معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۱۵- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی مولداوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی مولداوی در نیمه دوم اسفندماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

دورین رچان اولویت های هیئت دولت را با هیئت صندوق بین المللی پول مورد بحث قرار داد.

 دورین رچان نخست وزیر مولداوی در جریان دیدار با آلفرد کامر مدیر بخش اروپایی صندوق بین المللی پول که در راس یک هیئت از تاریخ 17 الی 19 اسفند به مولداوی سفر کرده بود، برخی موضوعات بویژه بازگشایی اقتصاد، بهبود مدیریت سرمایه گذاری در اقتصاد مولداوی و وضعیت منطقه را مورد بحث قرار داد. نخست وزیر مولداوی به اقدامات اولویت دار قوه مجریه جهت احیای اقتصاد آسیب دیده در اثر جنگ روسیه علیه اوکراین و غلبه بر بحران انرژی که منجر به افزایش تورم شده است، اشاره کرد. به گفته وی، هدف از اقدامات کوتاه مدت دولت مولداوی، آموزش کارمندان نهادهای دولتی به منظور بهبود روش های برنامه ریزی و اجرای مقررات در زمینه بودجه و همچنین رویه‌های تدارکات عمومی است. رئیس هیئت دولت مولداوی نیز بر اهمیت تقویت حاکمیت قانون و تداوم اصلاحات در زمینه عدالت به منظور ایجاد بسترهای لازم برای توسعه تجارت، افزایش جذابیت سرمایه گذاری مولداوی و تقویت امنیت انرژی تاکید کرد.

شرکت هواپیمایی ایر مولداوی همه پروازها را برای 10 مارس لغو کرد.

شرکت هواپیمایی ایر مولداوی در تاریخ 10 مارس اعلام کرد که کلیه پروازهای برای روز 10 مارس را لغو کرده است. در عین حال، این شرکت هواپیمایی تاکید کرد که با شرکت های اروپایی قراردادی را امضا کرده و سه فروند هواپیما را برای انجام بخشی از پروازهای برنامه ریزی شده دریافت کرده است. همزمان، ایر مولداوی هشدار داد که با وجود هواپیماهای اضافی، هدف انجام تعدادی از پروازها به برخی مقاصد را دارد. طی بیانیه ی این شرکت هواپیمایی آمده است: "ایر مولداوی در حال حاضر به دلیل کمبود هواپیما با مشکلات عملیاتی مواجه است و برای مقابله با برخی از مشکلات، قرارداد اجاره سه فروند هواپیما از شرکت های اروپایی را به منظور انجام بخشی از پروازهای برنامه ریزی شده منعقد کرده است" . 

دولت مولداوی و صندوق بین المللی پول در چارچوب سومین مرحله ارزیابی برنامه ای برای مولداوی به توافق رسیدند.

 نمایندگی صندوق بین المللی پول و مقامات مولداوی در مورد اقدامات لازم برای نهایی کردن سومین مرحله ارزیابی برنامه ای در چارچوب سازوکارهای اعتباری گسترش یافته،  ECF ، و سازوکارهای مالی گسترش یافته، EFF ، به توافق رسیدند. این توافق نامه باید تا پایان ماه آوریل توسط هیئت مدیره و هیئت مدیران اجرایی صندوق بین المللی پول تایید شود. پس از نهایی شدن ارزیابی‌های فعلی، مولداوی میتواند به حدود 94.40 میلیون دلار در چارچوب برنامه ای مد نظر دسترسی پیدا کند و این مبلغ امسال در بودجه دولت در نظر گرفته شده است. دورین رچان نخست وزیر مولداوی در جریان دیدار با گروه کارشناسان صندوق بین المللی پول بر لزوم ادامه اجرای برنامه‌های رشد اقتصادی کشور و دسترسی به تسهیلات در گشایش وام توسط سازمان‌های مالی در چارچوب اصلاحات لازم به منظور افزایش اشتغال و حقوق و درآمد مردم تاکید کرد. روبن آتویان، رئیس نمایندگی صندوق بین المللی پول در مولداوی به پیشرفت در انجام اصلاحات و تامین امنیت انرژی در مولداوی علیرغم وجود بحران و کاهش رشد اقتصاد مولداوی در سال 2022 با توجه به جنگ در اوکراین اشاره کرد اما انتظار می رود در سال 2023 احیای اقتصادی کشور صورت پذیرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما