معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۹

اخبار اقتصادی پاناما

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی پاناما در هفته سوم دی ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تصمیم پاناما جهت تقویت روابط تجاری و سیاسی با چین  

اریکا موینس، وزیر روابط خارجی پاناما طی تماس تلفنی با همتای چینی خود، از عزم پاناماسیتی بر گسترش همه‌جانبه روابط بویژه در عرصه تجاری و سیاسی در سال 2022 خبر داد. وی به جایگاه چین به عنوان دومین کشور استفاده‌کننده از کانال پاناما و اولین سرمایه‌گذار و صادرکننده در منطقه آزاد تجاری کُلُون (برزگ‌ترین منطقه آزاد تجاری قاره آمریکا و دومین در جهان پس از هنگ کنگ) اشاره کرد و از حضور شرکت‌های چینی در پروژه کلان مترو پاناماسیتی استقبال نمود. شایان ذکر است، منطقه آزاد تجاری کُلُون به تنهایی سهم 8.5% در تولید ناخالص داخلی پاناما دارد. طی دو ‌سال گذشته چین با امضای چندین قرارداد پروژه‌های زیرساختی از جمله در مترو و بخش انرژی در حال تثبیت و تعمیق این روابط می‌باشد و به نظر کارشناسان، پاناما طی یک دهه آینده قابلیت تبدیل شدن به بزرگ‌ترین دریافت‌کننده سرمایه‌های خارجی چین در منطقه آمریکای‌لاتین را دارد.

پاناما، دومین کشور آمریکای‌لاتین از نظر تعداد دستگاه خودپرداز ارز دیجیتالی بیت‌کوین

شرکت سانتو بلاک‌چین، که مرکز آن در کشور ویتنام می‌باشد، اعلام کرده که در سال 2022 تعداد 300 دستگاه خودپرداز جدید بیت‌کوین را در منطقه آمریکای‌لاتین و حوزه کارائیب راه‌اندازی خواهد کرد که پاناما با آمادگی پذیرش 50 دستگاه، پس از السالوادور به دومین کشور در این منطقه از لحاظ ارائه خدمات این نوع ارز دیجیتالی تبدیل خواهد شد. پس از پاناما، کلمبیا با 30 دستگاه و کاستاریکا در رده‌های سوم و چهارم قرار می‌گیرند. دستگاه‌های مذکور قرار است در فوریه سال جاری از مبدأ شهر شنژن چین به پاناما ارسال گردد. شایان ذکر است، السالوادور با برخورداری از 205 دستگاه خودپرداز بیت‌کوین در سرتاسر کشور، بالاترین تعداد و بهترین میزان پوشش ارائه خدمات این نوع ارز دیجیتالی در منطقه آمریکای‌جنوبی، مرکزی و حوزه دریای کارائیب را دارا می‌باشد.  

ریاست دوره‌ای پاناما بر سازمان همگرایی آمریکای مرکزی (سیکا)  

در جریان هشتاد و ششمین نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همگرایی آمریکای مرکزی (سیکا)، ریاست دوره‌ای این نهاد اقتصادی منطقه‌ای از گواتمالا به پاناما منتقل شد. خانم اریکا موینس، وزیر روابط خارجی پاناما به نیابت از رئیس‌جمهور کورتیسو در این نشست مجازی، ریاست دوره‌ای را پذیرفت. وی اولویت‌های پنج‌گانه دولت پاناما در این دوره یکساله را برشمرد:

  • مدیریت یکپارچه جهت مقابله با چالش‌ها و تسهیل همگرایی منطقه‌ای؛
  • همگرایی اجتماعی؛
  • امنیت دموکراتیک؛
  • تقویت نهادهای حکومتی؛
  • مقابله با تغییرات اقلیمی.

سازمان همگرایی آمریکای مرکزی یا سیکا در سال 1991 در کشور هندوراس تأسیس گردید و متشکل از هشت کشور بلیز، کاستاریکا، السالوادور، گواتمالا، هندوراس، نیکاراگوآ، پاناما و جمهوری دومینیکن می‌باشد. جمعیت کل اعضای سیکا بیش از 60 میلیون نفر است و مجموع تولید ناخالص داخلی هشت کشور عضو در حدود 430 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی پاناما در سال 2021

اتحادیه صادرکنندگان پاناما جدیدترین اطلاعات، آمار و ارقام مربوط به صادرات کشور طی دوره یازده ماهه ژانویه تا نوامبر 2021 را منتشر نمود:

  • بیشترین میزان تولیدات صنعتی صادراتی «مس» بوده است که 78.4% از کل حجم صادرات کشور را در اختیار داشته است.
  • پس از مس، «موز» با رقم 4.3 از کل صادرات در رده دوم محصولات صادراتی در سال 2021 قرار گرفت.
  • میزان کل صادرات پاناما در دوره یازده ماهه مذکور 3.148 میلیارد دلار بوده است. که از سال 2014 تاکنون، بهترین عملکرد صادراتی کشور محسوب می‌گردد.
  • 93% از کل صادرات این کشور از راه دریا بوده است.
  • مقاصد صادراتی به لحاظ ارزش محصول عبارتند از: چین (998 میلیون دلار)، ژاپن (437 میلیون دلار)، کره‌جنوبی (334 میلیون دلار)، اسپانیا (336 میلیون دلار)، آلمان (183 میلیون دلار).
  • در صورت مستثنی کردن مس و موز، شرکای صادراتی پاناما عبارتند از: ایالات متحده آمریکا (125 میلیون دلار)، هلند (111 میلیون دلار)، هند (43 میلیون دلار)، چین (33 میلیون دلار)، تایوان (32 میلیون دلار).
  • %80.2 فروش محصولات و تولیدات صنعتی پاناما در سال 2021 به کشورهایی صورت گرفته است که پاناما با آن‌ها دارای نوعی از قرارداد تجاری (معاهده تجارت آزاد، موافقت‌نامه تجارت ترجیحی و ...) است.
  • سه بلوک‌ تجاری صادراتی طرف معامله با پاناما در سال 2021 عبارتند از: اتحادیه اروپا؛ بازار مشترک آمریکای‌ مرکزی؛ انجمن همگرایی آمریکای مرکزی.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما