معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۵

اخبار اقتصادی مولداوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی مولداوی در نیمه اول شهریورماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

وزارت امور مالی، اهداف کاربردی کمک صندوق بین المللی پول را تعیین کرد

     وزارت امور مالی جمهوری مولداوی لایحه‌ای به منظور تعیین اهداف استفاده از کمک 235 میلیون دلاری صندوق بین المللی پول را تهیه نمود. بر اساس این سند، 165.3 میلیون از کمک‌های صندوق که از طریق بانک مرکزی دریافت می‌شود برای تامین نیازهای بودجه‌ای کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. وزارت امور مالی درباره نیازهای بودجه‌ای کشور توضیحی ارائه نمی‌دهد ولی می‌گوید این کمک دریافتی، مطلوب تر از وام‌های موجود در بازار مالی است.

در 2 آگوست صندوق بین‌المللی پول تصمیم گرفت تا معادل 650 میلیارد دلار به کشورهای در حال توسعه از جمله کشورهای کم درآمد کمک کند. هدف از این کمک، تامین نیازهای بلند مدت جهانی و پرکردن ذخایر می‌باشد.

 

بیشترین میزان برداشت محصول گندم در سال جاری انتظار می رود

      وزارت کشاورزی مولداوی اطلاع داد: برداشت گندم در سال جاری یک رکورد است. کشاورزان تاکنون 1.5میلیون تن غلات برداشت کرده‌اند که سه برابر بیش از سال گذشته است. نیکلای فکیرا یکی از کشاورزان جمهوری مولداوی گفت: «...بعد از خشکسالی سال گذشته ریسک کرده و 650 هکتار غلات کشت کردم. تلاش‌ها نتیجه داد و پاداش آن دو هزار تن گندم با کیفیت بالا بود. به گفته وی، "حدود پنج تن در هکتار جمع‌آوری کردیم و این محصول خوبی برای منطقه ما است. سال گذشته یک تن گندم از یک هکتار برداشت کردم. امسال می‌توانم یک کیلوگرم از آن را به 3 لی و پنجاه بانی بفروش رسانم...».

      وزارت کشاورزی توضیح داد: 60 درصد محصولات برداشتی، غلات است و برای صنایع غذایی مصرف می‌شود و مابقی علوفه است. واسیلی شربان وزیر کشاورزی اطلاع داد: امسال تمامی‌شرایط برای برداشت مطلوب محصول فراهم بوده است. نور، گرما و رطوبت. به گفته وی، سایر محصولات نیز مطلوب است. امسال کشاورزان تا 850 هزار تن آفتابگردان برداشت می‌کنند در حالی که رکورد پیشین در سال 2017، 810 هزار تن بود.

سرمایه گذاری‌های درازمدت مولداوی در نیمه اول سال، 8/21 درصد افزایش داشته است

      بر اساس اطلاعات اداره ملی آمار، حجم سرمایه‌گذاری‌های دراز مدت مولداوی تا آغاز ماه ژوئیه به 10.076 میلیارد لی ( 566 میلیون دلار) رسید که 21.8 درصد بیش از نیمه اول سال 2020 می‌باشد. بر اساس این گزارش، بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه تجهیزات و ماشین‌آلات 3.253 میلیارد لی ( افزایش 2.20 درصد)، تجهیزات مهندسی 1.631 میلیارد لی ( 8.7 درصد افزایش)، ساخت و ساز ساختمان‌های مسکونی 1.608 میلیارد لی ( 6 درصد افزایش) می‌باشد. بیشترین میزان افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل می‌باشد که 87.2 درصد افزایش داشته و به 1.278 میلیارد لی رسیده است. 

 

در 5 سال اخیر تولید گردو در کشور بیش از 50 درصد افزایش داشته است

     تولید گردو در بخش محصولات خشکبار و آجیل در 5 سال گذشته 55 درصد افزایش یافته است که در نتیجه این افزایش، مولداوی در میان تولیدکنندگان بزرگ گردو در جهان قرار گرفته است. بر اساس آمار و اطلاعات منتشره سهم کشاورزی و صنایع غذایی مولداوی در کل تولید ناخالص داخلی مولداوی بیش از 20 درصد بوده است. اما این بخش 45 درصد کل صادرات و 30 درصد کل اشتغال را به خود اختصاص داده است.

 

از آغاز سال، بودجه کشور، 4.17 میلیارد لی از خدمات گمرکی دریافت کرد

       اداره گمرک مولداوی اطلاع داد: درآمد بودجه دولت از تعرفه‌های گمرکی در 8 ماه سال جاری بالغ به 4.17 میلیارد لی بوده است که تقریبا در مقایسه با سال گذشته 26 درصد افزایش داشته است. بر اساس گزارش اداره گمرک، در ماه آگوست، این ارگان بیش از 2.5 میلیارد لی به بودجه واریز کرده است که 27.3 درصد بیشتر از ماه مشابه سال گذشته و 26.8 درصد بیش از سال 2019 است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما