (7%) و ایالات متحده آمریکا (7%) قرار دارد. 

سپال: رشد 8.2% تولید ناخالص داخلی پاناما در سال 2022 و پیشتازی در آمریکای‌لاتین

کمیسیون اقتصادی ملل متحد برای آمریکای‌لاتین و حوزه کارائیب (سپال) در جدیدترین ارزیابی خود از چشم‌انداز اقتصادی کشورهای منطقه آمریکای‌جنوبی، مرکزی و حوزه کارائیب اعلام نموده که پاناما در سال آتی، رشد تولید ناخالص داخلی 8.2% در مقایسه با سال 2021 را تجربه خواهد کرد که از این لحاظ به پیشروترین کشور منطقه تبدیل می‌شود. سپال در عین حال هشدار داده است، «بیکاری» و «کم‌شدن قدرت خرید شهروندان» می‌تواند به عنوان دو متغیر مؤثر، تداوم این رشد در سال‌های آتی را با مشکل مواجه کند.

این نهاد اقتصادی وابسته به سازمان ملل متحد تصریح نموده که پاناما در سال 2019 موفق شد با تداوم ثبت رشد اقتصادی بالای 3% به یکی از کشورهای الگو در نیمکره‌غربی تبدیل شود، ولی شیوع ویروس کرونا و تبعات اجتناب‌ناپذیر آن موجب شد تا تولید ناخالص داخلی این کشور آمریکای‌مرکزی در سال 2020 رکود 17.9% را تجربه نماید. طبق برآورد سپال، تولید ناخالص داخلی پاناما در سال 2021 حدود 12% رشد داشته است. بر اساس این گزارش، پس از پاناما، جمهوری دومینیکن (5.5%)، السالوادور (4.6%) و پرو (4.4%) بیشترین رشد تولید ناخالص داخلی را در منطقه طی سال 2022 خواهند داشت و کمترین میزان متعلق به ونزوئلا (1%)، نیکاراگوآ (1.8%) و برزیل (2.2%) می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما