معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۹

اخبار اقتصادی مولداوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی مولداوی در نیمه اول آذرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

مولداوی به برنامه  LIFE  اتحادیه اروپا در زمینه محیط زیست و آب و هوا پیوسته است.

ناتالیا گاوریلیتسا نخست وزیر مولداوی و ویرگنیوس سینکاویچوس، کمیسر اتحادیه اروپا در امور محیط زیست، اقیانوس‌ها و ماهیگیری در محل دفتر هیئت وزیران مولداوی دیدار نموده و پس از خاتمه مذاکرات، موافقت نامه در خصوص پیوستن مولداوی به برنامه لایف (LIFE) اتحادیه اروپا در زمینه محیط زیست را به امضا رسانده و نشست خبری مشترک را برگزار نمودند. 

به قول گاوریلیتسا، اجرای این برنامه موجب بکارگیری روش های نوآوری و تجربیات پیشرفته در زمینه محیط زیست و تغییرات اقلیمی می‌شود و یک گام دیگر در راستای همگرایی اروپایی نیز می‌باشد.

همچنین طرفین، روند اصلاحات مولداوی در زمینه محیط زیست و سیاستگزاری در زمینه اقلیمی را مورد بحث قرار دادند و نخست وزیر مولداوی به توجه اتحادیه اروپا به پیمان سبز اروپا و انطباق قوانین و مقررات کشور با پیمان فوق و به دستور کار هیئت دولت مولداوی در این زمینه از جمله افزایش جنگل کاری در کشور و مدیریت پسماندها اشاره کرد و گفت که هدف مولداوی، کاهش 70 درصد میزان انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2030 به منظور بهبود محیط زیست کشور می‌باشد.کمیسر اتحادیه اروپا در امور محیط زیست ضمن استقبال از پیوستن مولداوی به برنامه LIFE، خاطرنشان کرد که این برنامه گام مهمی در راستای «گذار به اقتصاد پایدار مبتنی بر منابع انرژی بازیافتی است که موجبات حفاظت و بهبود وضعیت محیط زیست و مبارزه با وخامت اوضاع زیست محیطی را فراهم می آورد».

سایت خبری «مولدپرس»

 

تعرفه‌های برق در مولداوی افزایش یافته و آژانس ملی تنطیم نیروی برق قیمت های جدید برق را تائید کرد

آژانس ملی تنظیم نیروی برق مولداوی تعرفه‌های جدید برق را تائید کرده که این تعرفه‌ها برای مشتریان شرکت Premier Energy از 4.77 به 5.91 لئو و برای مشتریان شرکت FEE Nord از 4.81 به 5.60 لئو بابت هر کیلووات ساعت افزایش یافته است.دلیل برای افزایش تعرفه‌ها، افزایش هزینه خدمات اپراتورهای سامانه توزیع برق در شرکت های فوق می‌باشد.

سایت خبری «نیوزمیکر»

آندره اسپینو پس از افزایش قیمت برق: ما این هزینه‌ها را جبران خواهیم کرد 

آندره اسپینو وزیر زیرساخت های مولداوی پس از تائید تعرفه‌های افزایش یافته برق توسط آژانس ملی تنظیم نیروی برق مولداوی طی شبکه‌های اجتماعی درباره جبران این تعرفه‌ها وعده داده و مردم را به صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی فراخواند.

اسپینو طی پیام خود خطاب به ملت گفت که «دولت در کنار مردم می‌باشد» و هزینه مصرف برق را جبران می‌کند با توجه به اینکه بیش از 70 درصد مردم به طبقات آسیب پذیر و یا بسیار آسیب پذیر در پرداخت قبض بابت مصرف انرژی متعلق می‌باشند، و همچنین تاکید کرد که دولت تمامی تلاش های خود را انجام می دهد تا در زمستان، کشور مولداوی به شبکه‌های گاز، انرژی و برق متصل باشد.      

سایت خبری «اشتیر» یعنی «اخبار» به زبان مولداوایی-رومانیایی

 

بیش از 49 هزار خانوار مولداوی کمک هزینه افزایش یافته برای پرداخت قبوض را دریافت خواهند کرد

در جریان برگزاری نشست کمیسیون در امور اوضاع فوق العاده که توسط ناتالیا گاوریلیتسا نخست وزیر مولداوی تشکیل داده شده اعلام شد که بیش از 49 هزار خانوار از مجموع 695 هزار خانوار که در سایت هیئت دولت مربوط به کمک هزینه‌ها www.compensatii.gov.md  به ثبت رسیده اند، کمک هزینه‌ها به میزان افزایش یافته را دریافت خواهند کرد و میزان آسیب پذیری آنان در ارتباط با توانایی پرداخت قبض مورد بازنگری قرار خواهد گرفت، با توجه به نتیجه بررسی داده‌های پردازش شده به منظور تعیین میزان آسیب پذیری طبقات مربوطه، و با توجه به تجربیاتی که در این زمینه بدست آمده مشخص شده است که امکان ارزیابی صحیح میزان آسیب پذیری و توان پرداخت بابت مصرف انرژی مردم وجود ندارد. جهت اصلاح این وضعیت، حداقل سطح هزینه انرژی تعیین شده است که در محاسبه میزان آسیب پذیری و توان پرداخت قبوض توسط همه مصرف کنندگان استفاده نمی‌شود.

مارچل اسپاتار وزیر کار و حمایت اجتماعی مولداوی به اعضای کمیسیون در امور اوضاع فوق العاده اعلام نمود که از مجموع 695 هزار متقاضی کمک هزینه، 80 درصد خانواده آسیب پذیر به مقدار بسیار زیاد با توان اندک پرداخت بابت مصرف انرژی شناخته شده اند و از کمک هزینه برای پرداخت 59 درصد هزینه گاز و 50 درصد هزینه شوفاژ مرکزی برخوردار خواهند شد.

سایت خبری «مولدپرس»

وزیر زیرساخت های مولداوی گفت که در زمستان امسال، برق برای سراسر کشور تامین خواهد شد 

آندره اسپینو معاون نخست وزیر و وزیر زیرساخت های مولداوی در جریان نشست خبری اعلام نمود که با توجه به توافقات حاصله با مقامات منطقه ترانس نیستریا و همچنین نظر با توافقات منعقده با نیروگاه منطقه ای مولداوی که در ترانس نیستیرا قرار دارد، برق برای سراسر مولداوی از ماه دسامر 2022 لغایت مارس 2023 به قیمتی مناسب تامین خواهد شد.

سایت خبری «مولد پرس»    

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما