معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۹

اخبار اقتصادی پاناما (خرداد)

اهم اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های پاناما در خرداد ماه 1400 به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

کوچک‌تر شدن اقتصاد پاناما به میزان 10% در سه ماهه اول سال 2021      

بر اساس اعلام دولت لائورنتینو کورتیسو اقتصاد پاناما در سه ماهه اول سال جاری میلادی در مقایسه با دوره مشابه سال 2020 به میزان 10.6% کوچک‌تر شده است. طبق برآورد صورت گرفته، علی‌رغم بازگشایی اقتصادی در این کشور آمریکای مرکزی و برداشته شدن محدودیت‌های مربوط به قرنطینه عمومی در دوره شیوع ویروس کرونا، هم‌چنان تبعات بیماری کرونا گریبان‌گیر پاناما می‌باشد. بیشترین بخش‌های آسیب‌دیده طی ماه‌های ژانویه، فوریه و مارس 2021 عبارت بودند از: هتلداری، رستوران‌داری، صنایع تولیدی، صنعت مالی و بانکداری.

هزینه 105 میلیون دلاری تهیه واکسن کرونا برای دولت پاناما  

طبق برآورد دولت لائورنتینو کورتیسو، این کشور جهت دریافت 9 میلیون و 200 هزار دُز واکسن کرونا برای ایمن‌سازی 4 میلیون و 200 هزار نفر از جمعیت 4 میلیون و 600 هزار نفری خود، نیاز به پرداخت هزینه‌ی معادل 104 میلیون و 400 هزار دلار دارد. بر اساس آمار وزارت بهداشت پاناما، این کشور آمریکای مرکزی از تاریخ 20 ژانویه سال جاری تاکنون موفق به واکسیناسیون 835 هزار نفر شده، در حالی که آمار رسمی فوتی‌ها حدود 6500 نفر و مبتلایان 375 هزار نفر می‌باشد. دولت کورتیسو به منظور تضمین جریان واردات واکسن درخواست خرید 3 میلیون دُز واکسن اسپوتنیک را به مسکو اعلان نموده است. بنا به آمار وزارت بهداشت پاناما، اغلب واکسن‎های تزریق شده در 4 ماه گذشته فایزر و استرازانکا بوده است. 

رشد تولید ناخالص داخلی 9.9% پاناما در سال 2021  

طبق آخرین گزارش منتشر شده توسط بانک جهانی در خصوص وضعیت رشد تولید ناخالص داخلی پاناما در سال جاری، این کشور آمریکای مرکزی تا پایان سال 2021 موفق خواهد شد تا رشد 9.9% را ثبت نماید که از این لحاظ سومین کشور برتر در منطقه آمریکای‌مرکزی، جنوبی و حوزه کارائیب خواهد بود. گزارش مزبور رشد تولید ناخالص داخلی دو کشور باهاماس و باربادوس در منطقه کارائیب را بالاتر از سایر کشورهای لاتین ارزیابی کرده است. در گزارش بانک جهانی آمده است که با توجه به قرارگرفتن جهان در مرحله گذار از بحران ویروس کرونا، چند عامل «افزایش مصرف داخلی»، «عادی‌تر شدن تردد مسافرین بین‌المللی» و «روند صعودی عبور ناوگان حمل‌ونقل دریایی از کانال پاناما» باعث خواهد شد تا تولید ناخالص داخلی پاناما روندی همانند گذشته پیدا کند. برآوردهای اولیه بانک جهانی هم‌چنین نشان می‌دهد که پاناما در سال 2022 رشد اقتصادی 7.8% و در سال 2023 رشد 4.9% را خواهد داشت. ارزیابی صورت گرفته درحالی منتشر می‌شود که وزارت اقتصاد و دارایی پاناما، بهترین میزان رشد تولید ناخالص داخلی پاناما در پایان سال جاری را کمی‌بیش از 5% تخمین زده بود.

خواست احزاب مخالف جهت برکناری وزیر اقتصاد و وزیر توسعه کشاورزی

احزاب مخالف دولت، عملکرد وزیر اقتصاد و وزیر توسعه کشاورزی را در خلال همه گیری کرونا قابل قبول ندانسته و ضمن اشاره به کمبود شدید برخی ارزاق عمومی مانند برنج، گوجه، پیاز ... و پرداخت هزینه بالا جهت واردات آنها، خواستار برکناری وزرای اقتصاد و کشاورزی شدند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما