معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۱۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۱۰

اخبار اقتصادی پاناما (نیمه اول آبان ماه 1399)

مهمترین اخبار تحولات و رویدادهای اقتصادی مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های پاناما طی نیمه اول آبان ماه 1399 به شرح زیر بوده است:

افزایش صادرات میوه و گوشت پاناما در سال 2020   

بنا به اعلام اداره صادرات وزارت بازرگانی و صنایع پاناما، صادرات این کشور آمریکای مرکزی در سال جاری میلادی به میزان 8.9% نسبت به سال 2019 افزایش داشته است. طبق گزارش منتشره، پاناما به 80 کشور جهان طی سال جاری صادرات داشته که مهم‌ترین شرکای صادراتی اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا، چین، هند و کشورهای منطقه آمریکای‌لاتین بوده‌اند. بهبود روند صادراتی پاناما در میوه و گوشت بیشتر از سایر اقلام بوده و به ترتیب محصولات و تولیدات ذیل را در برگرفته است:

  • جهش 118% صادرات گوشت گاو 
  • افزایش 39% صادرات قهوه.
  • افزایش 21% صادرات موز به اروپا (ایتالیا و لهستان).
  • افزایش 19% صادرات هندوانه.

وزارت بازرگانی و صنایع پاناما تأکید دارد که در برخی کشورها از جمله آمریکا و ژاپن قابلیت‌های مهمی جهت صادرات موادغذایی، میوه و تولیدات دامی وجود دارد.

ریاست پاناما بر انجمن کشور‌های کارائیب     

بنا به اعلام وزارت روابط خارجی پاناما، این کشور در جریان نشست مجازی انجمن کشورهای کارائیب در شهر پوئرتو اسپانیا، پایتخت ترینیداد و توباگو به عنوان رئیس دوره‌ای این سازمان انتخاب گردید. در ویدئو کنفرانس مزبور 26 کشور عضو انجمن کشورهای کارائیب، رودولفو سابونخه را به مدت چهار سال به عنوان دبیرکل این نهاد اقتصادی منطقه‌ای انتخاب گردید. این اولین بار در تاریخ سازمان می‌باشد که یک پانامایی به عنوان دبیرکل انجمن کشورهای کارائیب انتخاب می‌گردد.   

لازم به ذکر است، انجمن کشورهای کارائیب در سال 1994 میلادی در نشست کارتاخنا در کلمبیا تأسیس گردید و مقر آن در شهر پوئرتو اسپانیا می‌باشد. هدف تشکیل این سازمان منطقه‌ای، تقویت همگرایی اقتصادی بین کشورهای حوزه کارائیب و منطقه آمریکای مرکزی ذکر شده است. دبیرکلی انجمن کشورهای کارائیب چرخشی بوده و بین سه زیرگروه ذیل توزیع شده است:

  • کاریکوم (جامعه کارائیب)
  • گروه سه: متشکل از کلمبیا، مکزیک و ونزوئلا
  • غیرمتعهدها: کوبا، جمهوری دومینکن و پاناما
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما